T
Kan jag själv leta efter fuktskada i golv eller vägg på något trovärdigt sätt utan att riva upp? Har en lukt som är svår att lokalisera. Finns det något mätinstrument som kan ge mig en indikation?
 
Skulle väl vara en fuktmätare med kula som mäter en bit in i väggen.
Tex denna som ”visar nästan exakt samma som proffsinstrument”.
 
  • Gilla
Tomte_i_hus
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Skulle väl vara en fuktmätare med kula som mäter en bit in i väggen.
Tex denna som ”visar nästan exakt samma som proffsinstrument”.
Mycket bra instrument om man tänker sig för när man använder den. Den känner mer än bara fukt, man får högre värden nära reglar , skruv, spik mm. Man får även högre värden i hörn då den känner 2 ytor.
Det är inget fel, den sensortypen funkar så.
Därför får man ett värde som inte kan räknas om till fuktkvot.
Man sveper över en yta och ser att man får rimliga värden, tex att reglar löper i räta linjer och att det blir symetriskt lika på båda sidor om tex fönster. Finner man en större fläck med höga värden kan man misstänka fukt och får gå vidare med andra metoder.
 
  • Gilla
Tomte_i_hus och 1 till
  • Laddar…
T
B Bjober skrev:
Mycket bra instrument om man tänker sig för när man använder den. Den känner mer än bara fukt, man får högre värden nära reglar , skruv, spik mm. Man får även högre värden i hörn då den känner 2 ytor.
Det är inget fel, den sensortypen funkar så.
Därför får man ett värde som inte kan räknas om till fuktkvot.
Man sveper över en yta och ser att man får rimliga värden, tex att reglar löper i räta linjer och att det blir symetriskt lika på båda sidor om tex fönster. Finner man en större fläck med höga värden kan man misstänka fukt och får gå vidare med andra metoder.
Japp, fick en indikation på ett ställe i princip. Det ställe jag misstänkt hela tiden. Får se hur jag går vidare nu. Tack för tipset!
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Hur fungerar sådana här instrument mot tex klinkers + tätskikt på betong med vattenburen golvvärme?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.