Jag har köpt en småhusfastighet på två våningar och på den övre våningen är det bostad och verkar alltid ha varit bostad. På den nedre våningen har det varit företagslokal och tidigare ett slakteri med butik. I den nedre lokalen finns det ett kylrum och ett butiksfönster. Det verkar aldrig ha varit en bostad på nedre våningen, det är även betonggolv där. Senast användning är företagslokal.

Jag tänkte starta ett sommarcafé (utan sittplatser inomhus utan endast sittplatser utomhus) på delar av bottenvåningen och det finns inget tidigare bygglov varken för butik eller företagslokal så enligt kommunen måste jag söka bygglov för ändrad användning av lokal.

Jag har varit i kontakt med arkivet hos kommunen och de skickad mig ett "anteckningblad" där det stod att inspektion gjorts av Livsmedelsförvaltningen och att det slaktas får, mest bara höstslakt och att det finns grisar i kylen, och att det behövs renovering ur en livsmedelssynpunkt. 920203 är det en ny anteckning och då står det att verksamheten är avslutad. Det fanns även ett registerkort om att en anonym anmälan inkommit 860627 att det ska byggas ett garage som avses att användas som slakteri. Kan dessa uppgifter vara till min fördel?

Kommunen har ju uppenbarligen haft kännedom om slakteriet/butiken, krävs det verkligen bygglov för ändrad ändring av lokal då?
 
Utifrån det du beskriver skulle jag säga att att bygglov för ändrad användning krävs.

Finns det någon detaljplan för området? Säger den något om tillåten användning? Är dokumentet gällande livsmedelshantering det enda kommunen hade tillgång till? Du skriver att det idag används som företagslokal, är det kontor, lager eller något annat?

Jag bifogar en länk till Boverkets hemsida där det finns en del att läsa om ändrad användning.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/byggnader/annat/
 
Redigerat:
  • Gilla
Paragrafryttaren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.