Så efter mycket, mycket läsande här på forumet har det blivit dags att ställa en fråga på egen hand

Bor i ett hus norr om Stockholm på 120 m2 med källare under 2/3 och krypgrund under resten. Vi ska nu bygga till huset 3.5 meter ut längs två av sidorna där det är källare, totalt 74 m2. Efter att ha spenderat hela våren med att jaga hantverkare som för det mesta inte besvärat sig med att svara har vi bestämt oss för att göra det själva. Bygglovet är godkänt, alla ritningar är på plats och det som kvarstår nu för att få startbeskedet är en "dimensioneringskontroll". Jag har fått slut på idéer hur jag ska få till det.

Som jag förstår det är det oftast en kollega till konstruktören som helt enkelt kollar och intygar vettigheten i dimensioneringen och skriver ett intyg på detta. Problemet är att min konstruktör är egenföretagare, så som underlag för dimensioneringskontrollen har jag fått ett "dimensioneringsdokument" där han helt enkelt gått igenom hela sin dimensionering. Så hur gör man nu? Kan man hitta en konstruktör, som med hjälp av dessa dokument genomför en dimensioneringskontroll? Det tar förmodligen inte mer än en fikarast...

Eller blir det till att göra det själv? Får jag ens göra det själv? Enligt kommunen ska den göras av en tredje part...

Tillbyggnaden är inget konstigt. Krypgrund, stomme av trä och takstolar. Kollar man dimensioneringen gentemot t.ex. träguiden så ligger vi rätt, möjligen något konservativt. Den stora frågan är hur denna dimensioneringskontroll ska se ut. Kommunen hänvisar bara till BBR och EKS och att "en konstruktör vet hur den ska se ut".

Hoppas på bättre svar från den enorma kompetensen i detta forum...
 
Åsa Lund
Ring din konstruktör och fråga om det måste vara nån extern som granskar hans dokument. Om inte så skickar du in det som det är?
 
Jag skickade in dimensioneringsdokumentet tillsammans med det andra inför det tekniska samrådet och fick svaret från kommunent att det inte uppfyllde kraven för en "Dimensioneringskontroll enligt BRK, EKS" och en länk till boverket. I övrigt hade de inga synpunkter på vare sig dimensioneringen eller konstruktionsritningarna.
 
Från boverket.se

"En dimensioneringskontroll behöver inte omfatta alla bärande delar. Det räcker att kontrollera de konstruktionsdelar som vid en kollaps medför stor risk för människors hälsa och säkerhet."

Vad i en vanligt byggnad kan kollapsa och orsaka stor risk för människors hälsa och säkerhet?

Jag spekulerar fritt:

-Govbjälklag/mellanbjälklag
-Takstolar
-Stående reglar
-Avväxlingar ovan fönster/dörrar.

Finns det fler?

Samtliga dessa kan man få verifierade i tex träguidens tabeller, duger inte det som verifiering/bevis för att konstruktören inte är ute och cyklar?
 
Jag skulle höra av mig till kommunen och be dem precisera vad de menar. Det där kan ju betyda vad som helst. Vad säger din konstruktör om kommunnens svar?

För övrigt tar jag gärna kontaktuppgifter till den där konstruktören, de står inte direkt som spön i backen :)
 
Här är kommunen ute och cyklar men jag hinner inte skriva mer om det nu.

För övrigt borde din konstruktör kunna reda ut det här åt dig. Han ska vara van med konstiga saker från handläggarna.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Tack för era svar! Problemet är att konstruktören är ensam på sin firma, så han har ingen "tredje part" att tillgå. Därför fick jag underlaget för dimensioneringen istället för ett färdigt intyg...

Jag håller helt med om att det borde räcka med att granska dessa delar! Och dimensionerna stämmer bra med träguiden, så det är inte heller bekymret. Mitt problem är: hur övertygar jag kommunen om det? Det här kommer ju från EKS, så det borde ju ligga som en punkt i alla bygglov, men likväl verkar ingen veta.
 
