Hej!
Vi har just ritat färdigt vårat hus med arkitekthjälp och skickar nu ut en byggbeskrivning för offerter. Vår arkitekt kommer även att agera som
våran kvalitetsansvarige och nu undrar jag om 750 kr/timme plus moms
är en hög summa för en sådan? För oss är hans tid väldigt dyr och funderar
på om man nu när man fått hans proffshjälp borde byta ut honom mot en
billigare kvalitetsansvarig?? Någon som har råd att ge?
 
För KA delen skulle jag försöka förhandla fram ett fastpris.

Kom överrens om vad han ska göra, hur mycket han ska vara engarerad och komma överrens om ett fastpris.
 
Det är inte alls fel att använda arkitekten som KA såvida han har tagit den tilläggsutbildning som ges för just arkitekter. Han kan ju huset utan och innan! Timersättningen är inte orimlig - ungefär detsamma som jag ger för den byggingenjör som är certifierad KA. Jag har anlitat honom på ett fast takpris och detta inkluderar även kontrollfunktion med veckobesök på byggplatsen. Skriv gärna avtal med arkitekten och speca vad som skall ingå.
 
Jag skulle vara lite tveksam till att använda arkitekten som KA.

Främst för att de båda yrkena är ganska olika varandra och kräver olika kompetens och erfarenheter.
Antingen är din "arkitekt" egentligen en byggnadsingenjör som kan rita, men som saknar den konstnärliga och kreativa utbildningen som en bra arkitekt har i botten.
Eller så är risken att din arkitekt tittar mer på det estetiska än det praktiska vid inspektionerna.

Det är ungefär som att anlita en och samma person till att måla väggarna på huset och sedan måla en tavla som skall hänga på väggen. Båda jobben kräver en målare, men det skall till olika kompetens och talang.


Prismässigt bör du få ett fast pris på kring 15000 kr. Om du handlar upp uppdraget på timpris så bör du specificera antal kontrolltillfällen m.m. så du inte får en obehaglig överraskning när fakturorna kommer.
 
Vi gjorde på samma sätt, arkitekten var också KA och det tycker jag funkade utmärkt. Han kan som sagt hela tänket bakom utformning, konstruktion o.s.v

Det kräver förstås att han/hon har rätt kunskaper men i vårt fall kände vi direkt att det var den klart bästa lösningen.

Jag har för mig att vi var överens om ett maxbelopp på ca 15000, det kunde bli mindre beroende på hur mycket tid han skulle lägga på KA delen, men timpriset var något lägre än det du anger. Det var 2004 så timpriset har väl gått upp något sen dess.
 
Tack för goda råd, vi ska se till att få ett fastpris på hans arbete.
 
Nagra tankar bara: Vi valjer den har losningen med arkitekt/KA trots att arkitekten inte ritat huset - da far vi en bra partner att bolla losningar och ideer med som inte ar var husleverantor, vilket kanns bra.
Dels tror jag inte att jag skulle vilja valja fast pris for KA - i hela projektet ar ju KA-kostnaden ratt forsumbar och jag vill absolut att KA ska gora mesta mojliga arbete och lagga mesta mojliga energi pa mitt projekt! Fast pris verkar inte ratt incitament for henne att gora det? (Daremot kan man ju anda begara en prisuppskattning, som innehaller hur mycket tid som kommer att laggas pa olika moment och regelbundet stamma av att nedlagd tid stammer med vad som overenskommits)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.