Halloj!
(Sorry för kategorin, ingen aning vart jag ska sätta det här)

Jag inledde i veckan ett projekt med att tillverka egna dörrfoder. Det har gått rätt bra, fast idag har kört fast lite då jag inte har någon bra lösning på hur jag ska slipa ytorna innan jag kan måla. Jag har 50 längder på 2,4m vardera.
Tanken är att jag sen också ska göra golvsocklar, taklister och fönsterfoder i samma stuk.
Så, det lär bli ytterligare typ 150 längder, med liknande profiler, fast lite olika bredd/tjocklekar.
Uppstaplad dörrfoder på ett arbetsbord i en verkstad med en dammsugare i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Omarkerade dörrfoder ligger på ett arbetsbord med sifforna 49 och 50 skrivna på ändarna, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har testat att slipa och måla en liten provbit tidigare för att se hur det skulle bli, och det blev rätt bra. Men, nu pratar vi några hundra meter som ska slipas :rolleyes:Med kloss och sandpapper kommer det ta ungefär 216 år. Så.. heh..ja. Jag har en aning tightare tidsplan än så. :rofl:
Obehandlade träfoder staplade, en slipad och målad provbit uppvisas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte därför höra ifall ni har några idéer? Finns det färdiga lösningar för sånt här? Eller måste jag bygga något smart? Köpa bandslip kanske? Montera den i bordet på nått sätt så att jag bara kan mata på? Ja, vad som helst, vad säger ni? Behöver tips! ;);):giggle::giggle:
 
Det är väl så bra ytor så du kan börja med att måla. (Ska du handstryka 50 längder? Eller har du färgspruta?)
Det finns maskiner för mellanslipning men den fixar inte den sneda ytan, och den har du ändå inte råd med.

det är nog putskloss och ett bra slippapper (180 korn) som gäller som mellanslipning.
Bandslip blir för brutalt, möjligen en excenterroterande om du lägger upp några och slipar flera.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Det är väl så bra ytor så du kan börja med att måla. (Ska du handstryka 50 längder? Eller har du färgspruta?)
Det finns maskiner för mellanslipning men den fixar inte den sneda ytan, och den har du ändå inte råd med.

det är nog putskloss och ett bra slippapper (180 korn) som gäller som mellanslipning.
Bandslip blir för brutalt, möjligen en excenterroterande om du lägger upp några och slipar flera.

Protte
Nja. Alltså det är framförallt den fasade sidan som jag måste slipa ner. Den är alldeles för grov. Helst innan första strykningen. Då kan jag slipa lite lätt bara med ett fint papper när det rest sig, innan andra stryk.
Du ser på andra bilden. Den till höger är orörd, till vänster har jag gått på med kloss och sandpapper, men det tar en evighet. Det kommer som sagt bli många fler längder också.

Jag tänkte rolla allt för hand. Slipa, måla, slipa,måla. I den ordningen
 
Jag har en excenterslip, och har provat lite grann, men den är väldigt svår att slipa konsekvent och rakt med. Det blir lätt att den driftar runt och då råkar man runda lite för mycket på "linjerna". Alltså längsgående kanten (eller vad det nu heter)
 
Då blir det putskloss.

Protte
 
Det finns folk som kör sandpapper på bordsågen...
 
prototypen prototypen skrev:
Då blir det putskloss.

Protte
Mmja, kanske :/

Tilman Tilman skrev:
Det finns folk som kör sandpapper på bordsågen...
Ja juste, det har jag sett nångång. Men då var det bara under själva kapet, alltså att den slipade samtidigt. Eller menar du som slip bara, i efterhand?
 
Jag har en bit plywood med en stor bit slippapper fasthäftat så man gnuggar biten isf putsklossen.
Funkar på småbitar men kanske för dina långa också.

Protte
 
En spontant tanke är att man tar en bandslip med ett lämpligt grovt papper och bygger någon slags jigg runt denna som man sedan drar/matar listerna genom. Att få till vinkeln borde väl vara rätt hanterbart med denna metoden men givetvis kommer det vara känsligt för hur hårt man trycker listen mot bandet så man inte får slipspår istället
 
prototypen prototypen skrev:
Jag har en bit plywood med en stor bit slippapper fasthäftat så man gnuggar biten isf putsklossen.
Funkar på småbitar men kanske för dina långa också.

Protte
Jo, känns däremot som för mycket handarbete fortfarande, och öppnar eventuellt för okonsekvent resultat. Vill ju helst automatisera så mycket det går. Om det går, såklart. Annars får det bli för hand bara.
 
