Jag som betonghåltagare vill alltid ut och kolla på jobbet hos privatkunder.
En anledning är att privatkunder oftast inte har koll på var man kan borra/såga eller inte. Jag har inget krav på mig att kunna det heller men efter 25 år i branschen så har man snappat upp ett och annat. Oavsett vilket så är det kundens ansvar om jag borrar av något, tex inkommande el.
En annan anledning kan vara att jobbet ligger några veckor framåt och jag vet inte vem av gubbarna som ska utföra jobbet. Dom behöver adekvat info om jobbet, annars kanske dom behöver åka tillbaka till firman för att komplettera utrustningen, vilket fördyrar för kunden.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
Maria T
De gånger jag har anlitat hantverkare de senaste åren så har det helt klart skiljt sig mellan vilka som nöjer sig med ett telefonsamtal och några (av mig) skickade foton för att kunna ge en offert/prisförslag, och vilka som säger att de måste komma och titta på plats.
Jag har ingen uppfattning huruvida det är enkelt eller svårt att svara, utifrån foton, och ev kunna få jobbet - jag sitter på rumpan vid ett skrivbord och fixar årsredovisningar och annat mest hela dagarna.

Vad jag däremot inte kan få in i mitt huvud är hur en hantverkare kan åka ut och kika på ett jobb, som en ev får, och ta betalt för det? Jag som kund måste ju kunna få offerter från flera innan jag bestämmer mig för vilket företag som jag ska anlita, och det ska väl inte kosta? För då känns det ju som jag måste ta "första bästa" för att betala för att få en offert är ju verkligen att slänga stålarna i sjön.

Anlitade senast ett trädfällarföretag, som anlitats av inte mindre än fyra hushåll i närområdet de senaste tre månaderna. När de ville komma ut och titta på jobbet frågade jag om det kostade nåt och svaret jag fick var ett skratt, och "nej det är kostnadsfritt". Tror i o f s att den firman vet att det gör ett bra jobb och lever mycket på att grannarna rekommenderar dem.
Kan nämna att efter fem fällda träd, toppning av tujahäck, flera trädlyft/grenfällning och trimning av hasselbuskage så syntes det inte att de ens varit här = det var dammsuget till minsta gren och finare på gräsmattan än jag lämnat den (y)(y)
 
Magnus Filip, Om du nu ska sälja ditt hus, så borde det ligga i ditt intresse att det blir rätt och riktigt gjort. Har du så sjukt dåligt med tid att du inte kan avsätta några minuter för att en hantverkare ska kunna titta på jobbet som denne ska göra så föreslår jag att du prioriterar annorlunda. Skit i plåtarna om ditt hus inte är viktigare än så här.

Jag är inte hantverkare, men jag förstår inte ditt resonemang. Jag skulle inte ta in en hantverkare för något, utan att denne har kolla på detta. Personligen ser jag också tilll att vara hemma när hantverkare är hemma, men det kanske inte är så vanligt iofs. Jag har som tur var ett jobb som tillåter detta, vilket givetvis inte alla har.
Men det är när kund engagerar sig i arbetet som ska utföras som det blir bra utfört. När en hantverkare bara åker hem till någon "för att fixa lite plåtar" så blir det som det blir och kunden tror sig ha en bild i huvudet hur det ska bli, men det är ju lite svårt för hantverkaren att förstå hur du som kund tänkte.
 
  • Gilla
Chargerman
  • Laddar…
Och som hantverkare vill man ogärna komma och vara ensam i huset, det händer då och då att, rätt eller fel, hantverkare blir anklagade för att ha stulit när dom var på besök. Den risken vill dom allra flesta hantverkare inte ta.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
De gånger jag har anlitat hantverkare de senaste åren så har det helt klart skiljt sig mellan vilka som nöjer sig med ett telefonsamtal och några (av mig) skickade foton för att kunna ge en offert/prisförslag, och vilka som säger att de måste komma och titta på plats.
Jag har ingen uppfattning huruvida det är enkelt eller svårt att svara, utifrån foton, och ev kunna få jobbet - jag sitter på rumpan vid ett skrivbord och fixar årsredovisningar och annat mest hela dagarna.

Vad jag däremot inte kan få in i mitt huvud är hur en hantverkare kan åka ut och kika på ett jobb, som en ev får, och ta betalt för det? Jag som kund måste ju kunna få offerter från flera innan jag bestämmer mig för vilket företag som jag ska anlita, och det ska väl inte kosta? För då känns det ju som jag måste ta "första bästa" för att betala för att få en offert är ju verkligen att slänga stålarna i sjön.

