Hej,

I somras köpte vi en tomt med en stor gammal lada på. Den tyckte vi hade potential eftersom läget är fantastiskt, någon kilometer från havet längs norra Ölands stenkust. Vi har nu inlett samarbete med en arkitekt och har precis skickat in bygglov. Men vi står inför en massa härlig beslut framåt och därför tänkte jag passa på att lufta några tankar här och tar gladerligen emot synpunkter.

Lite förutsättningar:
  • Ladan är ca 180kvm i ett plan, vi hade tänkt att skpa 160kvm isolerad BOA.
  • Ladan ligger i rikning norr/söder.
  • Vi tänkte behålla kalkstensgrunden men byta panel och tak.
  • Se fler bilder på vårt Instagramkonto @knisakalklada

Tre funderingar just nu:

1) Grund och golv
Tanken är att schakta ut den befinliga grunden och lägga in en ny. Antingen gjuta en betongplatta under de 160kvm som ska isoleras eller göra bygga en lättkontruktion med massivt trägolv. Oavsett lösning tänker vi vattenburen golvvärme som drivs av en frånluftsvärmepump. Vi tycker betong är snyggt men kan bli hårt. Trägolv är känsligt men skönt. Kostnaden kommer styra också. Vad ska vi välja?

2) Uppvärmning
Som beskrivet ovan är vi inne på vattenburen golvvärme från en frånluftsvärmepump. En ganska dyr investering men vi har hört mycket gott om denna lösning. Samtidigt känns det som en lösning man kanske gjort i ett hus där man bor permanent. Vi kommer nyttja detta mest på sommaren men vill även kunna värma upp över en helg på vintern. Då kan golvvärme möjligtvis vara en långsam och kostsam uppvärmningsmetod. Finns det något bättre lösning?

3) Panel och tak
Eftersom ladan är så stor så blir det mycket materialkostnader. Panel och tak till exempel. Att stå och måla om ett fritidshus är man kanske inte så sugen de veckor när man är ledig. Därför tänkte vi ett impregnerat material, t ex Superwood. Snyggast tycker vi även det vore med ett trätak men budgeten kommer kanske enbart tillåta papptak initialt. Eller finns det någon annan lösning som borde passa oss?
 
  • Bilden visar en stor gammal lada av sten och trä med ett svart tak, på en tomt nära havet på Öland.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av en ombyggd gammal lada med förslag på nytt pappstak, stående panel och bevarad stenmur.
  • Arkitektonisk ritning av en planlösning som visar en ombyggd lada med bibliotek, vardagsrum, sovrum, kök och bad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor gammal lada med röd träpanel och kalkstensgrund på en tomt nära havet under en molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av stor gammal lada med öppet takstolar och synliga träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LoweW och 16 till
  • Laddar…
Min första tanke, wow! Fyfan vad coolt detta kan bli (y):D

Har egentligen bara 2 frågetecken, vad är kyl/frys och vad kommer loftet användas till?

Frånluftsvärmepump skulle jag säga tvärt om gällande, det är den "billiga" lösningen, bergvärme hade varit lyxalternstivet :D

Angående fasad så kanske en bränd fasad funkat bra, koll gärna grand designs Sverige från i måndags där de byggde ett fritidshus på Gotland som var ladinspirerat (y)

Och taket då.. Eftersom det är en gammal lada där mycket av karaktären är tänkt att behållas så skulle jag inte lägga panntak eller bandplåttak. Hade hellre behållit känslan av lada antingen med papptak med rillor (som du nämnde) eller klassiskt plåttak, korrugerad plåt tror jag det heter då det känns som det gjort byggnaden mest rättvisa :cool:
 
Kanske luftvattenvärmepump passar bättre, lite dyrare i inköp men billigare inlängden och mer effektiv i drift. Tjärvitriol är en prisvärd färg och kräver minimalt underhåll om ni kan tänka er grå fasad.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Min första tanke, wow! Fyfan vad coolt detta kan bli (y):D

Har egentligen bara 2 frågetecken, vad är kyl/frys och vad kommer loftet användas till?

