Hej,

Fick igenom ett bygglov&startbesked på garage lite på ett bananskal då jag sökte detta i samband med husbyggnation som sköts på totalentreprenad av en husleverantör.

Handlingarna som jag skickade in på garage var ett sektionssnitt och en fasadritning med yttermått. Väldigt framhastade då bygglovshandläggaren på kommunen ville ta startbeskedet på garaget samtidigt som huset.
Eftersom jag inte redovisat bärande innerväggar så antar jag att det är inget som dom bryr sig överhuvudtaget om jag gör små justeringar på..
Men jag vill ändra på väggtjocklek, från 170mm regel till 145mm regel i yttervägg då jag kommit över 145 reglar fruktansvärt billigt (gratis..). Behöver jag informera kommunen om denna ändring eller räcker det när jag byggt färdigt garaget? Dvs inga ändringar på yttermått eller utseende.
 
Hmm, jag skulle rekommendera att du tar din fråga med din kontrollansvarig. Jag, i min roll som KA, skulle säga att någon typ av beräkning/intyg på den lägre dimensionen ska tas fram innan dimensionerna förändras.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Kolla med inspektören på kommunen vad de vill ha för redovisning. Även om utseendet på byggnaden inte förändras så kan det påverka hållfasthet och övrig konstruktion. Du går ju till en ’klenare’ dimension, inte tvärt om.
 
Redigerat:
Tack för svar! Får nog bli att klyva reglarna och använda i innerväggar och köra på 170 i väggarna. Lär troligen åka på att kontakta byggkonstruktör annars och då är i princip vinsten uppäten.

Anledningen till att jag just satte 170 regel i väggen var på inrådan från min KA. "Ta 170 regel i väggen, bra med isolering och det kommer garanterat hålla". Kändes som han med sin erfarenhet körde över kommunen totalt så jag vill inte in och röra runt för mycket i startbeskedet :)
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Att 145 väggreglar inte skulle hålla är i det närmsta orimligt om det rör sig om ett mindre garage.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.