Har fixat till vårt badrum hjälpligt innan vi renoverar det på riktigt, allt är klart förutom att det droppar från en järnrör som är anslutet till expansionskärlet som sitter i taket. Jag har fixat en del med rör innan men är rätt novis, bestämde mig för att plocka ner sektionen med rör och kolla om det gick att laga den läckande biten. Problemet är att jag inte vet vart jag ska dela den först, det sitter en dubbelnippel i toppen och nån form av muff med låsmutter längst ner. Mina tidigare försök har bara gjort att det droppar mer. Hjälp mig please! Pilarna på bilderna visar var röret går över i nästa bild.. Tack på förhand!

Järnrör med rost och läckage indikerat av en pil i en badrumsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Läckande järnrör med dubbelnippel och muff, rost och målarfärg, pil uppåt indikerar rörets riktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle tro att du får vrida hela exp.-kärlet och samtidigt hjälpa till med skiftnycklar nere vid dubbelnippeln. Den kommer att dela sig där. Vet du exakt var det läcker? Om någon av ändarna på nippeln är helt tät så lossa den andra.Lin och pasta fungerar i allmänhet bättre än PTFE-tejp, men visst går det att få tätt med tejp också. Ofta tror jag att man tar för lite tejp. Lin sväller lite så får man det inte 100 tätt med en gång kan man hoppas att det tätar till sig inom något dygn eller två.
 
F fb35523 skrev:
Jag skulle tro att du får vrida hela exp.-kärlet och samtidigt hjälpa till med skiftnycklar nere vid dubbelnippeln. Den kommer att dela sig där. Vet du exakt var det läcker? Om någon av ändarna på nippeln är helt tät så lossa den andra.Lin och pasta fungerar i allmänhet bättre än PTFE-tejp, men visst går det att få tätt med tejp också. Ofta tror jag att man tar för lite tejp. Lin sväller lite så får man det inte 100 tätt med en gång kan man hoppas att det tätar till sig inom något dygn eller två.
Hej och tack för svar
Provade det, tyvärr upptäckte jag att expansionskärlet är anslutet till ytterligare ett exp.kärl som i sin tur har skvallerröret anslutet vilket gör att det inte går att vrida expansionskärlet utan att koppla loss det övre. Jag var nere i källaren nu och tömde systemet lite nu i hopp om mindre dropp. Det verkar som expansionskretsen agerar tryckpelare på systemet och jag vet inte riktigt var jag ska börja...
 
På den nedrebilden har du en s,k skarvmuff med en mutter nedanför. Rensa upp allt som av skit kring dessa med stålborste,
sen gängar du ner muttern så långt det går, gärna lite olja på och därefter gängar du ner muffen, då delar sig rören. Sen måste du plocka isär rören nerifrån och för att kunna gänga bort och lina+ unipack. se till att gängorna är rena.

Edit det kommer nog att sitta rätt bra i gängorna, kanske det är linolja på dom och då sitter det fast. Nästan enda möjligheten är att värma på ordentligt. Sitter det tokigt till så en svets/gasol inte kan användas, så en riktig varmluftpistol går det med, men tar längre tid. Mycket värme behövs.
 
Så klart att expansionskärlet utgör vattenpelaren för trycket i systemet. Du har ett öppet system.
Men skall du få isär det där får du börja vid skarvkopplingen. Den som är på den nedre bilden.
Skruva muttern, som förövrigt skall sitta fastdragen mot skarvmuffen, neråt så långt det går. Vrid sedan ner muffen på skarvröret, nedåt så långt det går.
Då kan du få isär rören ett efter ett.
Rengör gängor och lägg på lin och pasta och skruva tillbaka. Sist ser du till att dra tillbaka skarvröret muff, lin och plasta även där. Dra upp muttern mot skarvmuffen, packa med lin och pasta mellan mutter och muff.
Lite jobb, men enklaste sättet.
 
