Hej.
Har haft hantverkare som installerat ett tak fönster, då vi kom hem reagerade vi på att det satt väldigt snett i min mening, både att ena sidan är betydligt högre än den andra samt att den inte följer den lodräta linjen på takpannorna. Såg även att de använt silikon lite här och där.

Har bara fått en dålig magkänsla över detta fönster så tänkte fråga er vad ni har att säga. Bifogar lite bilder.
 
  • Snett installerat takfönster med ojämna sidor och silikonanvändning på svart takpannor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljbild av ett snett installerat takfönster med synlig silikon och ojämn kant mot takpannorna, i regnväder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Överskotts silikon mellan takfönster och takpannor, ojämnt applicerat, på en våt yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snedtakfönster med ojämn montering och synlig silikon längs takpannor och underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snedtak med nyinstallerat takfönster som visar ojämna kanter och sporadisk användning av silikon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snedtak med ett nyligen installerat takfönster där silikon används för tätning, synlig skillnad i höjd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det enda jag kan se är väl på sista bilden skulle krullduken varit under pannan på höger sida, duken i överkant skulle jag skurit in i pappen
 
Ja det ser lite konstigt ut, tror att fönstret blev för långt ifrån den undre läkten därav att det skarvat i en panna under. Tar man bort den så är det precis så krullduken överlappar pannan under. Hade kanske varit det bästa alternativet ändå.

Hur mycket jobb är det att justera så att fönstret sitter rakt? Stör mig på att fönstret inte går i linje med pannorna.

Nu är det både gipsat och målat invändigt så där är det ju en del jobb men hur bökigt är det att göra det utvändiga?
 
Ser lite tokigt ut. Pannorna på vänstra sidan ska väl gå över plåtkanten i rännan så att det mesta vattnet åker via den ner. Antagligen har man utgått från en takstol som stod lite snett när man satt fönstret. Skulle flytta hela fönstret lite till vänster, räta upp det och sen kapa till nya pannor på högra sidan. Borde inte ta jättelång tid att fixa:)
 
Var tar vattnet som åker på duken under pannorna ovan fönstret vägen när det kommer till fönstret?
 
Sen kanske man inte kan ta för givet att takpannorna ligger helt rakt i lod....
Hur ser det ut på insidan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.