Hejsan!

Vi funderar på att sätta hjul på köksön där hemma, eftersom vi bor ganska litet och ibland behöver flytta omkring på saker när vi behöver mer yta.

Vi har en Vadholma från IKEA
cbc6b26e8692d6123fa919341200a2cc.jpg
https://www.ikea.com/se/sv/p/vadholma-koeksoe-med-staellning-svart-ek-s59276228/

Men jag vet inte riktigt... Den har smala ben av stål, och väger över 30 kg. Dom smala benen gör det svårt att hitta hjul att montera fast, och man vill väl gärna ha bredare hjul så det inte blir märken i parkettgolvet.

Har kollat runt lite på forumet men eftersom jag inte bygger köksön själv är detta fallet inte lika flexibelt. Några idéer om hur man skulle kunna gå till väga?
 
Montera fast köksön på någon form av platta som du sätter hjul på?
 
Hmmm, ingen dum idé... man kanske t.o.m skulle kunna sätta två plankor bara, så man inte behöver slå tårna i en platta som täcker hela bottnen.
Köksö med träskiva ovanpå och två hyllor i svart med röda och blå markeringar där plankor kan tänkas sättas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

VCJUP8p
Frågan är bara om själva köksön blir alldeles för hög om man gör detta. Lär ju behöva va relativt tjocka plankor. Eller kan man göra så plankan blir liksom "bredvid" slutet av benen, om ni förstår hur jag menar? Hur skulle man fästa fast plankorna då?
Illustration av ett köksö-ben intill en röd plankbit som föreslås för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H6f1ty5
 
Jag hade kört möbelhjul som monteras med 1 genomgående skruv, antingen såna hjul där skruven följer med eller såna där man själv köper till skruv.

Dessa hade jag satt i någon sorts plugg som sitter upp i metallen underifrån. Det finns vanliga simpla täckpluggar med gängat hål, dessa tror jag dock kan va lite för klena för snedbelastning som kan uppstå från hjulen.

De mer välsorterade hjulbutikerna har expanderplugg för fyrkantsrör som hjulen skruvas fast i, det känns mer beprövat än att bara dra fast hjulet i en vanlig täckplugg.

Edit. Kollade en gång extra, är inte benen fyrkanttsrör utan snarare bockad plåt? Isåfall kan du ignorera mina förslag.
 
Ola C Ola C skrev:
Jag hade kört möbelhjul som monteras med 1 genomgående skruv, antingen såna hjul där skruven följer med eller såna där man själv köper till skruv.

Dessa hade jag satt i någon sorts plugg som sitter upp i metallen underifrån. Det finns vanliga simpla täckpluggar med gängat hål, dessa tror jag dock kan va lite för klena för snedbelastning som kan uppstå från hjulen.

De mer välsorterade hjulbutikerna har expanderplugg för fyrkantsrör som hjulen skruvas fast i, det känns mer beprövat än att bara dra fast hjulet i en vanlig täckplugg.

Edit. Kollade en gång extra, är inte benen fyrkanttsrör utan snarare bockad plåt? Isåfall kan du ignorera mina förslag.
Nu är jag på jobbet så fick dubbelkolla på bilder men nej, benen är inte bockad plåt (men får dubbelkolla när jag kommer hem)
Svart möbelben med horisontella lameller, ej böjd plåt, motorsågsdesign.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men du tror inte att det blir märken i golvet av att köra hjul som sådanna du länkade? Jag är otroligt oerfaren i dessa frågor. Annars känns det ju som en klockren lösning.
 
callebo callebo skrev:
Men du tror inte att det blir märken i golvet av att köra hjul som sådanna du länkade?
Hjultypen som monteras med en skruv uppåt finns i alla möjliga utföranden, min bild va bara ett exempel. Det finns med dubbla hjul också så du får större anläggningsyta.

...edit...men en halvkvalificerad gissning så kommer hjulet jag länkade till inte att göra märken i nåt parkettgolv.
 
Redigerat:
Jag fattar. Men om jag förstår det helt rätt då, så skulle denna hjultypen även fungera med en extenderplugg?
Ett dubbelhjul med svängbar metallfäste och skruvhål för montering på möbler eller utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skruven går in i hjulet, och sen in i pluggen?
 
Går också att svetsa in en mutter nertill i fyrkantsröret har jag sett på tuben :)
(Har jag nämnt att jag köpt en svets? Maslow's hammer..)
 
  • Gilla
MasMats
  • Laddar…
callebo callebo skrev:
Jag fattar. Men om jag förstår det helt rätt då, så skulle denna hjultypen även fungera med en extenderplugg?

Skruven går in i hjulet, och sen in i pluggen?
Ja, ja och ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.