Anlitade senast ett trädfällarföretag, som anlitats av inte mindre än fyra hushåll i närområdet de senaste tre månaderna. När de ville komma ut och titta på jobbet frågade jag om det kostade nåt och svaret jag fick var ett skratt, och "nej det är kostnadsfritt". Tror i o f s att den firman vet att det gör ett bra jobb och lever mycket på att grannarna rekommenderar dem.
Kan nämna att efter fem fällda träd, toppning av tujahäck, flera trädlyft/grenfällning och trimning av hasselbuskage så syntes det inte att de ens varit här = det var dammsuget till minsta gren och finare på gräsmattan än jag lämnat den (y)(y)
Jag jobbar som säljare på bygghandel och jag får så ofta höra från hantverkare att de varit hos en kund som "bara skulle ha nåt enkelt jobb fixat" (ex sätta en dörr, fönster) eller liknande som bara är max endagsjobb som väldigt ofta blir till "Jo nu när du ändå är här" . Och visst det kan ju komma ändå. Men eftersom att det ofta är svårt att få ut hantverkare så verkar många kunder satsa på att få dit dem och sen lasta på extra jobb. Många endagsjobb är ibland väldigt viktiga för hantverkare då de kanske är på andra större jobb och det ibland blir stillestånd på dem i nån dag i väntan på andra hantverkare skall bli klara med annat arbete.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
E eddiw skrev:
Magnus Filip, Om du nu ska sälja ditt hus, så borde det ligga i ditt intresse att det blir rätt och riktigt gjort. Har du så sjukt dåligt med tid att du inte kan avsätta några minuter för att en hantverkare ska kunna titta på jobbet som denne ska göra så föreslår jag att du prioriterar annorlunda. Skit i plåtarna om ditt hus inte är viktigare än så här.

Jag är inte hantverkare, men jag förstår inte ditt resonemang. Jag skulle inte ta in en hantverkare för något, utan att denne har kolla på detta. Personligen ser jag också tilll att vara hemma när hantverkare är hemma, men det kanske inte är så vanligt iofs. Jag har som tur var ett jobb som tillåter detta, vilket givetvis inte alla har.
Men det är när kund engagerar sig i arbetet som ska utföras som det blir bra utfört. När en hantverkare bara åker hem till någon "för att fixa lite plåtar" så blir det som det blir och kunden tror sig ha en bild i huvudet hur det ska bli, men det är ju lite svårt för hantverkaren att förstå hur du som kund tänkte.
Inte nog med det tyckte jag läste att Magnus jobbade hemifrån? Borde ju inte varit nåt problem att få hem dem då
 
  • Gilla
Chargerman
  • Laddar…
Tror det delvis beror på att de tycker det är gött att åka lite extra i sina Dodge Rams....
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
Maria T
E elmont skrev:
Och som hantverkare vill man ogärna komma och vara ensam i huset, det händer då och då att, rätt eller fel, hantverkare blir anklagade för att ha stulit när dom var på besök. Den risken vill dom allra flesta hantverkare inte ta.
Håller till fullo med, och av samma anledning vill jag eller nån annan i hushållet vara hemmavid när hantverkare kommer - stölder har hänt (inte hos oss) när hantverkare varit närvarande, och ord står mot ord. Vill inte anklaga nån som är oskyldig men heller inte råka ut för nåt utan att kunna bevisa. Alla har inte ett rum där man kan ställa grejer och låsa om, och de flesta innerdörrslås går att öppna med ett gem, skruvmejsel, kniv eller hårnål (testat i radhus byggt 1969, kanske lås i innerdörrar byggda på 2000-talet är bättre?).

Vad jag har varit med om är en fönsterputsfirma som vi anlitade ca 2012, jag hade gjort alla förberedelser såsom att flytta växter och andra prylar från fönsterbrädor och även på golvytor nära fönstren. Jag är hemma fast på övervåning när putsarna börjar, kollar till ibland och frågar om allt är okej, svar ja. Efter ett tag tycker jag, från övervåningen, att jag hör/inte hör, att båda dessa två personer är tysta, typ smyger, så jag tar mig till trappan och kikar ner och ser att den ena står och fotograferar i vår hall!! Kan säga att jag påkallade uppmärksamhet (skrek) och sa att nu är jag nöjd och ni lämnar huset eller så ringer jag 112. Blev både ursinnig, arg och rädd. De lämnade vårt hus med i stort sett alla sina grejer kvar och jag kontaktade ansvarig på företaget som sa att det inte inkommit klagomål tidigare men de skulle ta det vidare.
Företaget finns inte längre kvar, och vi har bytt larm sen dess, det var inget "svartbolag" utan med rekommendationer av flera vänner.
Så även om jag tycker fönsterputs är den tråkigaste sysslan efter att rengöra kakelfogar i badrummet så kommer jag aldrig mer att ta in "hjälp" där.
 
Ska börja med att säga att jag bara läste första sidan av alla inlägg ..

Nr 1 8 firmor 7 ville kolla på jobbet den 8e inte
Du Ts sa att den 8e var öststaterna !? Ringer det någon klocka ?

Nr2 om kunden missuppfattat/mäter fel vem betalar extra åktur till gross eller firman när ett mått inte stämmer ?

Nr3 av erfarenhet så utgår ingen betalning när man "åker å kollar" på ett jobb

Nr4 dum jämförelse ja men om man har hål/ont i en tand inte fxn skickar jag en bild på tanden till tandläkaren då å säger att det är ett litet jobb /hål och det tar 25min och kostar 1300 ...
 
