En enkel fråga. Eller kanske inte?
Måste ett souterränghus alltid vara återfyllt?
 
BirgitS
Eftersom själva ordet egentligen betyder "under jord" eller någon liknande så blir det nog konstigt om det inte är jord mot någon sida, då ser det ju ut som vilket hus som helst.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom själva ordet egentligen betyder "under jord" eller någon liknande så blir det nog konstigt om det inte är jord mot någon sida, då ser det ju ut som vilket hus som helst.
Om det är bergvägg bakom ända upp till "våning" 2/markplan?
Alltså våningen är under marknivå?
 
Redigerat:
BirgitS
Det har väl mest betydelse för fastighetsdeklarationen och dess beräkning av boyta och då står det så här:
Om golvytan utefter minst en fönstervägg ligger över eller i nivå med omgivande mark, men ligger i övrigt under marknivån.
https://www.skatteverket.se/privat/...rforsmahus.4.5cbdbba811c9a768f0c80002011.html
Om du fortfarande tycker det är oklart när du har läst den sidan tror jag det är bäst att du frågar Skatteverket om hur regeln ska tolkas i ditt fall.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det har väl mest betydelse för fastighetsdeklarationen och dess beräkning av boyta och då står det så här: [länk]
Om du fortfarande tycker det är oklart när du har läst den sidan tror jag det är bäst att du frågar Skatteverket om hur regeln ska tolkas i ditt fall.
Faktisk i samband med bygglov I detta fall.
 
BirgitS
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom själva ordet egentligen betyder "under jord" eller någon liknande så blir det nog konstigt om det inte är jord mot någon sida, då ser det ju ut som vilket hus som helst.
Souterräng = sluttning
Souterränghus = hus som ligger i sluttning med delar av en våning under marknivå. Det måste nödvändigtvis inte vara jord.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Souterräng = sluttning
Souterränghus = hus som ligger i sluttning med delar av en våning under marknivå. Det måste nödvändigtvis inte vara jord.
Förstår jag dig rätt att det alltså kan finnas "luft" mellan huskropp och bergvägg?
Om exempelvis markplan (övervåning/gatuplan) har en altan/brygga/ träkonstruktion till entrén.
 
Redigerat:
M MetteKson skrev:
Menar du att du ska ha en luftspalt runt huset? Typ skiss 2? [bild]
Ja precis.
 
S Sansel skrev:
Ja precis.
Luftspalt och vid marknivå trädäck
 
Så här;

Vad är anledningen till att du vill göra så? Jag ser inte riktigt någon vinst i denna utformning, men jag har ju inte helheten (platsen, detaljplanen mm). Hur bred vill ni ha ”spalten”?
Jag skulle inte kalla detta souterräng längre.

Handritad skiss av en byggnadsutformning med berget, en bro och en väg annoterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Så här;

Vad är anledningen till att du vill göra så? Jag ser inte riktigt någon vinst i denna utformning, men jag har ju inte helheten (platsen, detaljplanen mm). Hur bred vill ni ha ”spalten”?
Jag skulle inte kalla detta souterräng längre.

[bild]
 
  • Ritning av tvärsnitt för en byggnad med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Marwie84
  • Laddar…
Skal 1:50
Försöker förstå ritning till de huset vi är på väg att köpa...
 
Det där kan väl inte vara sutteräng?

"Suterräng: Utrymme i en byggnad beläget delvis under mark i en
sluttning."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.