Hej
Jag håller på att planera för vårens bygge av vedeldad bastustuga och läser i alla bra trådar på forumet och andra ställen på nätet. Jag vill testa på att bygga med timmer-princip men vill inte sätta ihop en färdig byggsats utan bygga efter fria mått som passar för min placering. Jag vill också bygga med massiva träväggar istället för regelverk för att slippa fundera över isolering eller ej :).

Jag vill också att utsidan ska vara sågad och inte hyvlad, mycket av "timmerplank" jag hittat är hyvlat men så ramlade jag över en amerikansk sida med många entusiastiska snickare. Där finns det exempel på flera som tillverkat en egen variant av timmerplank (Lumber Log Structures) genom att fästa ihop tre brädor där mittenbrädan är förskjuten och på så sätt byggt ett eget "trälego" .

Konstruktion av trävägg med timmerplank, delvis uppbyggd med naturtomt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På detta sätt tänker jag att man skulle kunna tillverka eget timmerplank med sågat utsida och hyvlad insida plus att man då med tre 22mm brädor får en något mer rejäl vägg jämfört med färdighyvlat 45 mm timmerplank. Jag tänker mig dock en mer traditionell knutbräda och inte de försökt till "timmerstugelook" som visas på den amerikanska sidan.

Vad tror ni om det? Är det värt ett försök? Tror ni att man kan betrakta det som en massiv trävägg så att fukten från bastun kan vandra ut utan att det blir problem?
 
Redigerat:
  • Gilla
Timm och 4 till
  • Laddar…
Denna metoden ser helt klart intressant ut!! Kan inte se några større problem mtp väggkonstruktion-blir ju en "massiv" timmervägg.
Det enda som jag tycker verkar problematiskt är avsaknaden av vinkel i skjötar mellan plankor i yttersta laget. Vid regn kommer vatten att tränga in i skjöten och mellan brädorna i väggen och hålla den fuktig. Vad med att fasa av kanterna i 45grader i yttersta laget?
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
Simba52 och 1 till
  • Laddar…
Hej

Intressant teknik, men jag håller med om att det kan bli samma problem som på timmerhus med sprickor uppåt att de samlar vatten.
Här kommer de samla fukt i mellan brädorna som inte luftar bort enkelt.
På träbåtar säkerställer man att man inte får luftfickor där det kan samlas vatten.
Tycker du ska pröva på traditionellt timmerjobb istället.
Annars, tjocka spontade brädor som ett snickeri kan fixa åt dig, eller så kör du sponten med en cirkelsåg själv.

Hoppas du får bättre svar än mitt och lycka till :)

/W
 
  • Gilla
carl16gustaf
  • Laddar…
J
Håller med TS om flera saker:
  • Slamfärg som är är enkel och snygg är inte möjligt på hyvlade brädor.
  • Knutarna är ”fula” och kan ge problem med fukt
  • Om nån del av knuttimret förstörs är det svårt att byta.
Är det möjligt att man bygger med tunnare knuttimrat, tex 28 eller 35mm hyvlat och sen skruvar stående sågad panel kloss an (spontad eller med lock)?

Den tunna billiga stommen som funkar som panel invändigt blir stabilare, man kan byta brädor på utsidan enkelt (stående panel är väl alltid att föredra framför liggande), sågat ger möjlighet till slamfärg, tjockare trä ger mer isolering.

För inte kan väl fukt samlas mellan trä-lagren? Kan man begära annan typ av spont med bara räta vinklar för att minska luftmängden?

Beträffande knutarna funderade jag på om man kunde ersätta yttre delen med ett skruvat metallbleck, och sen ha vanlig knutbräda runt.
 
