Jag tankar rätt mycket media till min laptop. Jag kör vanligtvis med kabel direkt i datorn, för att slippa av. strålning och för att slippa på en kok-het laptop. Verkligen blir den kok-het, jag får röda brännmärken på låren. Kör jag kabel blir det mycket bättre. Inbillar jag mig eller är det så generellt så för de flesta laptops?
 
Wifi är ju radio som kräver en sändare som kräver ett slutsteg som kräver ström där en del blir värme så ja, det kan nog stämma. Hur mycket och vad som är normalt kan jag inte svara på rakt av, någon mer detaljkunnig får fylla i.
 
  • Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
Jag tror det är drivrutinerna för wifi som får cpu’n att jobba hårdare, gasa på och öka hastigheten så strömförbrukningen ökar. DataPaket ska skyfflas runt och protokollhanteras i mjukvaran.
WiFi-radiochippet drar nog också mer ström än ethernet-chippet, men uteffekten till antennen är bara 0,1W resp 0,2W för 2,4 resp 5GHz så man riskerar inte att bli ”micrad”.

Slimmade moderna LapTop’s kan drar ner hastigheten för att spara batteri och gå kallare. De är inte designade för att köra mycket program samtidigt. Jag har en i7 mobile som man nästan kan koka ägg på om man kör tunga program.
 
  • Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Jag tankar rätt mycket media till min laptop. Jag kör vanligtvis med kabel direkt i datorn, för att slippa av. strålning och för att slippa på en kok-het laptop. Verkligen blir den kok-het, jag får röda brännmärken på låren. Kör jag kabel blir det mycket bättre. Inbillar jag mig eller är det så generellt så för de flesta laptops?
WiFi har en egen liten processor, som förvisso blir varm. Men att den skulle göra hela datorn brännhet måste vara ovanligt.

Du får väl starta Aktivitetshanteraren och se om det är någon process som går för fullt när du kör WiFi.
 
  • Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
tack för svar. Jag har äntligen hittat en laptop jag vill köpa, den har allt till rätt pris, men saknar RJ45 kontakt. Därför är jag lite osäker på köp - vill inte ha en brännhet laptop i knät (när jag tankar data). Men magen säger att jag ska slå till ändå ;)
 
engs
Har den USB-C finns det gott om adaptrar till Ethernet.
Finns väl på USB-3 osv också men vet inte om det blir en potentiell flaskhals?
 
R
Dracula Dracula skrev:
Jag tankar rätt mycket media till min laptop. Jag kör vanligtvis med kabel direkt i datorn, för att slippa av. strålning och för att slippa på en kok-het laptop. Verkligen blir den kok-het, jag får röda brännmärken på låren. Kör jag kabel blir det mycket bättre. Inbillar jag mig eller är det så generellt så för de flesta laptops?

Både WiFi och ethernet drar båda så lite effekt (< 1W) att det är försumbart gällande värmeutvecklingen i en laptop. OM det var så att din verkligen blev varmare så berodde det med största sannolikhet på någon bieffekt så som att CPUn inte tilläts gå ner i lägre effektförbrukning. Buggiga drivrutiner kan ställa till det.

Värme från strålningen kan du också glömma. Visserligen använder 2.4Ghz WiFi samma frekvens som en mikrovågsugn men effekten är så låg att det på sin höjd skulle kunna göra en punkt på din hud ljummen om all energi koncentrerades dit istället för att som nu spridas åt alla håll.

Och som Blackarrow redan skrivit, de flesta moderna laptops BLIR stekheta om man pressar dem så det är nog troligast att det är din "tankning" i sig som är problemet.

Så köp inte en laptop med ethernet i tron att det kommer att ge en svalare dator. Eller rättare sagt, välj inte bort WiFi i tron att det är orsaken till en brännhet laptop.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
engs engs skrev:
Har den USB-C finns det gott om adaptrar till Ethernet.
Finns väl på USB-3 osv också men vet inte om det blir en potentiell flaskhals?
Visste inte sådant fanns. tack. Nya datorn kommer ha thunerbolt 3 via usb-c(?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.