Hmm, det låter inte som att den är inkopplad...
Om du har någon vinning av att ha den inkopplad rent ekonomiskt vet jag inte, för oljepannorna har väldigt bra effekt som de är byggda. Problemet är ju oljepriset och att 25% går rätt upp i skorstenen. Ett annat problem är ju just att den värmer till 80 grader till ingen nytta. Du borde kunna dra ner oljepannan till 60 grader till att börja med. Räcker då inte varmvattnet till så borde du koppla på VVB till oljepannan så den värmer även VVB. Sen kan du ha patronen till att hålla värmen i VVB, på t.ex. 55-58 grader.
Så är vår bergvärme kopplad iallafall, och principen borde man kunna överföra till oljepanna.
Någon, hjälp!? Ä det inte så?!
 
Nej så är det inte riktigt skillnaden ligger i att han har en skorsten som inte kommer må bra om han drar ner tempen under 75-80 grader. Håll kvar din panna runt 75-80 är mitt tips.
 
Vi tar en sak i taget. Du bör ha en blandar ventil sittande där varmvatten från beredare/panna blandas till tappvatten temperatur. Använd den för att sänka värmen i kranarna så räcker ditt varmvatten länge utan att risken för skållning finns. Hur resten sedan ska kopplas har jag ingen aaaaning om. ;)
 
75-80 skall det vara i pannan. Vid lägre temperatur kan man få problem med kondensation och korrosion i panna och skorsten pga kondenserande elaka rökgaser. Dessa rökgaser skall inte kondensera förrän de lämnat skorstenen. Justera med blandningsventilen, som kan se ut som nedan:.
2978.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.