Det låter ju helt logisk, tack för det! försökte lite med det i början men muffen satt för jävla hårt. Jag får prova imorgon för jag behöver ett nytt rör! Lite tidigare så försökte jag i desperation dela allt vid det horisontella röret på övre bilden då såg jag varför det läckte. Det horisontella röret hade stora hål i gängorna i båda ändar, på den inre sträckte sig hålet till och med utanför gängorna. Är det rost som orsakat detta? Känns ju som det kan lösa sig utan för mycket pengar i sjön...tack för svar! Helt otroligt imponerad av detta forum! :D
 
Ja där uppe vid expansionskärlet är det troligen fullt möjligt att vattnet blir såpass syresatt vi själva expansionskärlets vatten som har kontakt med luften, att det kan ha rostat.
Så byt allt från skarvröret.
Du behöver så klart ett par ordentliga rörtänger för att få i sär dom där delarna. Det duger inte med nån liten polygriptång.
 
Har du ack-tankar ? Om inte byt till ett slutet system , koppla bort det på vinden. läckrisk nr 1 i öppna system, du klara dig säkert med ett 60lters exspansionskärl och kopplar det på den kallaste ( returen ) delen av systemet. Vips så är framtiden räddad.
 
GoC GoC skrev:
Ja där uppe vid expansionskärlet är det troligen fullt möjligt att vattnet blir såpass syresatt vi själva expansionskärlets vatten som har kontakt med luften, att det kan ha rostat.
Så byt allt från skarvröret.
Du behöver så klart ett par ordentliga rörtänger för att få i sär dom där delarna. Det duger inte med nån liten polygriptång.
Jag har faktiskt för stora rörtänger haha, fick ärva bachos absolut största rörtång som var helt åt helvete för stor. Var på biltema och köpte deras USA-modell efter tips här, fungerade jättebra men behöver en till, även fast polygripen är stor så känns det inte optimalt!
 
J jonaserik skrev:
Har du ack-tankar ? Om inte byt till ett slutet system , koppla bort det på vinden. läckrisk nr 1 i öppna system, du klara dig säkert med ett 60lters exspansionskärl och kopplar det på den kallaste ( returen ) delen av systemet. Vips så är framtiden räddad.
Tyvärr har jag acktank och den är ju inkopplad så får tänka lite hur jag ska göra. Det är rätt mycket annat att göra på huset och jag har bv-pump parallellt med vedpannan så jag klarar mig med den. Det jag dock funderar på är att byta ut den gamla vedpannan mot en vattenmantlad Kökspanna med nytt expansionskärl, är dock alldeles för opåläst för att kunna diskutera detta ännu tyvärr. Kanske någon annan som har koll?
 
OK det spelar ingen roll om du har tankar, det är bara storleken på ett kärl som det beror på , 10 % av totala volymen du har,
det är ett riktvärde som är bra, ju större kärl desto mindre behöver det arbeta och håller längre, annars skör med det du har tills du gör om något. Det ska ju vara max 1,5 bar i ett system och det klara tankarna
 
J jonaserik skrev:
OK det spelar ingen roll om du har tankar, det är bara storleken på ett kärl som det beror på , 10 % av totala volymen du har,
det är ett riktvärde som är bra, ju större kärl desto mindre behöver det arbeta och håller längre, annars skör med det du har tills du gör om något. Det ska ju vara max 1,5 bar i ett system och det klara tankarna
Jag lyssnar och lär, får kolla upp detta helt klart! Låter ju som en smidigare lösning, jag vet inte hur stort systemet är tyvärr. Acktanken är inbäddad i isolering men den är över två meter hög, kanske 90 cm i diameter. Hur kollar jag volym?
 
Ca 2 m3 m´kanske 3 m3 med 2,5m X 1 m x 1 m = 2,5 m3
 
Jag gissar på 1-1,5m3
90cm diameter 2m hög
4,5x4,5xPi x 20 = 1271 liter
 
J jonaserik skrev:
Ca 2 m3 m´kanske 3 m3 med 2,5m X 1 m x 1 m = 2,5 m3
Du får allt räkna volymen i en cylinder korrekt.
1,9m3 blir det i en cylinder med dina mått
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.