Frånluftsvärmepump skulle jag säga tvärt om gällande, det är den "billiga" lösningen, bergvärme hade varit lyxalternstivet :D

Angående fasad så kanske en bränd fasad funkat bra, koll gärna grand designs Sverige från i måndags där de byggde ett fritidshus på Gotland som var ladinspirerat (y)

Och taket då.. Eftersom det är en gammal lada där mycket av karaktären är tänkt att behållas så skulle jag inte lägga panntak eller bandplåttak. Hade hellre behållit känslan av lada antingen med papptak med rillor (som du nämnde) eller klassiskt plåttak, korrugerad plåt tror jag det heter då det känns som det gjort byggnaden mest rättvisa :cool:
Kul att du gillar! Det är lite galet men kan bli riktigt bra.

Kyl och frys finns i högskåpen är tanken. Loftet vet vi inte än, det kommer bli oisolerat men kan rymma allt från pingisbord, sovrum för sommaren eller en stor festvåning :)

Såg Grand Design, helt klart intressant. Men såg dyrt (tidskrävande) ut.

Håller med i ditt resonemang kring taket, vi tror att plåttak kan bli lite för "mycket". Helst vill vi ha något som inte tar så mycket uppmärksamhet eftersom taket i sig är så stort.

Tack för dina tankar och svar!
 
  • Gilla
Ninaballerina
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske luftvattenvärmepump passar bättre, lite dyrare i inköp men billigare inlängden och mer effektiv i drift. Tjärvitriol är en prisvärd färg och kräver minimalt underhåll om ni kan tänka er grå fasad.
Har varit innte på luftvärmepump. Men om det är luft/vatten, vad blir då skillnaden mot frånluftsvärmepump, billigare driftkostnad?

Tjärvitriol är intressant men lite mer jobb eftersom man inte kan beställa färdigstruket?

Tack för ditt svar!
 
Sjukt häftigt projekt!

Varför inte fortsätta med faluröd panel? Anlita någon att måla om var tionde år så borde inte ert arbete med fasaden vara alltför betungande. Faluröd panel håller läääänge om den inte missköts gravt.

Måste taket bytas? Ser ut som det ligger tegel på idag och loftet ser inte alls vattenskadat ut. Måste det ändå bytas hade jag helt klart gått på en korrugerad plåt med som är vanligt på liknande lador.

Som grund hade jag förordat platta om möjligt. Möjlighet att fjärrstyra golvvärmen så man kommer fram till ett varmt hus borde lösa trögheten med golvvärmen.
 
  • Gilla
Oshult
  • Laddar…
jacobwesterlund jacobwesterlund skrev:
Har varit innte på luftvärmepump. Men om det är luft/vatten, vad blir då skillnaden mot frånluftsvärmepump, billigare driftkostnad?

Tjärvitriol är intressant men lite mer jobb eftersom man inte kan beställa färdigstruket?

Tack för ditt svar!
Måla tjärvitriol är lätt och räcker med en strykning. Läs mer här om olika pumpar:
https://www.polarpumpen.se/varmepumpar/kunskapsbank/for-och-nackdelar
 
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
T TrädgårdsBjörnen skrev:
Sjukt häftigt projekt!

Varför inte fortsätta med faluröd panel? Anlita någon att måla om var tionde år så borde inte ert arbete med fasaden vara alltför betungande. Faluröd panel håller läääänge om den inte missköts gravt.

Måste taket bytas? Ser ut som det ligger tegel på idag och loftet ser inte alls vattenskadat ut. Måste det ändå bytas hade jag helt klart gått på en korrugerad plåt med som är vanligt på liknande lador.

