Hej!

Köper vi Thermexfläkten via HTH kostar den 18-20,000 kr. Vi får montera den själva...

Jag vill tro att det finns myyyycket billigare fläktar på marknaden. Säljaren sa något om att bara Thermex är godkända. Det kan väl inte stämma??? ::)

Nu frågar jag er som kan:

- Vad ska vi tänka på?

- Något märke som ni kan rekommendera?

- Priset som anges på ex Pricerunner, vad ingår där? Knappast takmotorn eller? 8) Vad kostar en sån?

Hjälp!!

Bemman
 
www.franke.fi. Vi betalade ca 1000 euro för en 1200mm bred med belysning och fettfilter. Sedan tillkommer kanalfläkten
 
aahh! ok! Men vad kostar en kanalfläkt?

Har du möjligen en bild på fläkten? När jag kollade deras sida verkade de flesta vara väggmonterade?

Bemman
 
Nja men Franke hade faktiskt någon frihängande som heter SK7 som är 800 mm och har belysning med kompaktlysrör :D
yipeee :D
Säkert olöslig *LOL*
Finns bara i rostfritt.

Hälsar Ingrid
 
Bemman skrev:
Hej!

Köper vi Thermexfläkten via HTH kostar den 18-20,000 kr. Vi får montera den själva...

Jag vill tro att det finns myyyycket billigare fläktar på marknaden. Säljaren sa något om att bara Thermex är godkända. Det kan väl inte stämma??? ::)

Nu frågar jag er som kan:

- Vad ska vi tänka på?

- Något märke som ni kan rekommendera?

- Priset som anges på ex Pricerunner, vad ingår där? Knappast takmotorn eller? 8) Vad kostar en sån?

Hjälp!!

Bemman

http://www.luftmiljo.se/tak.asp
 
Ringde till sotaren. De sa att det inte finns några som helst effektkrav eller dylikt som HTH/Myresjöhus sa. De ända som är av vikt är att de skall vara brandisolerade mot brännbara material i 15 minuter så brandkåren kan komma och släcka.

De ev. problem >:( som skulle kunna uppstå när de kommer ut är att den inte går att rensa för att det är så mycket skit och skrufs i röret eller att man har byggt ett för litet rör. Det finns heller inga krav på luftombyte eller liknande när man har en frånluftspump som vi har med Myresjöhus. Motorn som skall driva kan sitta i taket, i kåpan eller någon annan stans där det behagar. Röret installerar man lämpligen själv men det måste granskas av en sakkunnig som tex. sotaren.

Så man kan säga att HTH och eller Myresjöhus inte vet vad de pratar om eller att de kör ett ruggit billigt säljtrick när de säger att Thermex är den enda godkända av sotaren för det har jag kollat ;D. Bygg en själv med symaskinsmotor, köp en för 500 eller 300 000. Det finns inga regler, bara den inte börjar brinna!!! :surprised:

 
fredstu skrev:
Vi köpte denna fläkten:[länk]

kostade 14.900 kr inkl. moms med en kanalfläkt IRE 200D.

Har ni installerat den?, är ni i såfall nöjda med funktionen?
Vi har beställt exakt samma fläkt men köket monteras först
om ett par månader…
 
Gorenje har en snygg glas/plåtvariant för c:a 8000.

mvh
david
 
Fick en offert på Arcad (Fjärsåskåpan). Pris: 9,600 kr.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.