Hej!

Idag fick jag satt resterande plåtar runt fönstren.:)

Nyligen installerade fönster med plåtar runtom på en byggnad med synlig tätskiktsfolie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hustak i förgrunden, vägg med nyligen installerade fönster och plåtar runtom på nybygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad vit plåt runt ett vitmålat fönster på en grön byggnadsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerade plåtar runt vit fönstersats på en ljusgrön yttervägg, på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
albin715 och 8 till
  • Laddar…
Vad är tanken med själva plåtarna? Jag har missat det ?
 
Ställningen, hyr du den och vad kostade den ungefär?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är tanken med själva plåtarna? Jag har missat det ?
Dom är till för att täta lite bättre. Och så hindrar dom regnet från att komma in innan fodren är på plats.:)

Torbjärn Torbjärn skrev:
Ställningen, hyr du den och vad kostade den ungefär?
Ställningen står snickarna för så det kan jag tyvärr inte svara på. Men den är rätt så ny och dom sa att den kostade runt 250k om jag inte minns fel.:p

//Fredrik
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Imponerande, både bygget och dokumentation!
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
Angående fönstren, vi jobbar mycket med H-fönster från lysekil på jobbet. Ser ut att va likadan karm fast med komposit på insidan istället för trä. Likadant spår oxå. Fast vi sätter dom med spåret i liv med underbrädan. Först tejpar vi karm mot gips och sen plåten i spåret och ut på underbrädan, sen foder utanpå de. Kan inte bli så mycket tätare enligt mig.

Snyggt jobbat med huset

/Mikael
 
V Aspenlid skrev:
Angående fönstren, vi jobbar mycket med H-fönster från lysekil på jobbet. Ser ut att va likadan karm fast med komposit på insidan istället för trä. Likadant spår oxå. Fast vi sätter dom med spåret i liv med underbrädan. Först tejpar vi karm mot gips och sen plåten i spåret och ut på underbrädan, sen foder utanpå de. Kan inte bli så mycket tätare enligt mig.

Snyggt jobbat med huset

/Mikael
Jag har förstått att H-fönster kör på samma koncept. Ja så har vi satt när vi bytt hos morsan och farsans hus. Nu har snickarna valt att sätta dom i linje med utegipsen och använda utvändig salning och så tejpar dom på insidan. Men jag antar att det finns flera sätt att göra det på.:)

Tack så mycket!:)

//Fredrik
 
Ja de är lite smaksak. Man får ju ytterligare djupare fönsterbänk utan att salningen behöver sticka in så mycket om man har så. Sen är det ännu lättare att få helt tätt utan att vara beroende av nån fog vid över- och underbleck. För oss som jobbar i oerhört utsatta lägen alldeles invid Västerhavet med Danmark som närmsta granne titt som tätt så är det rätt mycket värt..

/Mikael
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
Hej!

Igår var snickarna på plats igen.:)

Takstolar samt limträ till carporten levererades. Garaget fick lite utegips och eftersom porten kommer monteras bland det sista så täcktes porthålet med osb så länge. Ställningen återmonterades över entrén och vindskivor monterades. Hustaket fick mer ströläkt.:)

Byggplats med ny leverans av takstolar och limträ, utegips på garaget och täckt porthål, ställning vid entré.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggplats med osb-skiva för porthål, vindskivor och ställning utanför en pågående garagekonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggarbetsplats med en osb-skiva som täcker ett porthål, vindskivor monterade, och byggställning framför huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hus under konstruktion med ställningar, delvis täckt tak och portöppning täckt med osb-skiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hus under renovering med ny monterad takstol över entré och vindskivor, med byggmaterial och ställningar runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hus under konstruktion med takstolar, täckt porthål med OSB, ommonterad ställning och vindskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan har jag bestämt mig för en liten ändring, fönstren som skulle varit i garaget kommer jag flytta och sätta i vägglivet på framsidan. Det har varit på tal tidigare men nu blev det väldigt naket i vägglivet så jag tror det blir riktigt bra.:)

Hus under konstruktion med takstolar, en täckt portöppning med OSB och nya vindskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hus under konstruktion med takstolar, limträ till carport och täckt porthål med osb.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning på en datorskärm som visar hus med tillbyggnad och carport i ett CAD-program.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och istället blir det ett fast fönster och en dörr i garaget mot carporten. Både dörr och fönster är beställt.:)

En husfasad under konstruktion med utegips och markerade platser för fönster, omringad av byggnadsställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
Torbjärn och 7 till
  • Laddar…
richardtenggren
Tror det där kommer göra mycket för helheten! :)
Jag hade dock velat flyttat ut de andra fönstren något från entrén, men kanske ser tightare ut på ritningen än vad det kommer upplevas i verkligheten :)
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
Ser mycket bättre ut på huset så, så det låter som en bra idé!

Men den extra dörren i garaget, då har du två ytterdörrar samt en innerdörr i garaget? Hade nog funderat en extra gång kring den extra dörren du planerar sätta dit. Hade hellre valt ett extra fönster isf.
 
  • Gilla
Isak90 och 2 till
  • Laddar…
Helt rätt att sätta garagefönsterna på huset och en dörr + fönster i garaget, hade tänkt påpeka det men nu slapp jag ;)
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
Åsa Lund
Instämmer i hyllningskören, jättefint med två extra fönster på huset!
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Tror det där kommer göra mycket för helheten! :)
Jag hade dock velat flyttat ut de andra fönstren något från entrén, men kanske ser tightare ut på ritningen än vad det kommer upplevas i verkligheten :)
Ja dom blir ganska tajta mot entrén, men det är trapphuset på vänstersidan som hindrar att flytta isär dom.
Ritning av ett hus med måttangivelser, som visar vardagsrum, kök, badrum och en framtida carport omvandlad till garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


C crazytok skrev:
Ser mycket bättre ut på huset så, så det låter som en bra idé!

Men den extra dörren i garaget, då har du två ytterdörrar samt en innerdörr i garaget? Hade nog funderat en extra gång kring den extra dörren du planerar sätta dit. Hade hellre valt ett extra fönster isf.
Ja det blir det.:p Den extra dörren hade hamnat där ändå till slut. För planen är att i framtiden bygga in carporten så jag får ett garage till. Och då väljer jag att sätta in en dörr nu direkt istället för ett fönster som ändå behöver ersättas av en dörr sedan.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
Mäktigt hus! Vad ska du ha i extragaraget? :love:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.