Som grund hade jag förordat platta om möjligt. Möjlighet att fjärrstyra golvvärmen så man kommer fram till ett varmt hus borde lösa trögheten med golvvärmen.
Tack för tipset men vi kommer nog inte måla faluröd. Vi målade faktiskt ett sidohus i faluröd svart i somras, det blev super. Se bilder på vårt intagramkonto.

Taket är betongplattor. Lekten är dålig så pannorna måste av oavsett och då skulle vi nog vilja passa på och byta. Helst till något som är ganska diskret. Förslag om korrugerad plåt är inte så dumt. Anledningen till att vi tänkt trätak är för att få så få material på fasaden som möjligt.

Ditt resonemang kring plattan låter rimligt. Lutar åt detta.
 
PeterFalun
vacker lada

hade nog satsat på pannplåt för taket, mörkare färg om det ska vara diskret
pokab.se

ser fram emot att följa projektet
 
jacobwesterlund jacobwesterlund skrev:
Tack för tipset men vi kommer nog inte måla faluröd. Vi målade faktiskt ett sidohus i faluröd svart i somras, det blev super. Se bilder på vårt intagramkonto.

Taket är betongplattor. Lekten är dålig så pannorna måste av oavsett och då skulle vi nog vilja passa på och byta. Helst till något som är ganska diskret. Förslag om korrugerad plåt är inte så dumt. Anledningen till att vi tänkt trätak är för att få så få material på fasaden som möjligt.

Ditt resonemang kring plattan låter rimligt. Lutar åt detta.
Väldigt coolt hus!

Man kan ju lägga korrugerade skivor av fibercement på taket då ser det ut som eternittaket på gamla lador (fast utan asbest då). Då blir det den här grå, matta, naturkänslan i taket som det är i stenväggarna och det befintliga taket.

Exempel:
https://www.cembrit.se/tak/
 
  • Gilla
Maria T och 10 till
  • Laddar…
F
jacobwesterlund jacobwesterlund skrev:
Tack för tipset men vi kommer nog inte måla faluröd. Vi målade faktiskt ett sidohus i faluröd svart i somras, det blev super. Se bilder på vårt intagramkonto.

Taket är betongplattor. Lekten är dålig så pannorna måste av oavsett och då skulle vi nog vilja passa på och byta. Helst till något som är ganska diskret. Förslag om korrugerad plåt är inte så dumt. Anledningen till att vi tänkt trätak är för att få så få material på fasaden som möjligt.

Ditt resonemang kring plattan låter rimligt. Lutar åt detta.
Fundera på ett flytande golv uppe på betongplattan istället om du vill komma bort från värmetrögheten i 55-60 ton betong. 50mm spårfräst EPS som man lägger värmeslangen i tillsammans med värmeplåtar i aluminium. Du får ett betydligt rappare system där man inte gjuter in några slangar alls.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Man kan ju lägga korrugerade skivor av fibercement på taket
Röstar på detta
 
  • Gilla
jacobwesterlund
  • Laddar…
Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Röstar på detta
Jag också.

Gällande golvet hade jag definitivt gjutit platta. Det känns som att slipad betong kan fungera fint som ytskikt i den miljön. Kombinera med mattor kring matbord och sittgrupper. Någon form av fjärrstyrning på värmen behövs ju för att ge komfort vid vinterbesök.
 
  • Gilla
jacobwesterlund
  • Laddar…
Riktigt fantastiskt!

Men trappen ska väl vara i centrum istället för att vara inklämd längst bort.
Lägg trappen i matsalen och öppna upp taket så mycket ni känner blir bra.
Eller missar jag något?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Riktigt fantastiskt!

Men trappen ska väl vara i centrum istället för att vara inklämd längst bort.
Lägg trappen i matsalen och öppna upp taket så mycket ni känner blir bra.
Eller missar jag något?
En sak du kanske missat är att hela övervåningen är oisolerad vilket begränsar möjligheterna till att öppna upp mellanbjälkslaget. Den öppningen som är gjord över matbordet kommer bli inglasad på övervåningen för att isoleringen ska fungera.
 
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.