Rickard.
jacobwesterlund jacobwesterlund skrev:
Spännande, har inte hört talas om duktak. Vad skiljer detta mot papp?
Ett plastmaterial istället för bitumen (asfalt), läggs otroliga mängder varje år på shoppingcenter, kontor och industrilokaler. Varje rulle täcker ≈38m2 mot pappens dryga 6m2 så montaget är otroligt snabbt (branta tak är dock aldrig snabba oavsett takmaterial), längre livslängd (troligtvis inte bevisat), diffusionsöppet och såklart ett annat utseende.

Finns mer info på protan.se (där jag norpade bilden ifrån)
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Ett plastmaterial istället för bitumen (asfalt), läggs otroliga mängder varje år på shoppingcenter, kontor och industrilokaler. Varje rulle täcker ≈38m2 mot pappens dryga 6m2 så montaget är otroligt snabbt (branta tak är dock aldrig snabba oavsett takmaterial), längre livslängd (troligtvis inte bevisat), diffusionsöppet och såklart ett annat utseende.

Finns mer info på protan.se (där jag norpade bilden ifrån)
Tack för denna info, ska nörda ner mig lite i detta :)
 
jacobwesterlund jacobwesterlund skrev:
Bergväme med frikyla, det låter superdyrt för ett fritidshus?
Ja, det blir väl kanske 70-80 000:- dyrare med bergvärme för värmen och FTX för ventilationen istället för en frånluftvärmepump. Å andra sidan blir driftkostnaden lägre och en frånluftvärmepump är inte optimalt i ett hus som inte används då den återvinner energi ur spillvärmen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, det blir väl kanske 70-80 000:- dyrare med bergvärme för värmen och FTX för ventilationen istället för en frånluftvärmepump. Å andra sidan blir driftkostnaden lägre och en frånluftvärmepump är inte optimalt i ett hus som inte används då den återvinner energi ur spillvärmen.
Du har en poäng! Borde göra en kalkyl på detta. Du menar alltså att om man drar ner värmen, då man inte är där, så blir effekten/konverteringen från en frånluftsvärmepump sämre?
 
Väldigt häftigt! kan bli hur bra som helst. Gillar planlösningen. Väldigt effektiv och med lyxig känsla. Men jag tror inte att värmelösningen kommer bli det dyra. Att bygga på detta sätt är väldigt dyrt bara det. Behålla ett skal men allt nytt inne så att säga. Källa på det är alla byggprogram på tv och Gert Wingårds mantra att det gamla huset på tomten oftast bara står ivägen för det nya huset :) så ta det med en nypa salt. Förmodligen bor ni inte på Öland och då blir projektledningen extra spännande om man vill ta på sig den rollen själv
 
jacobwesterlund jacobwesterlund skrev:
Du har en poäng! Borde göra en kalkyl på detta. Du menar alltså att om man drar ner värmen, då man inte är där, så blir effekten/konverteringen från en frånluftsvärmepump sämre?
Dels brukar en del frånluftvärmepumpar inte funka alls under en viss innetemperatur och dels så finns det inte så mycket spillvärme att återvinna i ett tomt hus som inte används.
Dessutom kan du få högre effekt från bergvärmen vilket lär behövas om du ska värma upp en betongplatta inom rimlig tid när du ska besöka huset.
 
  • Gilla
jacobwesterlund
  • Laddar…
jacobwesterlund jacobwesterlund skrev:
Hej,

I somras köpte vi en tomt med en stor gammal lada på. Den tyckte vi hade potential eftersom läget är fantastiskt, någon kilometer från havet längs norra Ölands stenkust. Vi har nu inlett samarbete med en arkitekt och har precis skickat in bygglov. Men vi står inför en massa härlig beslut framåt och därför tänkte jag passa på att lufta några tankar här och tar gladerligen emot synpunkter.

Lite förutsättningar:
  • Ladan är ca 180kvm i ett plan, vi hade tänkt att skpa 160kvm isolerad BOA.
  • Ladan ligger i rikning norr/söder.
  • Vi tänkte behålla kalkstensgrunden men byta panel och tak.
  • Se fler bilder på vårt Instagramkonto @knisakalklada

Tre funderingar just nu:

1) Grund och golv
Tanken är att schakta ut den befinliga grunden och lägga in en ny. Antingen gjuta en betongplatta under de 160kvm som ska isoleras eller göra bygga en lättkontruktion med massivt trägolv. Oavsett lösning tänker vi vattenburen golvvärme som drivs av en frånluftsvärmepump. Vi tycker betong är snyggt men kan bli hårt. Trägolv är känsligt men skönt. Kostnaden kommer styra också. Vad ska vi välja?

