kisumisu kisumisu skrev:
Okej sorry!

Stämmer att fyran valt koda sin HD version :mad:

Svt kanaler går dock in okodat även om dem är HD.

Är ett jäkla svammel det här och koda HD.
Man utnyttjar samma sak som med digitaliseringen. På analoga tiden hade man mer kanaler många börja med kodning när det blev digitalt och nu är det så med HD.

Tv4 Sverige tillhör nog såkallad "frivisningskanal". I programkorten finns det en fast "kod" som låser upp kanaler som valts läggas in i frivisning. Denna metod används bla när man frivisar filmkanaler mm en begränsad period. Skulle ju annars bli svårt för programbolagen koda om allas abbonemang vilka kanaler dem ska ha tillgång och inte.

Dvs en fast kod som inte ändras och därmed har alla tillgång till koden som bara har kortet.

Väldigt märkligt att Boxer inte vill ha tillbaka kortet. Hos bla Canal Digital lånar du kortet, returnerar du inte kortet får du betala tror det var 1000kr för borttappat kort!

Förstår inte vitsen att koda Tv4HD. Speciellt om det är så här enkelt gå runt eller är det nån kampanj lura in folk till boxerabbonemang.

Dock som sagt tyvärr inte unikt för Sverige. Tyska RTL kodar också sina HD kanaler medans många andra tyskspråkiga kanaler sänder i både SD och HD med samma villkor!

I Finland blev det nåt bråk. Dem skulle helt gått över till HD MPEG4 redan Mars 2020. Men nu fortsätter man i MPEG2 ett tag till.

Inom sattelitvärlden är nästan allt i MPEG4 idag oavsett om det är HD eller SD. Detta är bara ett nyare bättre komprimeringsformat.

Är dessutom en standard i många länder som valde vänta längre med att släcka analogt. Var ju stort sett bara Sverige och Finland som hade så bråttom släcka ner analogt och gå över till ett gammalt system!
När jag sa upp Boxer.Så ville dom ha backa
Alla 4 korten.Lika med viasat
 
M Manhunter skrev:
När jag sa upp Boxer.Så ville dom ha backa
Alla 4 korten.Lika med viasat
Hur länge sedan var det?
 
kisumisu
M MiWass skrev:
Ja, förr fick man antenn o allt i ett nytt hus.
Har precis (två månader sedan) flyttat in i mitt nybyggda hus, levererat och byggt av en stor hustillverkare.
Ingen antenn på huset; dock mediaskåp med allt inkopplat - RJ45 uttag och TV/RADIO uttag i alla rum.
Och jag tänker inte lägga upp en antenn, utan kör på fiber. Har 4G som reserv med en riktigt bra antenn som jag köpte separat -
Då har du ju antenn kablar installerade om du har tv/radio uttag. Dem kan du ju inte köra iptv direkt.

Sedan finns det ett fåtal fiberbolag i Sverige som kör äkta kabel tv på fibern. Vissa tom analogt :crysmile: Bara att koppla in till husets coaxialnät och köra på husets alla tv utan boxar!
Men det är helt annan historia! Dessa är väldigt få och ingen av de stora (Telenor, Telia, IP Only) gör så. Utan där är det operatörstyrda boxar eller operatörstyrda appar som gäller. Apple tv och liknande kanske fungerar i år kanske även nästa år men år 3, 4, 5 osv är mer osäkert. Då ska kanske boxen uppgraderas till en ny.

Men jag tycker det är väldigt smart gjort annars i nya hus och lägenheter. Finns ofta många uttag och möjligheter! Plus ett skåp där allt går enkelt koppla ihop!

Utomhusantenn har väl aldrig ingått till nya hus?! Jag känner i alla fall flera som har tom på 90 talet snålat in på ordentlig antenn. Kört nån bordsantenn inomhus med grynig bild :thinking:

En bra tv antenn kostar dessutom inte så mycket så förstår inte vad som är så svårt med det. Är ju både krångligare och dyrare köra ip tv. En bra router går ju på 3000-4000kr, diverse switchar likaså... Men det är väl klart är man höjdrädd och klarar inte av att rikta en antenn. Samtidigt är en it guru som kan allt om nätverk då är väl ip tv guld värt (y)
 
Redigerat:
kisumisu
M Manhunter skrev:
När jag sa upp Boxer.Så ville dom ha backa
Alla 4 korten.Lika med viasat
Säkert så att dem som inte lämnat tillbaka korten har inte läst villkoren och Boxer har tydligen bara sett igenom fingrarna inte orkat bråka om ett kort hit och dit....