Redigerat:
W witten skrev:
Här är kommunen ute och cyklar men jag hinner inte skriva mer om det nu.

För övrigt borde din konstruktör kunna reda ut det här åt dig. Han ska vara van med konstiga saker från handläggarna.
Hur är kommunen ute och cyklar? Det är inte alls osannolikt, vi har haft ett par diskussioner tidigare i bygglovet också där de kommit med konstiga krav som de släppt så fort jag frågat vad de menat...

Men jag har en känsla av att detta är ett nytt påfund i EKS, att man flyttat det från kontrollplanen till innan startbeskedet för att... ja... någonting smart...

Boverket säger:
25 § Dimensioneringskontroll ska göras för byggnadsverk som innehåller bärverksdelar i säkerhetsklass 2 eller 3.

Med dimensioneringskontroll avses i denna författning byggherrens kontroll av dimensioneringsförutsättningar, bygghandlingar och beräkningar. (BFS 2019:1).

Allmänt rådDimensioneringskontroll syftar till att eliminera grova fel. Kontrollen bör utföras av en person som inte har varit delaktig i framtagandet av de handlingar som ska kontrolleras. Graden av organisatorisk och ekonomisk självständighet för den som utför dimensioneringskontroll bör ökas vid projekt av mer komplicerad natur.Dimensioneringskontroll bör normalt omfatta kontroll av att
  • a) de antaganden som dimensioneringen baseras på överensstämmer med de krav som ställs för ifrågavarande byggnad,
  • b) antaganden om egenskaper hos byggmaterial samt jord och berg är tillämpliga,
  • c) antaganden om laster och materialpåverkan är tillämpliga,
  • d) valda beräkningsmodeller är lämpliga,
  • e) valda beräkningsmetoder är lämpliga,
  • f) grafiska eller numeriska beräkningar är korrekt genomförda,
  • g) valda provningsmetoder är lämpliga,
  • h) beräkningsresultaten är korrekt överförda till bygghandlingar
(BFS 2019:1).
 
joakim_j joakim_j skrev:
Jag skulle höra av mig till kommunen och be dem precisera vad de menar. Det där kan ju betyda vad som helst. Vad säger din konstruktör om kommunnens svar?

För övrigt tar jag gärna kontaktuppgifter till den där konstruktören, de står inte direkt som spön i backen :)
Kommunen var väldigt tydlig med att det är upp till mig att veta vad de vill ha! Så har det varit genom hela bygglovsprocessen. Det är klart och tydligt att man inte ska göra detta på egen hand, men vissa av oss är tydligen lite för envisa för att lyckas förstå det!

Skickar hans kontaktuppgifter inom kort!
 
I Ingenjör Jesper skrev:
Kommunen var väldigt tydlig med att det är upp till mig att veta vad de vill ha! Så har det varit genom hela bygglovsprocessen. Det är klart och tydligt att man inte ska göra detta på egen hand, men vissa av oss är tydligen lite för envisa för att lyckas förstå det!

Skickar hans kontaktuppgifter inom kort!
Jo, kommunens uppgift är ju att motarbeta medborgarna för att se till att det byggs så lite som möjligt (får man känslan av ibland).

Min kompis som är arkitekt skickade mig en gång, när vi hade dryftat dylika spörsmål, en länk till förarbetet till ÄPBL. Där talar sig utredaren varm för hur kommuntjänstemännen skall finnas där för att hjälpa medborgarna och lotsa dem genom byggprocessen. Jo man tackar...

Men din konstruktör måste ju ha någon sorts nätverk? Han måste väl känna någon annan med rätt kompetens?
 
I Ingenjör Jesper skrev:
Tack för era svar! Problemet är att konstruktören är ensam på sin firma, så han har ingen "tredje part" att tillgå. Därför fick jag underlaget för dimensioneringen istället för ett färdigt intyg...

Jag håller helt med om att det borde räcka med att granska dessa delar! Och dimensionerna stämmer bra med träguiden, så det är inte heller bekymret. Mitt problem är: hur övertygar jag kommunen om det? Det här kommer ju från EKS, så det borde ju ligga som en punkt i alla bygglov, men likväl verkar ingen veta.
Du har ju redan utfört granskningen, skriv bara ett intyg på det du precis gjort själv. Din konstruktör kan säkert ge dig ett annat intyg som mall.

