Hej alla byggahusare

Funderar på att placera centraldamsugaren uppe på vinden, är det någon som vet om det är riskabelt för själva enheten vad det gäller kylan mm?
 
Sugaren klarar sig säkert men det verkar inte så bra att blåsa upp en massa varm luft på vinden?

Även om du sticker ut avgasröret genom ytterväggen så är ju inte dammsugaren tät i sig, så risken att få upp varm (fuktkigare) luft borde vara stor.
 
För att inte prata om att kontrollera/byta påsen/burken :question om du nu inte springer där ofta...
 
Vi ska ha vår centraldammsugare på vinden.
Det enda snickarna sa om det var att vi måste isolera rören den biten som är på vinden, annars skulle det väl funka bra. Vi tyckte att den tog för står plats att ha inne.
Så ofta behöver man inte byta påsen så att det skulle vara ett problem.
 
Pratade lite med en firma som säljer c-damsugare. En sak man bör tänka på är att om man har utrustningen på vinden så måste allt skräp sugas upp antigen en eller som i vårt fall två våningar. Det som då händer är att "tungt" skräp som småsten och annat riskerar att inte sugas in i uppsamlingspåsen.
 
Robert_Maria skrev:
....... Det som då händer är att "tungt" skräp som småsten och annat riskerar att inte sugas in i uppsamlingspåsen.
Har man inte valt för klen sugkälla då :surprised:
Källare 2,5 m + markplan 2,5 m = 5 meters lyfthöjd till vinden.
Bör väl inte vara några problem med rätt val av effekt på sugaren :cool:
I vårt förra hus hade vi inga problem med detta eller "värmetillskott" till vinden.
 
Hej.
Jag har inte märkt att det är några problem. Våra rör går från enheten i garget, upp på ovanvåningen, och sen ner till bottenplanet. Allt skit åker iväg ut i påsen, även småsten etc... Som sagt det beror ju mycket på sugefekten.

//Leif
 
Har märkt att större stenar muttrer spik etc. inte orkar upp till ca 2m men jag suger byggskräp..från pannrummet, grejorna skramlar o hoppar.

Bygg så att du kan rensa ur "stigaren" annars så blir tunga skräpet kvar i röret inne i väggen där du kanske inte kommer åt.

Jag har även märkt att grus o tyngre skräp gärna kilar ner och lägger sig i
extrauttaget i källaren (inte det som brukar monteras vid dammsugaren)
- källaruttaget ligger nästan under stigaren...
Men allt sugs in när jag drar ur slangen och uttaget "tom-suger"

(har stelopererat fjärren p.g.a. trasig srömbrytare i handtaget - har mätt upp - brytaren sluter inte! Jag väntar på en ny slang på garantin - de byter inte bara strömbrytaren.)
 
(har stelopererat fjärren p.g.a. trasig srömbrytare i handtaget - har mätt upp - brytaren sluter inte! Jag väntar på en ny slang på garantin - de byter inte bara strömbrytaren.)
Var glad för det.
Jag var tvungen att lämna in hela slangen som var borta i över 2 veckor mitt under den period som jag höll på att slipa golven på undervåningen.
Detta bara för att byta en trasig strömbrytare >:(



 
läser allas inlägg, min har suttit där uppe i 11 år utan problem, lite förläget får jag tillägga att jag har inte sett något damm däruppe... trots att vi använder utrymmet flitigt. Har en BEAM som funkat alldeles förträffligt vad gäller motorenhet, men det andra är skräp= dålig kontakt i handtaget (släpkontakterna till elen) och dåliga lock för anslutning i vägg= plast, smäller av efter en tid. Finns att köpa nya, men de i metall är bättre men dyra. Blir ingen BEAM till nästa hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.