....som blommar LÄNGE och är fina..?
Som nybörjare i trädgårdsbranschen är man ju lite nyfiken.
Vi provade förra året att sätta ut lökar av gladiolus och dahlia. Enligt tips på förpackningen skulle de sättas i maj- juni och skulle sedan blomma aug-sep.

-"ÅÅÅHHH va fint", sa vi och skred till verket.

Men vilken västgötaklimax. De kom upp jättefint, jag tror att varenda satt lök sköt fart och växte sakta men oerhört förtroendeingivande maj, juni och juli.
Det började mer och mer likna ett fält av gigantisk purjolök.
Sen en dag sent på sommaren,långt in i augusti tror jag, kom första knoppen på gladiolus. Vilken lycka!! Hela vårt purjolöksfält sprack upp inom loppet av ett par dagar och svajade färgglatt i vinden och även dahliorna slog under samma vecka. Vilken stolthet!

Men sen började det hända grejer. Gladiolusarna skrumpnade ihop lika fort igen!! Efter att ha blommat kanske en vecka var det bara små svarta rester kvar av de tidigare så praktfulla färgerna. Vilket fiasko! Här hade vi sett fram mot en praktfull höst, njutandes av våra stolta, meterhöga blommor. Nu var det bara purjolök kvar av gladiolusarna igen.

Men vi kunde ju alltid trösta oss med dahliorna...långnäsa där också!! Någon dag efter att vi förstått att det stod riktigt illa till med gladiolusarna kom ett häftigt slagregn och formligen massakrerade de stora prunkande dahliablommorna.... ::) De få som överlevt slagregnet verkade sympatisera med sina fallna kamrater och begick gemensam harakiri ytterligare ett par dagar senare.

Så nu är frågan: Vem vet en tålig, vacker och lättodlad blomma som blommar länge? :D
Och vem har ett bättre förslag på plural av gladiolus?
 
Maskrosor är både tåliga, lättodlade och vackra... ;D
 
Men va f...
Ska det vara så svårt att föreslå en schysst blomma...?
Buskar finns det tydligen i parti och minut.

 
Hehe, det känns som det inte riktigt är mitt forum...men tack ändå :)

Du som är trädgårdsintresserad....du råkar inte känna till nån bra blomma...? Eller var min kravspec lika omöjlig som din på köksfläktar..? ;D
 
Annars är detta i samma paritet som den som frågar: "du som kan det här med hus - kan du inte tipsa mig om vad för hus jag skall köpa/bygga"
Aj fan... ;D Ja, nu tycker ju inte jag det förstås. Sååå många blommor som blommar länge på somrarna kan det inte finnas för då borde något förslag finnas här..

Dahliorna? De har gjort sitt...låt dem frysa de j*vlarna
Jag är inte intresserad av blommor som vissnar bort efter en vecka... ;)

Men om vi fokuserar på maskrosorna då...de växer ju inget vidare heller hos mig. Det är antagligen besvärligt för dem i mossan.... :)
 
På inredningsfliken startade jag en tråd om magnetfält som man ska inreda sovrummet efter för att sova så gott som möjligt...
Efter outtröttligt sökande , och med nästan kuslig timing inser jag nu det kan ha med mina blommor att göra också...! ;)

Se själv på http://www.viivilla.se/forradet/Artikel.asp?Type=1&ArticleID=832&SessionID={07ADB04F-4625-4E5D-96D7-6F9395D23829}

Och du....tro inte på allt du läser ;D
 
Lavendel blommar länge, är lätt sköta & doftar gott :D
 
cattis skrev:
Maskrosor är både tåliga, lättodlade och vackra...  ;D
Och man kan göra en jätte god sallad ;D

 
Sweli skrev:
Och man kan göra en jätte god sallad  ;D
Och sprit!


Vi kommer att satsa hårt på perenner av alla de slag. De kräver inte så mycket skötsel.
 
Krasse blommar mycket och länge. Rådjuren har hittills inte betat av den.

/ama
 
Hej!
Marktäckande Fairy rosor är fina. Man kan sätta lavendel framför som en häck. Blommar nog inte i juni, men sedan blommar de resten av sommaren.
Alla rosor är tacksamma med blommning. Om man dessutom kniper bort dom utblommade, får man mycket blommor.
Liljor tycker jag är mycket fint. blommar fint, men inte så länge som rosorna. (dom med mycket blad typ ormbunk)
Riddarsporre, stormhatt, Stockrosor, finns massor att välja mellan.
 
Såja, nu börjar det röra på sig...
Tack för alla fina förslag!

 
Det var mig tametusan till Fiffig Fru, som är på alla forum samtidigt...
Månne vi är beroende??
;-D
 
Fiffiga Frun skrev:
Men annars är ju r
Tack för tipen, Fiffig Fru, men hur gick det?
Svimmade du? ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.