2) Uppvärmning
Som beskrivet ovan är vi inne på vattenburen golvvärme från en frånluftsvärmepump. En ganska dyr investering men vi har hört mycket gott om denna lösning. Samtidigt känns det som en lösning man kanske gjort i ett hus där man bor permanent. Vi kommer nyttja detta mest på sommaren men vill även kunna värma upp över en helg på vintern. Då kan golvvärme möjligtvis vara en långsam och kostsam uppvärmningsmetod. Finns det något bättre lösning?

3) Panel och tak
Eftersom ladan är så stor så blir det mycket materialkostnader. Panel och tak till exempel. Att stå och måla om ett fritidshus är man kanske inte så sugen de veckor när man är ledig. Därför tänkte vi ett impregnerat material, t ex Superwood. Snyggast tycker vi även det vore med ett trätak men budgeten kommer kanske enbart tillåta papptak initialt. Eller finns det någon annan lösning som borde passa oss?
Men handlar detta om en verksamhet? Kursgård? Konferens?

Ser kök, sammanträdesrum, ganska små enskilda rum med dörr utåt(?)
 
J
Spännande projekt!

Jag har en fråga eftersom jag har haft liknande ladufunderingar. Hur hittar man en tomt med en lada på? Jag har sökt land och rike efter detta. Oftast är det ett hus på tomten som kostar åtskilliga miljoner. Eller en lada som ska plockas ned och flyttas vilket inte heller är gjort i hanvändning. Har du några söktips där skulle det uppskattas (y):)
 
  • Gilla
Anduser
  • Laddar…
Vill bara flika in att bergvärme inte är det bästa alternativet i Öländsk kalksten, verkningsgraden brukar inte vara jättebra.
 
  • Gilla
jacobwesterlund
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Men handlar detta om en verksamhet? Kursgård? Konferens?

Ser kök, sammanträdesrum, ganska små enskilda rum med dörr utåt(?)
Nej, detta är ett fritidshus som enbart ska användas för privat :)
 
jacobwesterlund jacobwesterlund skrev:
Du har en poäng! Borde göra en kalkyl på detta. Du menar alltså att om man drar ner värmen, då man inte är där, så blir effekten/konverteringen från en frånluftsvärmepump sämre?
I ett fritidshus av den storleken är bergvärme optimalt om du har frikyla också och eftersom du tänker dig ekonomi på sikt är bergvärmen bäst då den klarar alla typer av användningsfall

Frånluft lämpar sig bara i vanlig bostad och vanlig luft till vatten är bara ekonomisk om du kör korta intervall och klarar inte kyla ekonomiskt
 
Loftet, det ska ju vara oisolerat. Men är det tänkt att vara luft mellan panelen också, så som det är idag?

För om så är fallet skulle jag vilja påstå att frikyla är onödigt. Om det kan "blåsa" rakt igenom loftet kommer det aldrig bli den värmen där uppe som på ett tätt loft, och med 50-60cm tjocka stenväggsr så lär det knappast bli olidligt varmt i bodelen. Så de pengarna hade jag sparat, likaså känns la ftx lite väl lyxigt? Visst är ventilation viktigt men att installera en anläggning på xxxxx kr i ett fritidshus känns inte ekonomiskt försvarbart.

Jag personligen hade kört på luft/vatten då installations kostnaden bara är något högre än en Frånluftsvärmepump (som kräver en massa ventilationskanaler) och nöjd mig med det. Effektiviteten är högre än för en FLVP och jag skulle vilja påstå att det är en fullt tillräcklig energikälla på Öland då klimatet är hyffsat milt där

Enda egentliga nackdelen som jag kan se det är la utedelen, men den går att dölja om man är lite kreativ :cool:
 
Häftigt!!

Håller med några andra oven..
jag hade nog lagt galvad pannplåt på taket, kunde ju faktsikt ha varit det idag och jag gissar att ni vill att det skall smälta in i landskapet.
Även färgen hade jag behållit faluröd men visst svart är fint men det kommer sticka ut mer.

