Hej
Skall ansluta en dosdimmer till mina nya spottar som skall styras från krondimmer med återfjädrande knapp. Är dock lite osäker på hur det skall anslutas. Skulle någon vänlig själ kunna hjälpa mig med vad som skall in var. Har nolla, fas samt tändtråd framdraget.

Dimmer en lumilux köpt på Bauhaus.
https://www.bauhaus.se/media/pdf/2148436B.pdf
Bifogar även manualen.

Tack på förhand!
 
Fas till L på dimmer.
Neutral till N på dimmer.
Fas till kronbrytare.
En av utgångarna på kronbrytaren till S på dimmern.
Tändtråd till L- på dimmern.
 
  • Gilla
Jesalm
  • Laddar…

Bästa svaret

J Jesalm skrev:
Hej
Skall ansluta en dosdimmer till mina nya spottar som skall styras från krondimmer med återfjädrande knapp. Är dock lite osäker på hur det skall anslutas. Skulle någon vänlig själ kunna hjälpa mig med vad som skall in var. Har nolla, fas samt tändtråd framdraget.

Dimmer en lumilux köpt på Bauhaus.
[länk]
Bifogar även manualen.

Tack på förhand!
Jag antar att du menar en kronbrytare. Då ska tändtråden från kronbrytaren in i "s".
Fas ska in i L. Nolla i N. Lampan som ska tändas ska ha sin tändtråd kopplad mot "L-". Precis enligt kopplingschemat. Jorden får du sätta en ubåt på.
Kopplingsschema och instruktioner för installation av en dosdimmer, markerat för L, N, och jordanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Icreate
  • Laddar…
stämmer bra att det skall vara kronbrytare
Med fas, menar du då fasen från lasten(lampan)
Annars får jag en tåt över.
har ”blå och brun” sladd från belysningen.
Eller ska brun från belysning till N- och Blå från belysning sammankopplas med nolla i dosa?
Någon jord har jag inte dragen.
T tobbbias skrev:
Jag antar att du menar en kronbrytare. Då ska tändtråden från kronbrytaren in i "s".
Fas ska in i L. Nolla i N. Lampan som ska tändas ska ha sin tändtråd kopplad mot "L-". Precis enligt kopplingschemat. Jorden får du sätta en ubåt på.
[bild]
 
J Jesalm skrev:
stämmer bra att det skall vara kronbrytare
Med fas, menar du då fasen från lasten(lampan)
Annars får jag en tåt över.
har ”blå och brun” sladd från belysningen.
Eller skarven från belysning till N- och Blå från belysning sammankopplas med bollar dosa?
Någon jord har jag inte dragen.
Som @etompau skriver så ska fas kopplas in mot kronbrytaren. Sen väljer du rätt utgång därifrån (beroende på tex om vänster eller höger knapp ska styra dimmern). Den tändtråden från kronbrytaren ska in i "S". (På kopplingsschemat ovan så är "brytarsymbolen" din kronbrytaren). Ska ska kabeln som går till lampan kopplas mot"L-". Mer än så går inte att hjälpa dig med utan mer info.

Fas är den bruna kabeln.
 
Ja precis. Om jag tolkar ditt svar rätt skall dimmern matas med konstant ström (fas).
Min sista fundering är bara den tråden från från spottarna som inte används för styra lasten, skall den sammankopplas med nolla då i tex en wago koppling.
Tack för mycket bra hjälp!
 
Redigerat:
J Jesalm skrev:
Ja precis. Om jag tolkar ditt svar rätt skall dimmern matas med konstant ström (fas).
Min sista fundering är bara den tråden från från spottarna som inte används för styra lasten, skall den sammankopplas med nolla då i tex en wago koppling.
Tack för mycket bra hjälp!
Hehe, jag vågar inte lova något. Men om den sista tåten från din spott är blå så skulle jag 99ggr av 100 koppla den mot N i en wago (y):)
Alternativt använda den lediga "N-platsen" på dimmern...
 
  • Gilla
Jesalm
  • Laddar…
Stort tack alla. Nu fungerar det prima! Anslöt fö den blå kabeln från belysningen till wago med nolla.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.