Ps. Det märkligaste är att boxer har inte ens tv4 på sin hemsida. När det gäller tv kanaler.
 
Redigerat:
P paa_1 skrev:
Hur länge sedan var det?
2019
 
Att tänka på vad som händer om 4-5 år är ju ingen idé. Då skulle man ju aldrig våga köpa något, då det alltid kommer något nytt.

Vill inte ha en antenn på taket (de flesta är så jäkla fula).

Har alla de vanliga tv-kanalerna i respektive app CMORE, VIAPLAY samt Telias egna Play App. Fungerar perfekt via Apple TV.
Har en TV i garaget som jag har en rund inomhusantenn, i tv.n sitter Boxers kort - som jag sa upp för något år sen, men de krävde inte igen kortet : trots att jag ringde och frågade. Där kan jag se alla gratiskanaler, även HD.

Mediaskåpet innehåller router, switch, koax anslutningar till varje rum och hemlarmets centralenhet.
Allt smidigt och snyggt förpackat.

Köpte till en Repeater (ASUS RP-55) till garaget som förlänger WiFi signalen = fungerar perfekt med full styrka i hela garaget, som är bra för de WiFi anslutna larmdetektorerna, samt att jag skaffade ett element med WiFi styrning = läser av temp och man sätter önskad temp i appen.

Ja, det finns även en extra TV i garaget som är kopplad till två WiFi kameror :) Kan få in TV kanaler där också genom datorn som är ansluten som har ett gammalt Hauppauge TV kort som jag kopplat till en enkel gammal husvagnsantenn = fungerar bra med SVT, TV4 och TV6.
 
För 5 år sedan ungefär fanns ett svensk företag har för mig att det var svenskt.
Som marknadsförde "se på tv utan box" det var helt perfekt man hade 1,2,3,4,5,6,tv10 osv helt webaserat.

Minns inte vad dom hette tyvärr gick det under.

Någon som har tips på några utlänska kanaler som man kan se fritt ett något paket man kan köpa?
 
Ett undersökningsföretag ville (via mig) intervjua vår dotter (11 år) ang TV vanor förra veckan. SVT var med som en av uppdragsgivarna så jag tyckte det kändes seriöst. Jag vet ju ungefär vad hon tittar på ändå, men det var lite kul ändå. Youtube premium, tiktok - hela tiden. Netflix - inte så ofta. SVT play - när mellofinalen gick. "TV4, vad är det?". Video på Facebook "det är bara för de som är gamla". De andra kanalerna som räknades upp; "Det har jag ingen aning om vad det är, det är jag inte intresserad av".

Vi saknar inte de "kanalpaket" vi sa upp. Jag upptäckte att nog ingen ändå såg på dem. Min fru tittade på nån serie ibland, men de går ju att hitta via streamingtjänsterna och man får se dem när man vill. Fast jag inser att de som ser på sport eller tex "mello" vill titta i realtid och kanske ser ett större värde i "kanalpaketen" där man nog betalar för att se en viss sport men får med massor på köpet man aldrig tittar på... Nckdelen med att streama är att man blir mer kräsen, och plötsligt är det inte värt att titta på TV längre för man inte aktivt vill se nåt. Med linjärTV så såg man på det minst dåliga.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
engs
M MiWass skrev:
Vill inte ha en antenn på taket (de flesta är så jäkla fula).
När vi flyttade in fanns det CD-parabol och en icke-fungerande antenn. Vi körde vidare på Canal Digital (tog över förra ägarens box/abb så vi fick några månader gratis) men efter vi fick fiber monterade jag ner både parabol och TV-antenn.
Köpte ny antenn och monterade på vinden istället, vi tittar sällan på "antenn-TV" men bra för nyheter och så då SVT inte streamar på Apple TV.
Samt som back-up om fibern ligger nere.
 
