Jag var litet otydlig: skulle vilja se att fiberkontakten är ordentligt ansluten, kontakten sitter under locket där uppe antar jag.

Litet vanskligt att ha medieomvandlaren lös på det här viset, bör sitta fastskruvad på en vägg eftersom fiberkablar är klena och ömtåliga.
 
Japp, det var villapatchen. Har du en fasadbox, eller har du ett fiberuttag på insidan, bredvid mediaomvandlaren?
Du kan ju kolla om den blå SC-kontakten är intryck ordentligt i båda ändar, även om det är ett långskott.
Iaktag försiktighet bara!
 
N
H Harald Blåtumme skrev:
Jag var litet otydlig: skulle vilja se att fiberkontakten är ordentligt ansluten, kontakten sitter under locket där uppe antar jag.

Litet vanskligt att ha medieomvandlaren lös på det här viset, bör sitta fastskruvad på en vägg eftersom fiberkablar är klena och ömtåliga.
Har den uppsatt.tog ner den idag.
 
Telia har haft batchar med undermåliga SFP, då framförallt i noderna , inte omöjligt att en SFP gett upp, är din fiberanslutning gammal så kan SFP i den fallit för åldersstrecket.

Montaget av CPE ser skumt ut, eller är den lös , ser ut som en kudde ovanför ?

Den lyser ju inte rött . Helt klart är WAN förbindelsen borta. Ring och felanmäl.
 
N
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Japp, det var villapatchen. Har du en fasadbox, eller har du ett fiberuttag på insidan, bredvid mediaomvandlaren?
Du kan ju kolla om den blå SC-kontakten är intryck ordentligt i båda ändar, även om det är ett långskott.
Iaktag försiktighet bara!
Det är en box på andra sidan vägen med en grov kabel och sen går den vita sladden in.

Den sitter fast enligt mig.
 
N
F fusion skrev:
Telia har haft batchar med undermåliga SFP, då framförallt i noderna , inte omöjligt att en SFP gett upp, är din fiberanslutning gammal så kan SFP i den fallit för åldersstrecket.

Montaget av CPE ser skumt ut, eller är den lös , ser ut som en kudde ovanför ?

Den lyser ju inte rött . Helt klart är WAN förbindelsen borta. Ring och felanmäl.
Jag förstår ej vad du menar.
 
Dåså, då är det bara felanmälan kvar.........
 
N Nybergzzz skrev:
Jag förstår ej vad du menar.
SFP är den lasermodul som sitter inne i CPE, sitter en motsvarande i nod men sänder då och tar emot på motsatta våglängder jämfört den i CPE
 
N
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Dåså, då är det bara felanmälan kvar.........
Går ej att ringa support på en söndag.
 
N Nybergzzz skrev:
Går ej att ringa support på en söndag.
Även om det gick lär ingen hjälpa dig idag .

Fråga nån granne som har samma leverantör om de också har problem.
 
Ser ut som du tappat kontakt med "stationsutrustning", support kan testa.
Men gå in på deras hemsida så finns vissa autotester du kan göra.
Gör det t.ex. från mobilen.
 
N
Verkar vara en som bor ca 500 m ifrån oss med samma problem..
 
N
Uppdatering.
Supporten sa att högst troligt så är de fel på deras utrustning och inte min.
Med tanke på att de grävt utanför mig för att bygga hus så är de troligen gravarna.

Fick 300gb extra på mitt mobila bredband i 180 dagar.
Skulle ta högst 3 dagar för teknikern.

Ska jag begära mer kompensation om de är deras fel och ej mitt?
 
J
När allting är klart och åter i funktion så kan du begära avdrag per dag det har varit nere totalt, i förhållande till din avgift. Blir inte mång kronor men det brukar de bjuda på utöver mobilt.
 
N
Har ej löst sig än!
Jag förstår ej vrf en tekniker ska kontakta mig när det är fel på Telias utrustning ...

Teknikern Har ej hört av sig men hävdar telia att han försökt ringa mig men de har han ej...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.