M myrstack skrev:
En spontant tanke är att man tar en bandslip med ett lämpligt grovt papper och bygger någon slags jigg runt denna som man sedan drar/matar listerna genom. Att få till vinkeln borde väl vara rätt hanterbart med denna metoden men givetvis kommer det vara känsligt för hur hårt man trycker listen mot bandet så man inte får slipspår istället
Ja! Nått sånt här!! Lite segt bara att jag inte har en bandslip, så det är svårt att föreställa sig hur jag kan bygga jiggen och hur slipen ska monteras. Men jag får googla runt lite och se om jag hittar någon inspiration. Annars får jag kanske sticka iväg och köpa en. Det blir nog lättare ifall jag har den i hand :thinking:
 
Jag tror handslipning ger bäst resultat och går snabbast. Hur fin jigg man än bygger tror jag inte det blir bra, ett band som fladdrar lite o inte ligger 100% dikt an mot en bandslipsula (vilket de sällan gör) kommer ge oregelbundet resultat. Minsta stop & go eller variation i hastighet i genommatningen kommer ge ojämnt resultat.

Är fasen gjort på bordsågen? Jobba med featherboards för jämnt o stabilt tryck mot anhållet samt hyfsat fintandad klinga med fräsch slipning, det borde inte bli mycket kvar att putsa, om än något alls...o även om det tar 2 minuter per meter att sandpappra fasen så är det bara några timmars jobb.

...hade det varit mina bitar hade jag kanske provat att köra dom i en vinkelstödsjigg genom planhyveln o hyvlat av någon tiondel på fasen. Där är inget som flexar och matningshastigheten är konstant. Vet dock inte vad hyvelstålen tycker om några 100m mdf.
 
Redigerat:
Ola C Ola C skrev:
Jag tror handslipning ger bäst resultat och går snabbast. Hur fin jigg man än bygger tror jag inte det blir bra, ett band som fladdrar lite o inte ligger 100% dikt an mot en bandslipsula (vilket de sällan gör) kommer ge oregelbundet resultat. Minsta stop & go eller variation i hastighet i genommatningen kommer ge ojämnt resultat
Makes sense. Får kanske tänka om. Har aldrig använt en bandslip så jag visste inte att banden flexar sådär i sulan som du säger. Men det låter ju inte helt orimligt. Hmm.

Är fasen gjort på bordsågen? Jobba med featherboards för jämnt o stabilt tryck mot anhållet samt hyfsat fintandad klinga med fräsch slipning, det borde inte bli mycket kvar att putsa, om än något alls...o även om det tar 2 minuter per meter att sandpappra fasen så är det bara några timmars jobb.
Japp, det är gjort i sågen. Körde med några snabbt ihopsatta klossar och featherboards som höll allt på plats, det blev helt ok så jag bara körde igenom alla remsor jag hade. Problemet var troligast min klinga. Det är originalet som kom med sågen, och den har slitit alldeles för länge. Ska absolut köpa en ny, mer fintandad för de andra listerna som ska sågas. Blir förhoppningsvis mycket mindre att sanda då.
Såhär såg det ut :crysmile:



...hade det varit mina bitar hade jag kanske provat att köra dom i en vinkelstödsjigg genom planhyveln o hyvlat av någon tiondel på fasen. Där är inget som flexar och matningshastigheten är konstant. Vet dock inte vad hyvelstålen tycker om några 100m mdf.
Hade samma ide faktiskt, och det hade ju vart en dröm om det funkat. Föreställer mig att det blir en fin blank yta, men jag vette tusan, har aldrig hyvlat mdf förr:seenoevil: Vore ju annars ett berättigat tillfälle köpa en planhyvel, haha. Vi får se!

Tack för svaren iallfall! Jag går ut och sandar! Jag får uppdatera med hur det blev sen.
 
Redigerat:
Jag trodde mest det va smulig mdf-yta du ville putsa till men den biten som ligger i förgrunden i filmen ser rätt illa åtgången ut. Vobblande klinga, kanske i kombo med anhåll som gör att biten nyper i bakkant, kan mycket riktigt va så att klingan e slö också men borde inte ge de klingmärkena man ser på filmen. Jag hade kört med featherboard bakom klingan också, denna får dock inte trycka där nere vid sågsnittet utan ska sitta högre upp på plana delen som inte sågats av.

Jaja, det är så dags ni när bitarna redan e sågade, lycka till med sandpapprandet.:geek:
 
  • Gilla
zlendish
  • Laddar…
Såna här bitar gör jag rätt ofta (profilfräst MDF) och det jag kommit fram till funkar bäst är handslipning med Festools mjuka slipklossar. 240 efter första varvet med fiberresning och ett 600 papper löst i handen (i stort sett utan tryck) innan sista varvet.
 
  • Gilla
zlendish
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.