Håller på att renovera ett rum hemma och skulle behöva ta bort radiatorn för att kunna få på renoveringsgips bakom. Detta leder mig till två frågeställningar som jag hoppas att någon kan svaret på:

1. För att montera bort radiatorn så stänger jag både termostaten på tilloppet och returventilen? Sedan öppnar jag luftningsventilen för att se att det inte kommer ut massor av vatten.

Efter det tömmer jag radiatorn, tar bort den och pluggar rören. Funkar ett lock R10 att använda? Likt denna: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...lamringar-nipplar-och-bussningar/lock-452269/

Jag har nämligen två sådana hemma redan och det verkar vara 17mm rör till radiatorn.

2. En rörstump/koppling är väldigt rostig. Jag antar att den bytts någon gång men att den aldrig målats. Se bild.

Jag hade ändå tänkt måla om rören. Behöver denna koppling bytas eller räcker det att slipa av den och måla?

Tack på förhand!
 
  • Rostig rörkoppling till radiator med vitmålade rör och skräp på golvet under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig rörkoppling till radiator med påslagen termostat och stängd returventil på vitmålat rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig röranslutning vid en vit radiator med en termostat, mot bakgrund av tapet med vattenskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har koll på om kopplingen är för rostig för att slipa av och måla eller om den behöver bytas?
 
Staffans2000
Läcker den inte, är det bara att måla.

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Läcker den inte, är det bara att måla.

Staffan
Stort tack!
 
Staffans2000
Var så god.

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.