Staffans2000
Hejsan mannar!

Det sade paff. Sedan var den inte mer. Finns det delar som kan tillhöra kategorin "braatthadelar", eller är det skrot alltihop.

Interiör av en dator med dammig fläkt, moderkort och olika komponenter, eventuellt trasiga eller föråldrade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett dammigt datorinne med grafikkort och moderkort synligt, tecken på användning och möjlig skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av en öppen dator med synliga komponenter som nätaggregat, RAM och kylflänsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En datorlåda på ett verkstadsbord med möjlig skada och fråga om delar är användbara eller skrot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen dator med synliga kablar och delar, eventuellt trasiga eller föråldrade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en datorströmförsörjning inuti ett öppet datorchassi med synliga kablage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av en öppen dator med synliga komponenter som nätaggregat, RAM och kylflänsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du verkar inte veta vad som gått sönder på datorn? Men om nätaggregatet funkar som det ska så är det ganska kraftigt och kan användas till mycket.

Hårddiskarna kanske kan sparas beroende på vad det är för några.

Vad är det för grafikkort?

Som sagt.. det är svårt att säga vad man kan spara när man inte vet vad som är trasigt.. men nätagget brukar inte gå sönder (y)
 
Om du kan luska ut vilken del som pajjat kan du antagligen fortsätta att använda resten bara du byter ut delen som gått sönder. Annars är väl hårddisken användbar om du tänkt köpa en ny stationär dator., eller köper ett löst kabinett så du kan ha den som extern hårddisk.
 
  • Gilla
StureS
  • Laddar…
E
Z zzoink skrev:
Vad är det för grafikkort?
GTX 275, 896MB DDR3. En relik, lämnas till tekniska museet
 
Staffans2000
Grafikkort från Sparkle Computer monterat i en öppen datorchassi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett elektroniskt kretskort med komponenter och etiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lät det poff så är det förmodligen nätaggregat som gått sönder
 
Staffans2000
Jag har tre sådana här. När jag köpte dem bedyrade expediten att de var det snabbaste, bland de snabba.

Tre RAM-minnesmoduler av märket Corsair monterade i en dator, beskrivna som snabba av en försäljare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Staffans2000
Skall mäta transformatorn imorgon.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag har tre sådana här. När jag köpte dem bedyrade expediten att de var det snabbaste, bland de snabba.

[bild]
Det var då det.......:cool:
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Ram-minnen är relativt billigt, köper du en ny dator kommer du troligtvis inte kunna använda dom där ändå. Du kanske kan få nån hundring för dom på Tradera..
 
Staffans2000
K Kane skrev:
Det var då det.......:cool:
Men vad fan. DDR=Östtyskland. Vad kan vara fel med det?

Staffan Honecker
 
  • Haha
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Sliten etikett med teknisk specifikation för en dator, hittad under skrivbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hittade denna undertill

Staffan Gates
 
3 minnen luktar LGA1366, funkar moderkort och processor får du säkert en ok slant för det också på tradera...

Edit: Du hann lägga upp en bild medan jag skrev... :geek:
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Hej
Jag har en snarlik situation med en PC jag inte begriper vad det är för fel på. Antingen moderkort eller processor verkar pajj.
Men nu håller jag på och bygger ett NAS utifrån lådan och nätaggregatet som återvinnd. Jag hade även några extra hårddiskar som skräpade. Istället för moderkort kör jag en raspberry pi. Idag kom mina sista kablar, usb till sata. Ganska billiga men det tog 137 dagar för dem att komma fram.
Jag började projektet i denna tråd :
https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?f=36&t=269598
Mvh
Fredrik
 
T
Finns det något intresse för att försöka få liv i den så får du säkerligen hjälp här.

Vad händer när du trycker på startknappen? piper det något från datorn? Kommer det någon info på skärmen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.