Har precis köpt ett hus från 70-talet som värms med elradiatorer och en luftvärmepump på övervåningen. Funderar på att lägga elgolvvärme på hela övervåningen i samband med golvbyte. Kommer det bli en rimlig driftskostnad? Det skulle vara bra att kunna ersätta alla radiatorer på övervåningen. Ytan är 140kvm, hur mycket dyrare/mer förbrukning blir det jämfört med radiatorer tror ni?
 
Finns väl ingen människa i landet som skulle ligga in elslingor på 140m2 om man inte har gratis el/solceller, kommer kosta multum. Lägg vattenburen golvvärme med luftvattenpump och behåll luftpumpen som a/c på sommaren.
 
  • Gilla
cuztrud
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns väl ingen människa i landet som skulle ligga in elslingor på 140m2 om man inte har gratis el/solceller, kommer kosta multum. Lägg vattenburen golvvärme med luftvattenpump och behåll luftpumpen som a/c på sommaren.
Behåller du luftvärmepumpen och byter radiatorer mot golvvärme så blir det same-same. Åtminstone så länge du använder golv-värmen som spets och nyttjar VP som huvudkälla.

Värre hade det varit att lägga det på bottenplan med en dåligt isolerad platta på mark då mycket försvinner ut. Men golvvärme mellan två våningsplan så tappar du åtminstone ingen värme.

Däremot lär du höja temperaturen något eftersom du itne längre har värme under fönster och därmed får lite kallras in i rummet. Då höjer man gärna någon grad så det känns bättre. Det enda ställe jag skulle lägga in golvvärme idag är i rum där jag ska ha klinker eller rum där jag vill ha fönster från golv, alltså där det inte får plats radiator ändå. Finns många rum av den typen visserligen, garaget lade vi in golvvärme, likaså en tillbyggnad med flera fönsterdörrar. Visst drar det lite el men vettigt isolerat hus så är det inte hela världen. Kan inte förstå att folk lägger hundratusentals kronor på att få till värmesystem som kan spara 10 000 om året, och sen byta ut det var 10-15e år när det är utslitet. Hellre då utgå från vilken funktion och komfort man vill ha, isolera huset bra och installera värme/kyla efter behov.

Men, behåll luftvärmepumpen om du kan och välj golvvärme eller radiator vilket du vill.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns väl ingen människa i landet som skulle ligga in elslingor på 140m2 om man inte har gratis el/solceller, kommer kosta multum. Lägg vattenburen golvvärme med luftvattenpump och behåll luftpumpen som a/c på sommaren.
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Behåller du luftvärmepumpen och byter radiatorer mot golvvärme så blir det same-same. Åtminstone så länge du använder golv-värmen som spets och nyttjar VP som huvudkälla.

Värre hade det varit att lägga det på bottenplan med en dåligt isolerad platta på mark då mycket försvinner ut. Men golvvärme mellan två våningsplan så tappar du åtminstone ingen värme.

Däremot lär du höja temperaturen något eftersom du itne längre har värme under fönster och därmed får lite kallras in i rummet. Då höjer man gärna någon grad så det känns bättre. Det enda ställe jag skulle lägga in golvvärme idag är i rum där jag ska ha klinker eller rum där jag vill ha fönster från golv, alltså där det inte får plats radiator ändå. Finns många rum av den typen visserligen, garaget lade vi in golvvärme, likaså en tillbyggnad med flera fönsterdörrar. Visst drar det lite el men vettigt isolerat hus så är det inte hela världen. Kan inte förstå att folk lägger hundratusentals kronor på att få till värmesystem som kan spara 10 000 om året, och sen byta ut det var 10-15e år när det är utslitet. Hellre då utgå från vilken funktion och komfort man vill ha, isolera huset bra och installera värme/kyla efter behov.

Men, behåll luftvärmepumpen om du kan och välj golvvärme eller radiator vilket du vill.
Tack för svar från båda. Jag är total nybörjare på hus. Om jag installerar en annan luftvärmepump i andra änden av övervåningen, eller kanske undervåningen(?), så kanske jag inte behöver använda golvvärmen på särskilt hög effekt? Elgolvvärme verkar relativt billigt att intallera. Luftvärmepump likaså jämfört med vattenburen golvvärme och lyftvattenpump?
 
