Hej! Vi har ca 7 hektar mark med en skvätt skog på som har ett visst värde. Vi tänker att vi ska bygga ett hus på fastigheten.. Vår undran är om någon har erfarenhet av att använda mark som handpenning vid lån för nybygge? Går det? Hur fungerade det isf?
 
Det skulle isåfall räknas som säkerhet och det ställer ändå sig på sin spets där du måste ha förutsättningar att kunna betala lånet. Det är mängden pengar du lånar som är av betydelse. Även om det är så att du betalar med en bit mark, dvs avyttrar, så är processen runt det hela krångligt och dessutom sänks förmågan mot att låna mot säkerhet.
 
Lite osäker på om jag tolkar frågan rätt. Men jag gissar att du menar att handpenningen skulle bestå i den mark som huset skall stå på.

Allt handlar om vilket värde huset kommer att antas ha när det är färdigt (inkl. tomten) Behöver du låna mindre än 85%av det värdet, så ligger du rätt. Skulle du behöva låna mer än 85% av det färdiga värdet, så blir det problem. Tänk också på att det är är värdet den dag huset är färdigt som gäller. Går marknaden ned med ex. 10% under byggtiden, så behöver du har 10% mer kontanter att stoppa in. Ditt bygge blir inte billigare även om marknaden går ned.
 
Du borde kunna få ett lån med fastigheten/skogen som säkerhet. Då jag köpte sommarstuga så lånade jag på så sätt. Du behöver nog hitta en bank som är van vid sådant så som landshypotek.
 
  • Gilla
FHA
  • Laddar…
W
Ett byggnadskreditiv utgår ifrån ett uppskattat värde av den färdiga fastigheten, dvs du får låna upp till 85% av värdet.

Handpenning finns inte.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
P
Se till att kontakta en bank som jobbar med jordbruksfastigheter,
Vi hade Danske Bank tidigare och när vi ville köpa en jordbruksfastighet så strulade de till det så vi missade det. De har visserligen en specialavdelning men ta ni någon annan.
Vi valde Länsförsäkringar som har klart bättre koll och särskiljer inte mellan olika typer av fastigheter.

Både Danske och LF har en max lånenivå på 75% men amorterningskraven är samma för vanliga fastigheter. Dvs 1% om lånen är max 70% annars 2%.

Handpenning? till vad? Ni äger ju redan fastigheten så vad ska ni lägga handpenning till?
Det ni behöver är ett byggnadskreditiv och där finns säkert ett max belopp så ni måste ha kontanter för att komma upp till 100% av byggkostnaden. Men som sagt prata med banken som ni vill använda.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
En jobbarkompis fick en tomt av sin svärfar och då slapp dem kontantinsatsen då banken tog tomten som de.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.