Hej!

Jag har lite frågor angående hur man går till väga när man har byggt ett nytt hus och ska dra in tv-antenn i 3 av rummen. Jag har beställt huset med tomrör för antenn i de 3 rum som jag ska ha tv i. Jag har till att börja med tänkt mig att endast ha de analoga kanalerna (1,2,4) kostnadsfritt tills det analoga nätet upphör om drygt ett år då jag antingen köper friboxar eller skaffar ett boxerabonnemang. Jag antar att jag i så fall bör köpa en takantenn för marksänd digital-tv så att den funkar när det blir digital-tv? Visst funkar det väl även att titta på de analoga kanalerna tills vidare med en digital-tv-antenn?
Enligt täckningskartan på boxers hemsida så har jag mycket bra täckning där jag bor så jag undrar då om man kan köpa en vanlig takantenn men istället för att sätta den utomhus endast sätta den inomhus på vinden?
Hur gör man när man väl har monterat själva takantennen? Ansluter man 3 olika antennkablar till takantennen och drar ner de 3 olika antennkablar genom rören i väggen till respektive rum eller ska man skaffa någon typ av dosa som kopplas till takantennen och sedan vidare med 3 olika kablar från dosan eller drar man ner en antennkabel till ett rum och sedan vidare från det uttaget till nästa rum osv? Vore tacksam får råd eftersom jag har tänkt att fixa dett på egen hand. Törs man för övrigt köpa Biltemas takantenn?
När man väl har fixat ovanstående och i framtiden beslutar sig för att skaffa en boxer för att se digital-tv så antar jag att man inte behöver ändra någonting avseende installationen om jag köper en takantenn för marksänd digital-tv?

Många frågor blev det....
 
Du får sätta ett 3-vägs delningsfilter ex ClasOhlsons 22-3689 uppe vid antennen och där dela ut signalen till de olika rummen.
Vet nu inte om det fungerar när man bara kör digitalt, för min Boxer box klarade i alla fall inte av antennförstärkare, utan det blev bara brus med den inkopplad.
 
Vet nu inte om det fungerar när man bara kör digitalt, för min Boxer box klarade i alla fall inte av antennförstärkare, utan det blev bara brus med den inkopplad.
Nån som vet hur det fungerar med boxer i ett nätverk (bygger Hjältevadshus med nätverk) där sitter tydligen en antennförstärkare inbyggd. Vet inte riktigt hur det ser ut eftersom det inte är klart än.
 
Freddy,
Jag har min antenn liggande på vinden. Hur bra det fungerar beror väl på vart du bor o omgivning (berg mm)
Innan jag skaffade boxer så hade jag störningar på 4:an. Ettan o tvåan var ok. Efter boxern så fungerade allt jättebra :)
Jag har föresten en antenförstärkare precis innan boxer boxen och det fungerar bra.

Än så länge har jag bara dragit ner en kabel till vardagsrummet (har en splitter uppe vid antennen inför framtida kabeldragningar till övriga rum).
Funderar på om man skulle kunna ha en billigast möjligt digitalbox uppe vid den, så att samtliga tv,s har tillgång till gratis kanalerna, och sedan "bygga på"  med boxer boxen vid huvud-tvn ?

mvh//Sten
 
Funderar på om man skulle kunna ha en billigast möjligt digitalbox uppe vid den, så att samtliga tv,s har tillgång till gratis kanalerna, och sedan "bygga på"  med boxer boxen vid huvud-tvn ?
Det borde bara vara den kanal som den är inställd på som den sänder ner till samtliga TV-apparater. Såvida det inte är en multibox (www.multibox.se) som det stått om i andra trådar.
 
thomas33 skrev:
Vet nu inte om det fungerar när man bara kör digitalt, för min Boxer box klarade i alla fall inte av antennförstärkare, utan det blev bara brus med den inkopplad.
Funkar perfekt med antennförstärkare och digitalt.. men man måste ha en som går att justera.. för stark förstärkning blir endast soppa..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.