Ja, så länge du ser till att ha golvvärmen inställd till en temperatur lägre än luftvärmepumpen. Då kommer pumpen värma så mycket den kan och när inte den räcker till och tempen går under vad golvvärmen är inställd på kommer den starta.

Så funkar det idealt åtminstone. Sen kan det bli både bra och dåligt beroende på var termostaten mäter osv. Men använder du en modern digital termostat kan man ofta knappa sig in och se förbrukningsvärde och kan då justera in så man ser att värmepumpen tar merparten.
 
  • Gilla
cuztrud
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns väl ingen människa i landet som skulle ligga in elslingor på 140m2 om man inte har gratis el/solceller, kommer kosta multum. Lägg vattenburen golvvärme med luftvattenpump och behåll luftpumpen som a/c på sommaren.
Är det verkligen ett rimligt förslag? Ett helt nytt vattenburet värmesystem på övervåningen och inget på undervåningen? Med en luftvattenpump? Vad kostar det? 200’ ? Hur skall han kunna tjäna in det? Varför skall han stänga av luftpumpen?
 
  • Gilla
cuztrud
  • Laddar…
Helt nytt vattenburet i hela huset Isf tycker jag, om man ändå ska riva upp och lägga golvvärme. Kanske radiatorer annars. I längden spar det pengar. Luftvärmepumpen kan sitta kvar som sagt.
 
  • Gilla
cuztrud
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Helt nytt vattenburet i hela huset Isf tycker jag, om man ändå ska riva upp och lägga golvvärme. Kanske radiatorer annars. I längden spar det pengar. Luftvärmepumpen kan sitta kvar som sagt.
Som Tomtom redan konstaterat är det tveksamt att lägga golvvärme i undervåningen med tanke på isolering mot markplanet. Frågan gällde ju inte heller det utan om vad TS skall göra på övervåningen när han lägger om golvet. Det kan bli kallras under fönstren (Tomtom), hur bra är dom? Är det dålig 70-tals kvalitet? Kanske dom måste bytas ändå inom några år? Har du golvvärme kan du ofta sänka rumstemperaturen för man upplever det varmare i rummet. Det är oslagbar komfort att ha golvvärme. Direktverkande elvärme är dyrt så en (eller fler) luftvärmepump/ar till lönar sig, vad dom skall sitta beror på husets konstruktion, generellt bäst i undervåningen. Om varje plan är 70 m2 räcker ju en pump på vardera planet för att värma hela huset
 
  • Gilla
cuztrud
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Som Tomtom redan konstaterat är det tveksamt att lägga golvvärme i undervåningen med tanke på isolering mot markplanet. Frågan gällde ju inte heller det utan om vad TS skall göra på övervåningen när han lägger om golvet. Det kan bli kallras under fönstren (Tomtom), hur bra är dom? Är det dålig 70-tals kvalitet? Kanske dom måste bytas ändå inom några år? Har du golvvärme kan du ofta sänka rumstemperaturen för man upplever det varmare i rummet. Det är oslagbar komfort att ha golvvärme. Direktverkande elvärme är dyrt så en (eller fler) luftvärmepump/ar till lönar sig, vad dom skall sitta beror på husets konstruktion, generellt bäst i undervåningen. Om varje plan är 70 m2 räcker ju en pump på vardera planet för att värma hela huset
Vi har direktverkade golvvärme i ett antal rum och jag får faktiskt säga att det rum jag tycker det är "sämst" i är i den tillbyggnad som är i särklass bäst isolerad. Där behöver värmen knappt användas så golven blir ju inte varma. Däremot i rum med taskig isolering i både vägg och golv är det en gudagåva! Så härligt att ta bort badrumsmattorna på vintern och känna det varma klinkersgolvet. Men det betyder ju förstås att man slösar på värme...

Men som föregående talare skriver är det mest ekonomiska att köra luft-luft pump där du kan. Golvvärme om du vill betala för den komforten och gärna se över fönster först. Enkelt test är ju att sätta in ett löst element i rummet och stänga av det under fönstret i ett rum. Då märker man efter några timmar hur kallras-känsligt det är.
 