  • Gilla
carl16gustaf
  • Laddar…
D drsakke skrev:
Denna metoden ser helt klart intressant ut!! Kan inte se några større problem mtp väggkonstruktion-blir ju en "massiv" timmervägg.
Det enda som jag tycker verkar problematiskt är avsaknaden av vinkel i skjötar mellan plankor i yttersta laget. Vid regn kommer vatten att tränga in i skjöten och mellan brädorna i väggen och hålla den fuktig. Vad med att fasa av kanterna i 45grader i yttersta laget?
Mvh
Sakke

Fukt mellan brädorna i yttersta lagret är nog det som jag själv är mest fundersam över. Jag har tänkt att ev skära hörnet av ytterbrädan för att skapa luftning. Dock tycker jag att det skulle vara snyggare utan detta spår plus att det är mer jobb.
Simulerad överlappning av träbrädor som visar potentiell fuktsamling i trångt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej

Intressant teknik, men jag håller med om att det kan bli samma problem som på timmerhus med sprickor uppåt att de samlar vatten.
Här kommer de samla fukt i mellan brädorna som inte luftar bort enkelt.
På träbåtar säkerställer man att man inte får luftfickor där det kan samlas vatten.
Tycker du ska pröva på traditionellt timmerjobb istället.
Annars, tjocka spontade brädor som ett snickeri kan fixa åt dig, eller så kör du sponten med en cirkelsåg själv.

Hoppas du får bättre svar än mitt och lycka till :)

/W
När det gäller sprickor mitt på yttersta panelbrädan borde det väl vara samma problem som för all liggande panel eller tror du att det är en större risk med denna konstruktion?
 
J JRMKJRM skrev:
Håller med TS om flera saker:
  • Slamfärg som är är enkel och snygg är inte möjligt på hyvlade brädor.
  • Knutarna är ”fula” och kan ge problem med fukt
  • Om nån del av knuttimret förstörs är det svårt att byta.
Är det möjligt att man bygger med tunnare knuttimrat, tex 28 eller 35mm hyvlat och sen skruvar stående sågad panel kloss an (spontad eller med lock)?

Den tunna billiga stommen som funkar som panel invändigt blir stabilare, man kan byta brädor på utsidan enkelt (stående panel är väl alltid att föredra framför liggande), sågat ger möjlighet till slamfärg, tjockare trä ger mer isolering.

För inte kan väl fukt samlas mellan trä-lagren? Kan man begära annan typ av spont med bara räta vinklar för att minska luftmängden?

Beträffande knutarna funderade jag på om man kunde ersätta yttre delen med ett skruvat metallbleck, och sen ha vanlig knutbräda runt.
Bra förslag med panel utanpå. Ett alternativ är att starta med konstruktionen som jag tänkt mig och om det visar sig att det blir uppenbara fuktproblem är det ju ett alternativ att slå på en ytterpanel av typen z-panel direkt på denna stomme för att få tätare mellan panelbrädorna.
 
Om du fasar av både över och underkanten i samma vinkel i hela plankens tjocklek så kan du behålla utseendet. Kan då ev också lämna en liten glipa mellan brädorna utan att det visas ?
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
Simba52
  • Laddar…
Det finns väl inget som säger att den yttre av de tre brädorna kan vara en panelbräda från start.

Om man hittar rätt dimension.

/ATW
 
  • Gilla
JRMKJRM och 1 till
  • Laddar…
D drsakke skrev:
Om du fasar av både över och underkanten i samma vinkel i hela plankens tjocklek så kan du behålla utseendet. Kan då ev också lämna en liten glipa mellan brädorna utan att det visas ?
Mvh
Sakke
Det är du rätt i, kanske något i stil med detta:
Abstrakt illustration av tredimensionella former i blått och gult som representerar ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
C carl16gustaf skrev:
När det gäller sprickor mitt på yttersta panelbrädan borde det väl vara samma problem som för all liggande panel eller tror du att det är en större risk med denna konstruktion?
Nej, "vanlig" panel är spontad och inga sprickor i, även fjällpanel har en spont. Timmer kan i olyckliga fall ha sprickor uppåt (jag har det på mitt timmerhus) och din ihopklämmda panel har ju massor av sprickor som kan göra att vattnet tar sig trappstegsvis in i huset.

Men jag gillar ideen iaf, rätt kreativt :)
 
  • Gilla
carl16gustaf
  • Laddar…
Jag tror du måste ha dragstänger som drar ihop "stockarna", om du inte tänker regla på insidan, för annars kommer väggarna att kalva iväg åt något håll. Där är också risk att "stockarna" slår sig.
 
  • Gilla
carl16gustaf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.