  • Gilla
MiWass och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag kör nu på Apple TV och appen Telia Play för alla kanaler.
Backup om fibern skulle gå ner är 4G modem (kopplar om sig självt vid bortfall av fast internet)..
Och har innan jag fick fibern testat av att det går att streama med 4G.
 
  • Gilla
Pistol
  • Laddar…
M MiWass skrev:
Ja, jag kör nu på Apple TV och appen Telia Play för alla kanaler.
Backup om fibern skulle gå ner är 4G modem (kopplar om sig självt vid bortfall av fast internet)..
Och har innan jag fick fibern testat av att det går att streama med 4G.
Snyggt! Hur har du löst 4G-backupen?
 
Bredbandsroutern har en USB ingång för just 4G modem, ifall man inte har fiber - eller så kan man välja att den träder in då fiber/ fasta Internet felar/ inte har kontakt.
Det är en Asus mer avancerade routrar - men sett att det nu även finns USB stöd på de billigare Asus.. säkert andra märken också där man kan skicka in ett 4G modem (USB sticka).

För att vara ännu säkrare; d v s om såväl fast internet (fibern) och strömavbrott sker, så även om jag har GSM i hemma larmet, så har jag kopplat all bredbandsutrustning (mediaomvandlaren från fiberleverantören + ASUS routern (med 4G modemsstickan i) till en APC 650 UPS = ger ca 45 minuter batteridrift, kanske mer då mediaomvandlaren och ASUS routern inte drar så mycket el) samt att APC enheten skyddar mot överbelastning/ strömsspikar / åsknedslag.

Ens datorer, mobiltelefonen är ju vanligtsvis laddade - så man klarar ju att surfa under tiden av driften av APC 650 UPS:en.
Vill det sig riktigt illa med ett långt strömavbrott, så har jag förberett ett 12V bilbatteri med 160 Ah, som är kopplat till en solcellsregulator och till en 320W solcellspanel. Har ytterligare ett batteri identiskt - så behöver jag 230V under någon timme, har jag en inverter som levererar 230V (parallellkopplar då de båda bilbatterierna - de laddas upp med solcellspanelen). Testat under de riktigt gråa dagarna, där panelen ger tillräcklig laddning till batterierna som håller igång dator, 24" TV via 12V, Asus routern och säkert också mediaomvandlaren, har testat i husvagnen med ett 4G modem) under 20 timmar. De fyra avstängda timmarna, räckte för att ladda upp batterierna för ytterligare 20 timmars drift.

Backup till det är ett elverk som ger 2,7 kw - tank på 5 liter som räcker ca 5,5 timmar på full effekt, på halva effekten nära 8 timmar. Vill det sig riktigt illa så har jag gjort ordning en trycktank från båt på 20 liter - då kör det på riktigt länge.

Nu kom vi ifrån ämnet lite.... men men...
 
M MiWass skrev:
Bredbandsroutern har en USB ingång för just 4G modem, ifall man inte har fiber - eller så kan man välja att den träder in då fiber/ fasta Internet felar/ inte har kontakt.
Det är en Asus mer avancerade routrar
Jag har en Dovado Pro AC1200 som har samma "backupfunktion".
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har en Dovado Pro AC1200 som har samma "backupfunktion".
Ja en sån har jag i husvagnen, Dovadon är riktigt bra där!
 
kisumisu kisumisu skrev:
...
Hej Misu

Tror kanske Boxer inte har rätt att kräva korten eftersom vi betalar TV-skatt. Och det vore ju sjukt att betala för 576i idag ( I N T E R L A C E D! ) motsvarar ~350p (AD HD)

Vidare hitta jag vad detta kan vara värt, runt 69.-
http://orebro.openuniverse.se/orebrostadsnat/details.xhtml?productId=151

Såg att telenors instegspaket har alla 1-12 i HD plus en lyxkanal för 149.- Frågan är om det är Full HD? 1080p native? Det är ju endå fiber så kanske är 720p på väg bort?

I övrigt var det nån mer som fick Boxers stora TV paket förra månaden på sina avlagda kort?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.