Hej!

Jag har en gammal PX21 pelletsbrännare och skulle behöva byta innerrör för det är ett stort hål längst fram. Hur får man isär ytterröret från innerröret? Är det bara att försöka knacka isär dem?

Och är det värt att byta till keramiskt tändelement? Det jag har nu gick precis sönder.
 
Hur gammal? de äldre hade gjutjärnsrör och kanske är annorlunda konstruerade men annars är det bara skruva isär den med de fyra insexskruvarna på frontplåten. Sen ger det sig själv. Sen kan man ju dock fråga sig varför det är ett stort hål i det.........Bild?
Tändelementen är förbrukningsvara, det bör man ha hemma ett i reserv. De keramiska elementen är både dyra och onödiga många ggr. Allt beror på hur ofta den tänder och vad man har för bytesfrekvens. Jag har gammal panna och lite vatten och jag byter i snitt ett element om året, ibland klarar jag mig två år. Med sån frekvent tändning så går även keramiska element sönder till slut och antagligen innan man ens tjänat i dem för de är ju inte gratis jämfört med vanliga.
 
Det verkar vara gjutjärn. Rören sitter ihop som bara den men ser ingen skruv eller annat som kan hålla ihop dem. Det är väl bara att smacka på med handsläggan antar jag.

Så här ser hålet ut. Det funkade ju bra tills tändelementet gick men det ser ju inte bra ut.
Slitet gjutjärnsrör med hål och rost, troligen del av en gammal värmepanna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Samma brännare som jag har

Brännaren sitter fast med 2st hakar i yttreröret. Eller rättare sagt i den plana plåten. Tar du bort huven ska du se dom.

När du lossat på dom är det bara att dra ur brännaren. Du kanske får tillfoga lite våld om det packat in sot där i mellan.

Sen är det 4st skruvar på brännaren för att lossa brännarröret.


Angående tändelement så köper jag alltid dom billigaste och dom håller ca 2 år, har alltid en på lager för man kan ge sig fanken på att dom ger sig över julhelgerna eller liknande.

Så ska du ha kvar pellets så tycker jag du köper 2st av dom billigaste.

Sen ett tips när du endå skruvar i den, ta och blås rent på sot i och på fläkten och droppa i lite olja i lagren på fläkten. Brukar göra det varje höst, då är risken för fläkt haveri lägre.
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Hur ser brännaren ut i övrigt? Knappsatsen? Har inte skruvat med dom som har gjutjärnsrör men det ser ju nästan ut som det inte är det och sen har någon svetsat ihop skarven längst fram? Du har hål för flamvakten där bak som bara de senaste plåtrören har. (om ingen borrat då)
 
Här är fler bilder. Vet inte mycket om den då det var förr-förre ägaren som köpte den. Förra ägaren körde mest med ved förstod jag det som och själv har jag bara använt den fyra månader.

Äldre uppvärmningsenhet med kontrollpanel och olika reglage, dammiga kablar syns, i ett odefinierat utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre, använd vedbrännare monterad på en metallplatta med synliga rör och elektriska anslutningar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som min gjorde förutom brännarröret då som mycket riktigt är i gjutjärn. Vet inte när de försvann exakt. Tror nästan din är nå HPD. Det där styrkortet fanns inte ihop med gjutjärnsrör.
Röret ska för övrigt sitta helt löst när brännaren är isär. Ligger bara löst i ytterröret och det ska vara en glipa mellan dem båda längst fram. Bak ligger den bara på de där stöden.
 
Tack för hjälpen! Jag blev lite osäker men nog är det gjutjärn. Har knackat med hammare och även kört ett varv runt mynningen med dremelkap. Det flög järnbitar åt alla håll och till slut lossnade det. :) Nu är det bara att beställa nytt. Passar på att köpa dubbel uppsättning av vanliga tändelement också.
 
Tack vare snabb service från PBS.nu är brännaren igång igen och går fint på första försöket. Tidigare har den stannat ett par gånger i veckan. Vi får se om det blir bättre nu.

En bild på det gamla röret. Undrar hur det blivit så här. Slitet och delvis rostigt rör med stora hål ligger på ett betonggolv, tecken på slitage och korrosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bra fråga, ser ju nästan ut att ha brunnit väldigt hårt utan korrekt lufttillförsel men å andra sidan borde de inte brinna så hårt då heller så ja nå jag vet inte.
Men gjutjärnsrören försvann ganska fort så det kanske är så där de blir........
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.