A
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Ska börja med att säga att jag bara läste första sidan av alla inlägg ..

Nr 1 8 firmor 7 ville kolla på jobbet den 8e inte
Du Ts sa att den 8e var öststaterna !? Ringer det någon klocka ?

Nr2 om kunden missuppfattat/mäter fel vem betalar extra åktur till gross eller firman när ett mått inte stämmer ?

Nr3 av erfarenhet så utgår ingen betalning när man "åker å kollar" på ett jobb

Nr4 dum jämförelse ja men om man har hål/ont i en tand inte fxn skickar jag en bild på tanden till tandläkaren då å säger att det är ett litet jobb /hål och det tar 25min och kostar 1300 ...
Har egentligen avslutat mina inlägg i tråden.
Ditt inlägg verkar vara fördomsfullt och snudd på rasistist. Ta och skärp till dig för tusan! Be om ursäkt för detta eller håll dig härifrån! Fy skäms.
En del svenska hantverkare kan vara dåliga, likväl en del från Öst.
Denna firma som vi anlitade hade organisationsnummer och f-skatt + rot. De kom från Baltikum och var skickliga och snabba. De var mkt duktiga. De talade inte svenska bara halvdan engelska, men det gick ändå.
 
Magnus Filip skrev:
Har egentligen avslutat mina inlägg i tråden.
Ditt inlägg verkar vara fördomsfullt och snudd på rasistist. Ta och skärp till dig för tusan! Be om ursäkt för detta eller håll dig härifrån! Fy skäms.
En del svenska hantverkare kan vara dåliga, likväl en del från Öst.
Denna firma som vi anlitade hade organisationsnummer och f-skatt + rot. De kom från Baltikum och var skickliga och snabba. De var mkt duktiga. De talade inte svenska bara halvdan engelska, men det gick ändå.
Orkar knappt svara men gör det iaf



Av egna erfarenheter så har jag sett folk som sovit kvar på bygget (mer än 2ggr) bajsat på golvet torka sig med VÅRA ritningar klättrat utan skyddsutrustning

och på ett ställe så brann drt och jag ropade" det brinner ni måste ut nu" och då var det ett gäng som bara fortsatte som innan ... plus alla fel som blir när 1 av 20 kan engelska

Hittat ölburkar gömda i isoleringen

Kom på en sak till !! damfällan används enbart som kaffebord

plus lönedumpning delux och rivning av asbest som drabbar alla när jag jobbade i Norge ..

Ett gäng kärnborrade en dag utan hörselskydd

Hittade 50 tuber med gas i en grop mitt i sommaren 5m från fikarummet

Har vart med å bytt material till eu standard där den tidigare byggaren inhandlat allt från Ryssland som ej är godkänt men billigt

Jag har fota ganska mycke genom åren så jag skulle kunna lägga ut men vill ej för deras skull , alltså den utnyttjade enskilde hantverkaren..

Jag kan hålla på till döden tar mig

Det jag tog nu som exempel är mångas vardag och där många av oss bara får tacka och ta imot annars är man minst rasist ...


Jag ber därmed om ursäkt för min generaliserande bild av alla i den regionen
 
Redigerat:
A
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Orkar knappt svara men gör det iaf



Av egna erfarenheter så har jag sett folk som sovit kvar på bygget (mer än 2ggr) bajsat på golvet torka sig med VÅRA ritningar klättrat utan skyddsutrustning

och på ett ställe så brann drt och jag ropade" det brinner ni måste ut nu" och då var det ett gäng som bara fortsatte som innan ... plus alla fel som blir när 1 av 20 kan engelska

Hittat ölburkar gömda i isoleringen

Kom på en sak till !! damfällan används enbart som kaffebord

plus lönedumpning delux och rivning av asbest som drabbar alla när jag jobbade i Norge ..

Ett gäng kärnborrade en dag utan hörselskydd

Hittade 50 tuber med gas i en grop mitt i sommaren 5m från fikarummet

Har vart med å bytt material till eu standard där den tidigare byggaren inhandlat allt från Ryssland som ej är godkänt men billigt

Jag har fota ganska mycke genom åren så jag skulle kunna lägga ut men vill ej för deras skull , alltså den utnyttjade enskilde hantverkaren..

Jag kan hålla på till döden tar mig

Det jag tog nu som exempel är mångas vardag och där många av oss bara får tacka och ta imot annars är man minst rasist ...


Jag ber därmed om ursäkt för min generaliserande bild av alla i den regionen
Ok. Tack. Förstår du fått dålig erfarenhet.
Tänk bara på att inte dra alla i en viss grupp över samma kam.
 
Äta jobb står för , Ändring och tilläggsarbeten
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
L larsson r skrev:
Äta jobb står för , Ändring och tilläggsarbeten
Varför läser du inte tråden innan du svarar fel?
 
P PatrikJo skrev:
Varför läser du inte tråden innan du svarar fel?
Vadå , jag har läst tråden å svara bara vad äta står för
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.