Hej,
(sorry about the google translate swedish)

Våra badrum var helt renoverades i januari 2020, och omkring maj började badrummet lukta illa.

Vi har rengöras hela avlopp många gånger nu (inklusive vattenlåset och avlopp) men lukten kommer tillbaka en eller två dagar efter och känns som det bara bli värre.

Avlopp är en Unidrain hornavlopp, men vad jag märkte då var att det verkade inte vara helt fogade mellan kakel, klinker och avloppet. Vattnet kan rinner in under plattorna och jag tror att det är där lukten kommer ifrån.

Jag mailade VD av företag i maj och han sägt att "det ser normalt ut, och det är alltid vatten bakom kakel och klinker, om det luktar illa så är det något fel på vattenlåset".

Nu är lukten konstant och ingen mängd rengöring blir av med den. För bara att prova, jag tejpade av vattenlås men lukten var kvar, men när jag tätade hela avloppet minskade lukten något.

Just nu är jag rädd att det finns i mögel under klinkern :(

Tackar
Alan
 
  • Närbild på ett Unidrain hörnavlopp med ofullständig fogning mellan kakel och avlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på hörnet av en duschkabin med ett synligt avlopp och otillräckligt förseglad fog mellan kaklet och avloppet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på otillräcklig fogning mellan golvavlopp och klinker vilket kan orsaka läckage och luktproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörnet av ett badrum med vita kakelväggar och ljusa klinkergolv där fogarna inte verkar tätade ordentligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gap mellan klinker och avlopp markerat med rött som kan orsaka dålig lukt i badrummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är du säker på att lukten kommer från duschens brunn?

Kan ju även komma från handfatets eller toalettstolens avlopp om anslutningarna inte är täta.

Att fogningen är dålig spelar ingen roll. Man får vatten under plattorna oavsett då fogar i sig inte är täta, tätskiktet sitter under plattorna och fixet. Om lukten kommer från duschens brunn beror det rimligtvis på att vattenlåset inte sluter tätt.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Tack för svaret,
Tänkt samma med handfat och toa...
handfat är rent och luktfri (har jag tagit av rör och, rensade till och med vattenlås).
Toa är "rimless" och städade.

För att försöka att isolera lukten, provade jag att lukta genom ett sugrör :) (låter helt konstig, men funkar rätt bra)
Lukten, kommer inte från vattenlås i duschens brunn, men från kanten, var jag har märkerade i röd

Jag ska försöka prata med företaget igen och ser vad dem tror.

Tackar
 
  • Närbild på en duschbrunnskant med en röd markering runt en misstänkt luktkälla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett rum med kakel och två rödmarkerade ställen där lukten tros komma ifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Entreprenör kommer ut nästa vecka att undersoka :)

Pratade ocskå med Unidrain, de sa att de får den här typen av frågor 1-2 gånger om året. Det är vanligtvis för att de är ett litet ficka där vatten kan sätta sig och bakterier kan växa och lukta.

Vi ska se, men entreprenör var tydligt att de kommer att lösa det och inte vara oroliga
 
J
Arbetet ser ju helt förfärligt ut. Eller är det gamla bilder? Har de glömt foga?
 
J Jocke Best skrev:
Arbetet ser ju helt förfärligt ut. Eller är det gamla bilder? Har de glömt foga?
De tidigare bilderna är från den här veckan, men jag har också tidigare foton när jag först meddelade företaget om lukten (typ 3 månader efter renovering)

För mig såg det också ut som om de missade att foga ordentligt i avloppets hörn.

Här är bilderna från tre månader efter det att arbetet slutförts, det ser ganska lika ut.

Unidrain tror att vatten / smuts / bakterier kommer i hörnen. Badrummet kunde vi inte vara mer nöjda med, förutom avloppet :(
 
  • Modernt badrum med duschkabin, toalett och handfat, potentiella otätningar i avloppshörn syns inte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Otillräckligt fogat hörn vid avlopp i badrum, samlade smuts och synliga tecken på dåligt hantverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett avlopp i hörnet av ett renoverat badrum med dålig fogning och synliga tecken på smuts och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Otillräckligt fogat hörn vid avloppet i badrum, synlig betong och avloppslock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tfi_friday skrev:
De tidigare bilderna är från den här veckan, men jag har också tidigare foton när jag först meddelade företaget om lukten (typ 3 månader efter renovering)

För mig såg det också ut som om de missade att foga ordentligt i avloppets hörn.

Här är bilderna från tre månader efter det att arbetet slutförts, det ser ganska lika ut.

Unidrain tror att vatten / smuts / bakterier kommer i hörnen. Badrummet kunde vi inte vara mer nöjda med, förutom avloppet :(
Samma problem hos oss. Vi håller på att bli tokiga efter en totalrenovering i lgh. Snart 10 mån med denna hemska stank som kommer och går. Hantverkarna gjorde inget åt det och skyllde på huset. Tror dock inte att det är avloppet eller vattenlåsen som vi trodde från början. Konstigt nog känns det som att det kommer från toalettenknapparna (rimless Gustavsberg Nautic) och kranen i handfatet se foton. Lukt försvinner om man plastar in dem... Toalettsköljknapp inkapslad i plast för att kontrollera dålig lukt efter renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kran i handfat med plastfolie runt för att minska dålig lukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.