  • Gilla
cuztrud
  • Laddar…
En liten reflektion.

Idag värmer jag bara upp undervåningen med radiatorer.
Övervåningen är ouppvärmd men håller ändå 18°C.
Det säger väl något om hur mycket mindre värme det går åt där uppe.

En risk som finns med att byta till golvvärme om man har äldre fönster är däremot kallras från Fönster.
 
  • Gilla
cuztrud
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Som Tomtom redan konstaterat är det tveksamt att lägga golvvärme i undervåningen med tanke på isolering mot markplanet. Frågan gällde ju inte heller det utan om vad TS skall göra på övervåningen när han lägger om golvet. Det kan bli kallras under fönstren (Tomtom), hur bra är dom? Är det dålig 70-tals kvalitet? Kanske dom måste bytas ändå inom några år? Har du golvvärme kan du ofta sänka rumstemperaturen för man upplever det varmare i rummet. Det är oslagbar komfort att ha golvvärme. Direktverkande elvärme är dyrt så en (eller fler) luftvärmepump/ar till lönar sig, vad dom skall sitta beror på husets konstruktion, generellt bäst i undervåningen. Om varje plan är 70 m2 räcker ju en pump på vardera planet för att värma hela huset
Alla fönster bytta senaste 10 år som jag minns. Men börjar fundera på om jag inte bara ska strunta i golvvärme. Om de ändå bara går igång när luftvärmepumpen inte orkar hålla temperaturen så förvinner vitsen lite. Tanken var ju varma sköna golv. Kanske är det då bättre att bara lägga parkett istället, kanske heltäckningsmatta på vissa ytor i bottenplan och ingen golvvärme. Varje våning är 140kvm och det finns bara en luftvärmepump i vardagsrum övervåning, resten radiatorer och två öppna spisar. Kanske installera en till luftvärmepump i motsatt ände av huset på bottenvåningen då i så fall?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
En liten reflektion.

Idag värmer jag bara upp undervåningen med radiatorer.
Övervåningen är ouppvärmd men håller ändå 18°C.
Det säger väl något om hur mycket mindre värme det går åt där uppe.

En risk som finns med att byta till golvvärme om man har äldre fönster är däremot kallras från Fönster.
Betyder det att du tror att jag kan ha elgolvvärme på övervåning till rimlig kostnad eller menar du nåt annat?
 
Tror elgolvvärmen inte kommer att påverka energiåtgången specellt mycket.
Den medför däremot en kostnad. Om du tycker att dina element är fula så vinner du på det. Läste att dina fönster var ganska nya så risken för kraftigt kallras borde vara liten.
Störst komfortfördel får man oftast på att ha golvvärme på nedre våningen.

Men min erfarenhet är att rätt val av golv gör en enorm skillnad. Jag har trägolv på hela nedervåningen och de känns väldigt varma och sköna att gå på.
Har man stengolv så är väl golvvärme i princip ett krav för att man ska få behagliga golv att gå på.
Jag har bara golvvärme i mina badrum.
 
  • Gilla
cuztrud
  • Laddar…
C cuztrud skrev:
Alla fönster bytta senaste 10 år som jag minns. Men börjar fundera på om jag inte bara ska strunta i golvvärme. Om de ändå bara går igång när luftvärmepumpen inte orkar hålla temperaturen så förvinner vitsen lite. Tanken var ju varma sköna golv. Kanske är det då bättre att bara lägga parkett istället, kanske heltäckningsmatta på vissa ytor i bottenplan och ingen golvvärme. Varje våning är 140kvm och det finns bara en luftvärmepump i vardagsrum övervåning, resten radiatorer och två öppna spisar. Kanske installera en till luftvärmepump i motsatt ände av huset på bottenvåningen då i så fall?
Missuppfattning tidigare huset är inte 70+70 utan dubbelt så stort. En luftpump med överkapacitet i undervåningen blir perfekt. Kommer spara mycket. Bäst om du har öppen planlösning annars har värmen lite svårt att leta sig vidare.
 
  • Gilla
cuztrud
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.