Dum fråga? Kan man få i en analog signal på en TV med inbyggd digital mottagare?
Det enda jag vet om digital TV är att sändningarna här i Halmstad släcks i höst.
Anledning till att jag frågar är att jag vill gärna fortsätta få in dansk TV som fortsättningsvis sänder analogt.
 
Nu har jag inte undersökt detta, men en spontant gissning är att det inte går. Anledning till att jag gissar detta är att om du tittar på de digitalTV mottagare som finns, så har de ingen analog utgång.
 
Kanske bättre att köpa en vanlig TV (utan den digitala mottagaren) och köpa till en box istället?
 
Då kommer ju nästa fråga - kan man koppla in den gamla VHS-videon om man har en TV med inbyggd digitalbox?

Och om man köper en TV med inbyggd digitalbox, klarar den HDTV? Eller blir det till att köpa ny TV (eller box) om några år då sådana sändningar är "standard"...?
 
Det finns flera tv med inbyggd digital-mottagare som även klarar analoga sändningar, t ex Pioneers plasma PDP-436XDE (de har alltså dubbla mottagare).

Vem bryr sig om den gamla VHS:en när man har en ny tv, förutom kanske när det gäller gamla "legacy-filmer".  ;)

Inga tv med inbyggd digitalmottagare på den svenska marknaden klarar hdtv (man har inte ens bestämt sig hur man ska hantera hdtv över marksänd digitaltv).
 
Köp en tv med analog och digital tuner i så blir det inga problem när det gäller dansk tv för din del, sedan eftersom du bor i Halmstad så "snor" vi in den danska signalen ifrån Köpenhamnssändaren, denna sändare är oxå utbyggd för dansk digital tv. Har för mig att de kör 4 st kanaler fritt som vi kan få in som bor i södra sverige.

Både Philips, Samsung, Pioneer, Sony har apparater på markanden med både analog och digital tuner.

När det gäller videon sedan så kan jag av erfarenhet säga att dessa koppla ifrån tv:n med scart till videon så att du kan få in de digital signalerna i videon.

 
Tack för värdefull info :)
 
Tänk bara på att de som är inbyggda i TV-mottagare bara är till för sändningar typ "Boxer".

Comhem har annan standard, Canal Digital har sin, Viasat etc etc etc

Göran   :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.