Ska köpa hus med sambon, blir väl till att skriva under köpebrevet nån gång under den här veckan.

Huset är byggt på femtiotalet och har blandad, gammal inredning, Tyvärr inga snygga originaldetaljer, utan mest halvfula 70-80-talslösningar. Vi ska nu renovera och tänkte göra det i femtiotalsstil "light". Dvs. med inspiration av femtiotalet mer än att huset blir ett museum.

I köket och matsalen finns det en ful bröstpanel i furu. Gissar den är insatt på 80-talet. Hela hallen är kläd i helpanel i furu, och den ska jag måla över i nån kul pastellfärg, tror jag. Men där går det bra, för den panelen är en klassisk slät panel. Bröstpanelen i köket är däremot pärlspont och det känns verkligen inte som femtiotal. Inte ens med flera lager färg på.

Idéer på vad jag kan göra med den fula bröstpanelen? Tror ni det kan bli bra att bara måla den ändå? Antar vitt är det som gäller då, även om det inte alls känns stilmässigt rätt.
Eller skulle det vara bäst att bara riva ut den? Funderar om det kanske innebär en massa jobb, kanske man i värsta fall behöver skiva om väggen helt då, för att få den riktigt jämn?

Funderade ett tag på att klä in bröstpanelen i panelskiva i tunn (6 mm) mdf, för att på det sättet på en slät panel istället. Som dessutom skulle vara lättare att måla över än det väldigt kvisthåliga virket som den nuvarande fulpanelen är gjord av. Tyvärr säljs inte dessa väldigt praktiskta och smarta skivor här (bor ej i Sverige), så det funkar ju inte heller.

Ytterligare ett alternativ vore att dra ut fulpanelen å sätta in fingerpanel som jag målar i nån passande färg.

Har nån någon bra lösning?
Vad kan bli snyggast?
Vad innebär minst arbete?
 
Måla/lasera , låta hålen vara kvar eller riv och sätt ny panel inte fel om det finns barn som far runt. Nuvarande panel kan vara limmade eller skråspikade, eller bara sitter bakom golvsockel och en överliggare som avslut upptill. Limmade då blir det renovering av väggen då delar av underlaget kan följa med bort. Skråspikade, små spik in i väggen, annars lösa vid sista montagesättet.
 
Har aldrig målat furu förr, men förstått att kvisthålen/kvistarna lätt blöder igenom mycket.
Ska man kvistlacka allt, eller är det bättre att köpa spärrgrundfärg och grunda/kvistlacka allt i ett?

Har målat väggar, men aldrig lackade ytor, eller trärena gamla/smutsiga ytör som panelen. Hur noga måste man tvätta före? Tänker främst på det där att skura taket låter rätt arbetsdrygt och obekvämt.

Funderade främst eftersom det förutom bröstpanelen också finns furutak i flera rum samt då helpanelen i hallen som också ska målas.

Bästa färgerna för sånt?
Verkar var stor skillnad mellan märken. En målare svor på att norska Gjöcu Sperregrund skulle vara absolut bäst, men det verkar inte vara lätt att få tag på! Inga återförsäljaren här alls.
 
Det med att kvistar och hål finns ger lite liv åt panelen och inte black yta. . Skura ett tak blir nog inte bra då du inte kan göra det jämnt, sen är det nog en hel del avlagringar från luften som gör att det blir randigt. Har inte så stor erfarenhet av att smörja en bröstpanel, så det bästa är att gå in till en riktig målarfirma och prata med dom.
 
Skulle nog inte själv vilja att kvistarna blöder igenom och syns i färgen. Men efter lite efterforskning hittade jag bra tips på jotuns hemsida om hur man gör.

Vet dock inte ännu vad jag ska göra med bröstpanelen. Funderade om ett gångbart alternativ skulle vara att ta bort sen befintliga panelen, men lämna listen den spikat fast i kvar, och lägga in en annan sorts panel istället.
Kanske fingerpanel, eller så helt vanlig slät panel.
Skulle kanske bli snyggast, och kanske också lättare än att ta bort allt och försöka jämna ut väggen under så man kan tapetsera över allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.