Golvet hade jag gjutit nytt betonggolv med golvvärme (värmetrögt förstås men ni bör ju ha uppkopplat så ni kan sätta på lite innan om ni ska åka dit på vintern.)

Sen är ju frågan om värmekälla, en luftvatten kanske till den dag ni ska bo där permanent, då borrar ni bergvärme!? Sen vore ju solpaneler lockande med så stort tak även om det inte alls är lönsamt om ni bara har det som fritidshus men ni kan ju för projketera för framtiden?
Loftet är ju guld att ha förstås, möjligheten att använda som festyta men även expansionsyta är det ju underbart till.

Avundsjuk är jag absolut ;-)
 
  • Gilla
jacobwesterlund
  • Laddar…
jacobwesterlund jacobwesterlund skrev:
Hej,

I somras köpte vi en tomt med en stor gammal lada på. Den tyckte vi hade potential eftersom läget är fantastiskt, någon kilometer från havet längs norra Ölands stenkust. Vi har nu inlett samarbete med en arkitekt och har precis skickat in bygglov. Men vi står inför en massa härlig beslut framåt och därför tänkte jag passa på att lufta några tankar här och tar gladerligen emot synpunkter.

Lite förutsättningar:
  • Ladan är ca 180kvm i ett plan, vi hade tänkt att skpa 160kvm isolerad BOA.
  • Ladan ligger i rikning norr/söder.
  • Vi tänkte behålla kalkstensgrunden men byta panel och tak.
  • Se fler bilder på vårt Instagramkonto @knisakalklada

Tre funderingar just nu:

1) Grund och golv
Tanken är att schakta ut den befinliga grunden och lägga in en ny. Antingen gjuta en betongplatta under de 160kvm som ska isoleras eller göra bygga en lättkontruktion med massivt trägolv. Oavsett lösning tänker vi vattenburen golvvärme som drivs av en frånluftsvärmepump. Vi tycker betong är snyggt men kan bli hårt. Trägolv är känsligt men skönt. Kostnaden kommer styra också. Vad ska vi välja?

2) Uppvärmning
Som beskrivet ovan är vi inne på vattenburen golvvärme från en frånluftsvärmepump. En ganska dyr investering men vi har hört mycket gott om denna lösning. Samtidigt känns det som en lösning man kanske gjort i ett hus där man bor permanent. Vi kommer nyttja detta mest på sommaren men vill även kunna värma upp över en helg på vintern. Då kan golvvärme möjligtvis vara en långsam och kostsam uppvärmningsmetod. Finns det något bättre lösning?

3) Panel och tak
Eftersom ladan är så stor så blir det mycket materialkostnader. Panel och tak till exempel. Att stå och måla om ett fritidshus är man kanske inte så sugen de veckor när man är ledig. Därför tänkte vi ett impregnerat material, t ex Superwood. Snyggast tycker vi även det vore med ett trätak men budgeten kommer kanske enbart tillåta papptak initialt. Eller finns det någon annan lösning som borde passa oss?
jacobwesterlund jacobwesterlund skrev:
Kul att du gillar! Det är lite galet men kan bli riktigt bra.

Kyl och frys finns i högskåpen är tanken. Loftet vet vi inte än, det kommer bli oisolerat men kan rymma allt från pingisbord, sovrum för sommaren eller en stor festvåning :)

Såg Grand Design, helt klart intressant. Men såg dyrt (tidskrävande) ut.

Håller med i ditt resonemang kring taket, vi tror att plåttak kan bli lite för "mycket". Helst vill vi ha något som inte tar så mycket uppmärksamhet eftersom taket i sig är så stort.

Tack för dina tankar och svar!
Blir spännande att följa jag gjorde något liknande för några år sedan, film finns på forumet, flytta och bygga om lada.
Taket jag skulle jag rekommendera er att kolla på shingel, inte så hårt som plåt men samtidigt ganska diskret. Uppvärmningen är svårt när ni ska utnyttja det så lite den kalla årstiden, men köra golvvärme är smart för framtida beslut. Hur pass varmt räknar ni med att hålla inomhus under vintern?
 
Någon form av trätak. Accoyapanel eller spån.
Inte billigast, inte hållbaraste, men kanske det snyggaste
Kul och modigt projekt
 
  • Gilla
jacobwesterlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.