Det kommer förmodligen bli jäkligt varmt där uppe på sommaren..
 
  • Gilla
jacobwesterlund
  • Laddar…
jacobwesterlund jacobwesterlund skrev:
Tack för tipset men vi kommer nog inte måla faluröd. Vi målade faktiskt ett sidohus i faluröd svart i somras, det blev super. Se bilder på vårt intagramkonto.

Taket är betongplattor. Lekten är dålig så pannorna måste av oavsett och då skulle vi nog vilja passa på och byta. Helst till något som är ganska diskret. Förslag om korrugerad plåt är inte så dumt. Anledningen till att vi tänkt trätak är för att få så få material på fasaden som möjligt.

Ditt resonemang kring plattan låter rimligt. Lutar åt detta.
Då förstår jag att ni vill byta taket. Kolla in: http://www.ekonomistal.se/klassisk-takprofil
 
Magnus E K
Det befintliga taket är väl tegel (inte betong och inte eternit). Tvätta, plocka ner, fixa papp och ny läkt under och lägg tillbaka!
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Coolt projekt!
Jag skulle planera även för eldstäder inomhus - kanske både i kök och vardagsrum? Både för vintermysfaktor och som reserv vid strömavbrott. När ni nu gör allt från början så kan ni ju planera att bygga en rejäl murstock - som kanske även kan komma t glädje för loftet på sikt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
jacobwesterlund jacobwesterlund skrev:
Hej,

I somras köpte vi en tomt med en stor gammal lada på. Den tyckte vi hade potential eftersom läget är fantastiskt, någon kilometer från havet längs norra Ölands stenkust. Vi har nu inlett samarbete med en arkitekt och har precis skickat in bygglov. Men vi står inför en massa härlig beslut framåt och därför tänkte jag passa på att lufta några tankar här och tar gladerligen emot synpunkter.

Lite förutsättningar:
  • Ladan är ca 180kvm i ett plan, vi hade tänkt att skpa 160kvm isolerad BOA.
  • Ladan ligger i rikning norr/söder.
  • Vi tänkte behålla kalkstensgrunden men byta panel och tak.
  • Se fler bilder på vårt Instagramkonto @knisakalklada

Tre funderingar just nu:

1) Grund och golv
Tanken är att schakta ut den befinliga grunden och lägga in en ny. Antingen gjuta en betongplatta under de 160kvm som ska isoleras eller göra bygga en lättkontruktion med massivt trägolv. Oavsett lösning tänker vi vattenburen golvvärme som drivs av en frånluftsvärmepump. Vi tycker betong är snyggt men kan bli hårt. Trägolv är känsligt men skönt. Kostnaden kommer styra också. Vad ska vi välja?

2) Uppvärmning
Som beskrivet ovan är vi inne på vattenburen golvvärme från en frånluftsvärmepump. En ganska dyr investering men vi har hört mycket gott om denna lösning. Samtidigt känns det som en lösning man kanske gjort i ett hus där man bor permanent. Vi kommer nyttja detta mest på sommaren men vill även kunna värma upp över en helg på vintern. Då kan golvvärme möjligtvis vara en långsam och kostsam uppvärmningsmetod. Finns det något bättre lösning?

3) Panel och tak
Eftersom ladan är så stor så blir det mycket materialkostnader. Panel och tak till exempel. Att stå och måla om ett fritidshus är man kanske inte så sugen de veckor när man är ledig. Därför tänkte vi ett impregnerat material, t ex Superwood. Snyggast tycker vi även det vore med ett trätak men budgeten kommer kanske enbart tillåta papptak initialt. Eller finns det någon annan lösning som borde passa oss?
Läckert projekt....
Bra början att ha arkitekt...väl värd sina pengar i längden...
1 taket fibercement alla dagar aldrig papp... alternativ kan vara att återvinna tegeltak...
2 isolering cellulosa i väggar o tak... eps i golv
3 lösningen på grund o golv en isolerad flytande platta med golvvärmeslingor ingjutna
4 värmeanläggning bergvärme med frikyla IVT
5 panel som du beskriver ska vara impregnerad tex superwood eller japansk kolad borstad fasad...
 
Rickard.
Många som rekommenderar fibercement :thinking:
Jag har ingen egen erfarenhet av det som tak men har fått höra att det har dålig hållbarhet. Mycket sämre än eterniten den försöker efterlikna.
Har för mig jag läst här på forumet att en som lagat ett gammalt eternittak med fibercement fick byta ut fibercementen före eterniten igen.

Jag tycker att en klassisk listtäckning hade varit lite fräkt, gillar också den "riktiga" pannplåt som var länkad tidigare.
 
Rickard.
Ett annat lite spännande alternativ som passar stora tak är ett duktak med omega profiler. Det här är taket är lagt med protans system.
Rött duktak med omega profiler på en stor byggnad med tegelfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fibercement har jag hört en hel del dåligt om. Vill du ha hållbart och stilrent som passar idyllen går min röst på bandtäckning eller Skiffer.
 
  • Gilla
Grundsunda
  • Laddar…
Jag har inga erfarenheter av fibercement, tänkte ffa att stilen skulle passa. Så det var ett rent estetiskt förslag.
 
  • Gilla
jacobwesterlund
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det befintliga taket är väl tegel (inte betong och inte eternit). Tvätta, plocka ner, fixa papp och ny läkt under och lägg tillbaka!
Hur kan du vara så säker?
 
W Wila skrev:
Coolt projekt!
Jag skulle planera även för eldstäder inomhus - kanske både i kök och vardagsrum? Både för vintermysfaktor och som reserv vid strömavbrott. När ni nu gör allt från början så kan ni ju planera att bygga en rejäl murstock - som kanske även kan komma t glädje för loftet på sikt.
Precis det du föreslaget är inplanerat :) Ta en titt på planritningen så ser du dem där.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Läckert projekt....
Bra början att ha arkitekt...väl värd sina pengar i längden...
1 taket fibercement alla dagar aldrig papp... alternativ kan vara att återvinna tegeltak...
2 isolering cellulosa i väggar o tak... eps i golv
3 lösningen på grund o golv en isolerad flytande platta med golvvärmeslingor ingjutna
4 värmeanläggning bergvärme med frikyla IVT
5 panel som du beskriver ska vara impregnerad tex superwood eller japansk kolad borstad fasad...
Tack för alla tips. Några följdfrågor:
Vad är eps i golv?
Bergväme med frikyla, det låter superdyrt för ett fritidshus?
 
  • Gilla
Leh52
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Fibercement har jag hört en hel del dåligt om. Vill du ha hållbart och stilrent som passar idyllen går min röst på bandtäckning eller Skiffer.
Är också vad jag erfarit.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Ett annat lite spännande alternativ som passar stora tak är ett duktak med omega profiler. Det här är taket är lagt med protans system.
[bild]
Spännande, har inte hört talas om duktak. Vad skiljer detta mot papp?
 
jacobwesterlund jacobwesterlund skrev:
Precis det du föreslaget är inplanerat :) Ta en titt på planritningen så ser du dem där.
Med eldstäder så är det bra med fibercement eller plåt i taket olämpligt med spån trä
Ett renoverat tegeltak är stilenligt och rätt gjort är det underhållsfritt länge länge och trevligt när det regnar
Plåt låter för mycket
Papp är ett bekymmer
 
  • Gilla
FunkishJonny
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.