Vi köpte för ett tag sedan en tomt.
Nyligen drogs VA in till tomten som grävdes av kommunen. När vår kille som ska schakta och gräva var uppe och kikade så såg han att det var igenfyllt med asfalt. Han påstår att detta absolut inte är bra och att vi borde anmäla detta eftersom det är farliga ämnen och absolut ingenting som man ska bygga på. Vi tog kontakt med kommunen sa bekräftade att dme inte hade lagt någon ny asfalt utan bara fyllt igen med befintliga massor.

Vad är det som gäller, är det saneringskrav?
Och vad kan man i så fall begära ifrån säljaren, jag tänker juridiskt.
 
Om det är relativt ny asfalt med låga halter av PAH så är det inga problem. Finns asfalt i marken "överallt", kvittar nästan var man än gräver i allmän mark.
 
Okej hur gör jag ett sånt test?
 
M mimori skrev:
Okej hur gör jag ett sånt test?
Köp en burk vit sprayfärg och spraya ett ganska tunt lager på undersidan av asfalten. Blir det gul/brun inom några sekunder så är det troligtvos hög halt av PAH och då kan det vara värt att skicka iväg för ett riktogt test. Tar det lång tid eller inte blir missfärgat alls är det låg hlat och behöver inte testas vidare.

Asfalten med höga halter är(här i skåne iallafall) oftast men inte alltid väldigt ojämn med större sten(typ 50mm) som sitter fast på undersidan.
 
  • Gilla
mimori
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Köp en burk vit sprayfärg och spraya ett ganska tunt lager på undersidan av asfalten. Blir det gul/brun inom några sekunder så är det troligtvos hög halt av PAH och då kan det vara värt att skicka iväg för ett riktogt test. Tar det lång tid eller inte blir missfärgat alls är det låg hlat och behöver inte testas vidare.

Asfalten med höga halter är(här i skåne iallafall) oftast men inte alltid väldigt ojämn med större sten(typ 50mm) som sitter fast på undersidan.
Det går väl inte med vilken vit sprayfärg som helst, det heter väl "asfaltsspray" och är en särskild typ av PAH-indikator. Med en vanlig vit kommer du aldrig få någon färgskiftning...
 
M mimori skrev:
Vi köpte för ett tag sedan en tomt.
Nyligen drogs VA in till tomten som grävdes av kommunen. När vår kille som ska schakta och gräva var uppe och kikade så såg han att det var igenfyllt med asfalt. Han påstår att detta absolut inte är bra och att vi borde anmäla detta eftersom det är farliga ämnen och absolut ingenting som man ska bygga på. Vi tog kontakt med kommunen sa bekräftade att dme inte hade lagt någon ny asfalt utan bara fyllt igen med befintliga massor.

Vad är det som gäller, är det saneringskrav?
Och vad kan man i så fall begära ifrån säljaren, jag tänker juridiskt.
Är det enbart i ledningsschaktet det är asfaltskross eller är det på hela tomten?
 
C citronskal skrev:
Det går väl inte med vilken vit sprayfärg som helst, det heter väl "asfaltsspray" och är en särskild typ av PAH-indikator. Med en vanlig vit kommer du aldrig få någon färgskiftning...
Vi använder vanlig vit markfärg på jobbet. Funkar bra till att ge en fingervisning.
 
P Prodigys skrev:
Vi använder vanlig vit markfärg på jobbet. Funkar bra till att ge en fingervisning.
Det kanske är en riktig asfaltsspray ni har men du tror att det är vanlig vit sprayfärg? https://yrkesbutiken.se/produkt/ASFALTSPRAY

V
iktigt är att sprayning sker på en nybruten yta, inte på bara en gammal bit som legat ett tag.
 
Vit färg underlättar för att se färgskifningarna, men vad som är viktigt är att det är en lösningsbaserad färg (typ alla sprayfärger?).
Notera att mindre färgskiftningar förekommer oavsett. Med UV-ljus är det lättare att upptäcka om det är PAH-haltigt bindemedel i asfalten.
 
  • Gilla
citronskal
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Nejdå, helt vanlig vit märkfärg [länk]
Eftersom den där produkten inte är till för att detektera PAH hade jag inte litat på den ens som indikator.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.