I sommras när jag skulle upp på vinden och isolera upptäckte ett jätte geting bo.
Säkert 30cm i diameter.

Jag sprayade med jätte mycket radar.

Nu när det börjar bli kallt vad händer med getingarna då? Dör dom ?

Törs man gå upp och försöka ta bort det?

Mvh/ Andreas
 
Har du sprayat med radar så kan du gå upp dan efter och plocka bort boet.

 
tynnis skrev:
Har du sprayat med radar så kan du gå upp dan efter och plocka bort boet.
nja... En burk radar på en hel vind gör nog ingen större skillnad... Jag fick inte ens död på en massa flugor med 2 burkar radar på våran vind..
 
Kopierat från Anticimex sida
"Vi har flera olika arter getingar i Sverige.
Gemensamt för dem är att de måste hanteras med respekt. Getingstick kan, speciellt för den som är överkänslig, få fatala följder.

Ett getingbo överlever bara en enda sommar. När hösten kommer dör samhället, och endast befruktade honor övervintrar.

Det lönar sig att avlägsna vårens första små ping-pong bollsstora samhällen.
Då är motståndarna inte så många. Senare på säsongen kan det vara mycket riskfyllt att försöka ta ned ett getingbo."

 

nja... En burk radar på en hel vind gör nog ingen större skillnad... Jag fick inte ens död på en massa flugor med 2 burkar radar på våran vind..
[/quote]

Man skall naturligtvis spraya direkt på boet.

Radar är väldigt effektivt mot getingar. Jag har stått alldeles intill boet o sprayat. De blir så snurriga så de har inte en chans att sticka en. ;)
 
Så jag kan gå upp och ta bort det då?

Det är kryp höjd på vinden så man vill ju inte få en svärm i ansiktet medans man försöker åla sig ner genom luckan...

Men borde dom inte dö om det är minus grader på vinden?
 
:cool: Plocka bort det bara. Känner du dig osäker, ta en plastkasse med dig. Trä den försiktigt över boet. Peta till boet så det släpper och knyt ihop kassen snabbt. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.