Har ett litet badrum med katastrof ful plastmatta, kan man byta endast golvet och inte väggar, alltså lägga ny matta eller kakel?
 
  • Ett litet badrum med beige plastmatta på golvet, vita kaklade väggar, badkar och toalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan inte riva ut plastmattan. Den är tätskikt, om du gör det måste du riva hela badrummet. Det går att måla mattan, eller lägga klinker på. Nackdelen med dessa åtgärder är att de inte förlänger, snarare förkortar livslängden på badrummet. Det är en fuskrenovering, men om du ändå kommer fixa på riktigt inom kort tid kan det funka för att kunna leva med det.
 
Vill också gärna för att måla kakel i badrummet. Tyvärr blir det risk för fuktskador. Funkar bara i kök eller toalett.
 
Har ni testat att lägga in lite fina badrumsmattor? Då kanske man inte tänker så mycket på plastmattan.
 
janwide
Vet du hur gammalt badrummet är?
 
janwide janwide skrev:
Vet du hur gammalt badrummet är?
huset är byggt 1999 så från då
 
Måla den. Det är den enda enkla åtgärd jag funnit som är värd att satsa på. Inte så dyrt, håller okej, och blir rätt bra. Ska du kakla så gör allt isf. Kommer se lika "udda" ut och inte ge dig ett tillfredsställande resultat.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Måla den. Det är den enda enkla åtgärd jag funnit som är värd att satsa på. Inte så dyrt, håller okej, och blir rätt bra. Ska du kakla så gör allt isf. Kommer se lika "udda" ut och inte ge dig ett tillfredsställande resultat.
tack för tips, men vad använder man sig av för färg? tanken är ju att det ska renoveras om 2-3 år men snabb lösning under tiden :)
 
T Trrttsch skrev:
Har ni testat att lägga in lite fina badrumsmattor? Då kanske man inte tänker så mycket på plastmattan.
Där är frågan vilken färg som skulle passa den fina gula :)
 
J jempan87 skrev:
Där är frågan vilken färg som skulle passa den fina gula :)
Nåt som är ännu gräsligare. Då tänker du inte på plastmattan. :-D

Skämt åsido hade jag nog valt en komplementfärg, typ turkosblå. Möjligtvis nån mörkröd för lite varmare intryck.
 
J jempan87 skrev:
tack för tips, men vad använder man sig av för färg? tanken är ju att det ska renoveras om 2-3 år men snabb lösning under tiden :)
Finns ett gäng trådar om detta. Här är en: https://www.byggahus.se/forum/threads/mala-vatrumsmatta.301954/
J Jarlsgård skrev:
Vi har gjort det med gott resultat :) rengjorde plastmattan så gott som vi kunde och sen rollade vi 3 ggr med Beckers våtrumsfärg. Är snart ett år sedan och vi har inte sett en tillstymmelse av
släpp någonstans :)
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Finns ett gäng trådar om detta. Här är en: [länk]
låter ju väldigt bra! :)
 
Jag har målat våtrumsmatta i en liten toa. Det kan finnas mjukmedel i mattan som måste bort för att det ska fästa ordentligt och att ytan inte ska bli klibbig.

Mitt var helt ok i 3 år, sen renoverade jag.

Det tråkiga är ju den där fula 90-talsranden på kaklet. Jag hade en som jag täckte över med kakeldekor. Var ändå inte helt nöjd, med betydligt bättre.

1. Rengör
2. Rugga ytan med fint sandpapper
3. Tvätta med t-röd
4. Häftgrund
5. Golvfärg (ett antal läger, slipa och rengör mellan).

Hyfsat mycket jobb för något som inte håller så länge, men antar att det skulle gå att måla om ingen när det blir slitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.