En villa har nog den lägsta kontrollnivån, det är enkla konstruktioner, små laster och välkända konstruktioner.

När vi konstruerar tex 15-våningshus eller en idrottshall brukar vi låta en mkt senior konstruktör kontrollera. För en villa räcker det att "kollegan bredvid" kollar.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Jo, kommunens uppgift är ju att motarbeta medborgarna för att se till att det byggs så lite som möjligt (får man känslan av ibland).

Min kompis som är arkitekt skickade mig en gång, när vi hade dryftat dylika spörsmål, en länk till förarbetet till ÄPBL. Där talar sig utredaren varm för hur kommuntjänstemännen skall finnas där för att hjälpa medborgarna och lotsa dem genom byggprocessen. Jo man tackar...

Men din konstruktör måste ju ha någon sorts nätverk? Han måste väl känna någon annan med rätt kompetens?
Japp, precis som känns det ibland, men jag försöker välja mina strider...

Det är lite märkligt, men det var svaret jag fick av honom! Jag har efterfrågat en mall på intyget, får se om det kommer något ur det...
 
W witten skrev:
Du har ju redan utfört granskningen, skriv bara ett intyg på det du precis gjort själv. Din konstruktör kan säkert ge dig ett annat intyg som mall.

En villa har nog den lägsta kontrollnivån, det är enkla konstruktioner, små laster och välkända konstruktioner.

När vi konstruerar tex 15-våningshus eller en idrottshall brukar vi låta en mkt senior konstruktör kontrollera. För en villa räcker det att "kollegan bredvid" kollar.
Dessutom har jag ritat tillbyggnaden men fokus på att det ska vara byggnadstekniskt enkelt, så det är ju inga konstigheter... Men det känns som det är ett kärnkraftverk vi försöker få på plats...

Det är lite det där med mall jag är ute efter, någonting som säger om det är rubrik+ signatur eller 12 sidor med beräkningar och referenser som förväntas...
 
I Ingenjör Jesper skrev:
Dessutom har jag ritat tillbyggnaden men fokus på att det ska vara byggnadstekniskt enkelt, så det är ju inga konstigheter... Men det känns som det är ett kärnkraftverk vi försöker få på plats...

Det är lite det där med mall jag är ute efter, någonting som säger om det är rubrik+ signatur eller 12 sidor med beräkningar och referenser som förväntas...
Om man kollar på det från Boverket som du citerade så låter det ju som att de vill att någon kastar ett öga på det och säger "verkar rimligt". Fast det skall väl kosta iaf en tiotusen för att räknas.
 
I Ingenjör Jesper skrev:
Dessutom har jag ritat tillbyggnaden men fokus på att det ska vara byggnadstekniskt enkelt, så det är ju inga konstigheter... Men det känns som det är ett kärnkraftverk vi försöker få på plats...

Det är lite det där med mall jag är ute efter, någonting som säger om det är rubrik+ signatur eller 12 sidor med beräkningar och referenser som förväntas...
För en villa max en A4. Egna kontrollberäkningar motiveras bara för mycket mer komplexa byggnader.

Skriv att du kontrollerat detta (samt kontrollera även, vi ska inte bluffintyga!).
  • de antaganden som dimensioneringen baseras på överensstämmer med de krav som ställs
  • antaganden om egenskaper hos byggmaterial samt jord och berg är tillämpliga
  • antaganden om laster och materialpåverkan är tillämpliga
  • beräkningsresultaten är korrekt överförda till bygghandlingar
Fyll gärna ut med exempel. Tex att du kontrollerat golvreglarna mot dimensioneringstabell. Vilken jordart i marken som är antagen och att det är riktigt. Rätt snözon för din ort? Är det något du inte förstår, be konstruktören förklara! Sen ber du honom läsa igenom intyget innan du skickar det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.