Hallå.

köpte ett (urblåst) modulhus för två år sen och har fått lära mig allteftersom. Reglat, spacklat, målat, lagt golv, innertak etc.
Är nu vid fönstren och undrar vad ni spontant tror om detta, köra på?
Fönstren är 110 breda, har köpt 130 brädor. Mdf till foder och vanligt smyg.
Finns ju tusen sätt att göra detta på men jaa, tankar? :D

Vh!
 
  • Hand håller ett vitt MDF-fönsterfoder bredvid installerat fönster för att visualisera passform.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker absolut att det ser vettigt ut!
Det är ju ändå du som ska bo där, så kör :)
 
Du blir säkert nöjd med den lösningen när det handlar om det estetiska så finns den många olika åsikter.
Personligen undviker jag mdf och använder furuskivor (hyllplan) istället som jag grundar med bin advanced (syntetisk shellack) sedan målar jag foder, salning och fönsterbräda så allt har samma nyans.
Jag tycker det blir snyggare när man målat, den vita originalfärgen på foder ser jag som grundfärg då det ofta är olika nyanser men vad jag kan se på bilden verkar ditt ha samma nyanser.
Har du tänkt göra så som du håller dom i bild eller tänker du kapa salningen i liv med väggen och sedan spika på foder?

Ibland ser jag lösningar som jag själv troligtvis inte skulle göra men som är väldigt snygga, lite det där hade jag inte tänkt på, det är svårt med det estetiska.
 
mrcap mrcap skrev:
Jag tycker absolut att det ser vettigt ut!
Det är ju ändå du som ska bo där, så kör :)
Stort tack! Behövde någon annans åsikt :)
 
1 123abc skrev:
Du blir säkert nöjd med den lösningen när det handlar om det estetiska så finns den många olika åsikter.
Personligen undviker jag mdf och använder furuskivor (hyllplan) istället som jag grundar med bin advanced (syntetisk shellack) sedan målar jag foder, salning och fönsterbräda så allt har samma nyans.
Jag tycker det blir snyggare när man målat, den vita originalfärgen på foder ser jag som grundfärg då det ofta är olika nyanser men vad jag kan se på bilden verkar ditt ha samma nyanser.
Har du tänkt göra så som du håller dom i bild eller tänker du kapa salningen i liv med väggen och sedan spika på foder?

Ibland ser jag lösningar som jag själv troligtvis inte skulle göra men som är väldigt snygga, lite det där hade jag inte tänkt på, det är svårt med det estetiska.
Ja det var så jag hade tänkt. Och jag tror allt är i samma, 0500

Livsfarligt att bildgoogla haha. Mängder med fina i allmoge och allt vad det är.

Vad målar du med, pensel eller roller eller både och? Det kommer ju bli (om än minimala) skarvar så behöver ju ändå använda akrylfog (?) och sedan måla
 
1 123abc skrev:
Du blir säkert nöjd med den lösningen när det handlar om det estetiska så finns den många olika åsikter.
Personligen undviker jag mdf och använder furuskivor (hyllplan) istället som jag grundar med bin advanced (syntetisk shellack) sedan målar jag foder, salning och fönsterbräda så allt har samma nyans.
Jag tycker det blir snyggare när man målat, den vita originalfärgen på foder ser jag som grundfärg då det ofta är olika nyanser men vad jag kan se på bilden verkar ditt ha samma nyanser.
Har du tänkt göra så som du håller dom i bild eller tänker du kapa salningen i liv med väggen och sedan spika på foder?

Ibland ser jag lösningar som jag själv troligtvis inte skulle göra men som är väldigt snygga, lite det där hade jag inte tänkt på, det är svårt med det estetiska.
Läste och svarade lite slarvigt, hade tänkt göra som på bild
 
Bonnlurken Bonnlurken skrev:
Ja det var så jag hade tänkt. Och jag tror allt är i samma, 0500

Livsfarligt att bildgoogla haha. Mängder med fina i allmoge och allt vad det är.

Vad målar du med, pensel eller roller eller både och? Det kommer ju bli (om än minimala) skarvar så behöver ju ändå använda akrylfog (?) och sedan måla
Jag målar med pensel och använder latexfog där det behövs och spacklar över eventuella skruvhål med biltemas zinkspackel med härdare så jag snabbt kan förbereda innan målning.
Om jag skjuter fodren med en stift/dyckertpistol så räcker det ofta att endast dra lite latex vid "spikarna".
Bonnlurken Bonnlurken skrev:
Läste och svarade lite slarvigt, hade tänkt göra som på bild
Det ser bra ut, jag gillar det.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.