Hej
Jag har ett Fiskarhedenhus där jag nu på övervåningen efter många år ska inreda ett kombinerat badrum med bastu vilket var projekterat fr början. Det är tänkt att vara helglasad vägg mellan bastu och badrum med dörr i mitten. Huset har mekanisk frånluft där en frånluftsventil sitter i badrummet och en i bastun ( som kanske inte kommer användas). Har läst mycket om ventilation av bastu och blir osäker på vad som är bäst. Kan jag ta tilluft med en ventil från rummet som gränsar till v o placera den under aggregatet som kommer hänga på den väggen och ta frånluftsventilen till höger diagonalt på lågväggen och dra den med spiro genom kattvinden och ut genom den kaklade väggen till h.
Tacksam för tips

Pågående renovering av övervåning med osäkra bastu- och badrumsventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hoppas att du får svar för jag vill också veta! :)

Vad har du tänkt för glas till väggen, vanlig duschvägg eller nått special?
 
varför inte ha den befintliga frånluftsventilen aktiv i bastun och ta in luft under glasdörren? Det behövds ingen stor springa.
 
  • Gilla
Juthstrand
  • Laddar…
F flimsy skrev:
Hoppas att du får svar för jag vill också veta! :)

Vad har du tänkt för glas till väggen, vanlig duschvägg eller nått special?
Jag har fått en offert fr Ryds Glas med 8 mm säkerhetsglas som helvägg med profiler, dörr, gångjärn o handtag på 16.750 exkl måttning och montering
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
varför inte ha den befintliga frånluftsventilen aktiv i bastun och ta in luft under glasdörren? Det behövds ingen stor springa.
Har kollat och överallt avråder man från mekanisk ventilation dessutom ska frånluftdon sitta diagonalt långt ifrån tilluften. En del säger högt upp vilket inte går vid snedtaket. Kruxet är att tilluft o frånluft ska komma från o till samma utrymme säger man vilket inte glasväggen tillåter....
 
Det kommer fungera oavsett, viktigast är du får ett flöde in och ut.
 
  • Gilla
Johanox1
  • Laddar…
M MatsHmr skrev:
Har kollat och överallt avråder man från mekanisk ventilation dessutom ska frånluftdon sitta diagonalt långt ifrån tilluften. En del säger högt upp vilket inte går vid snedtaket. Kruxet är att tilluft o frånluft ska komma från o till samma utrymme säger man vilket inte glasväggen tillåter....
Nej.
Man avråder från det av tradition och att man inte vet bättre.
Att använda sig av mekanisk ventilation är HELT oproblematisk, men lite andra principer för ventilplacering gäller.
Likaså är en ventil rätt ut helt oproblematisk (hur annars får man till detta i en fristående bastu t.ex.?)

Har bastu(vedeldat) med mekanisk ventilation själv och flera till innom familjen och ALLA nyare bastun i Finland är byggt så. Finns inga vettiga argument mot det.
Självdrag fungerar fint men har inga tudliga fördelar mot mekanisk vent.
Men skulle aldrig lett frånluft i ngt annat än våtrum(bad).
Mvh
Sakari
 
D drsakke skrev:
Nej.
Man avråder från det av tradition och att man inte vet bättre.
Att använda sig av mekanisk ventilation är HELT oproblematisk, men lite andra principer för ventilplacering gäller.
Likaså är en ventil rätt ut helt oproblematisk (hur annars får man till detta i en fristående bastu t.ex.?)

Har bastu(vedeldat) med mekanisk ventilation själv och flera till innom familjen och ALLA nyare bastun i Finland är byggt så. Finns inga vettiga argument mot det.
Självdrag fungerar fint men har inga tudliga fördelar mot mekanisk vent.
Men skulle aldrig lett frånluft i ngt annat än våtrum(bad).
Mvh
Sakari

Alltså den mekaniska ventilationen är i mitt fall frånluft i taket utan ngn form av återvinning och frågan är om jag över huvud taget kan använda den i och med att donet sitter i taket nära det kommande aggregatet och inte diagonalt. Tilluften hade jag tänkt ta ifrån ett angränsande rum precis under aggregatet och så blir det ju även tilluft från badrummet genom dörren.
Är rädd för att ångan från aggregatet
"försvinner" direkt.
 
Ja, om du inte har möjlighet till att leda frånluftsventilen ngn annanstans så blir detta tokigt.
Elbastu ska ha frånluft lågt -under laven om man har maskinell frånluft, då ska tilluften helst komma över aggregatet.
Bastun med maskinell frånluft i taket använder mycket energi och bastuångan vid badkastning åker rätt ut så att man får nästan kngen "kick".
Man kan avvika ganska mycket från "bästa lösning" bara man inte uppenbara fel som att placera tilluft precis vid termostat eller placera termostat för lågt eller liknande.
Mvh
Sakke
 
D drsakke skrev:
Ja, om du inte har möjlighet till att leda frånluftsventilen ngn annanstans så blir detta tokigt.
Elbastu ska ha frånluft lågt -under laven om man har maskinell frånluft, då ska tilluften helst komma över aggregatet.
Bastun med maskinell frånluft i taket använder mycket energi och bastuångan vid badkastning åker rätt ut så att man får nästan kngen "kick".
Man kan avvika ganska mycket från "bästa lösning" bara man inte uppenbara fel som att placera tilluft precis vid termostat eller placera termostat för lågt eller liknande.
Mvh
Sakke
Ok då är det slutsnackat om befintliga takventilen den blir stängd under bastu-
bad ! Men kan jag då dra en frånluft med spiro 100 mm genom kattvinden o ut i badrummet - kan det funka o räcker det med tilluft genom dörren kan ju inte ta den på ngt annat sätt därifrån om det nu är ett krav ?
 
Borde funka helt ok.
Mvh
Sakke
 
D drsakke skrev:
Borde funka helt ok.
Mvh
Sakke
Ok då kör jag så

Tack Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.