Hej, jag önskar att bygga en lokal om 20x10 lokal och gärna 3 eller 4 meters takhöjd under det hus vi önskar att bygga. Ändamålet skall vara musikrum samt lokal för test av ljusutrustning.
Hur fungerar det med Biarea?
Lokalen kan grävas ner 2 eller 2,5 meter under mark vilket då endast blir 2 eller 1,5 meter ovan jord utan fönster.
Är det då fritt fram att göra detta under sitt hus?
Får man ha hur mycket biarea som helst?
Om man har ett berg på sin tomt, får man spränga ut det till en stor konsertlokal?
 
Skall tillägga att detaljplanen medger viss kommersiell verksamhet.
 
Magnus E K
Låter komplicerat. Köp en tomt som redan har ett gammalt nedlagt skyddsrum nere i berget under sig.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Inte alls, en tomt jag äger och tänkt att bygga på senare har en stor U svacka som vi tidigare fyllt med fyllningsmaterial. Jag vill att vi i tråden fokuserar på regelverket. När det gäller tunneldrivning, pengar och utförande så har vi läget under kontroll.
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
L lars1one skrev:
Hej, jag önskar att bygga en lokal om 20x10 lokal och gärna 3 eller 4 meters takhöjd under det hus vi önskar att bygga. Ändamålet skall vara musikrum samt lokal för test av ljusutrustning.
Hur fungerar det med Biarea?
Lokalen kan grävas ner 2 eller 2,5 meter under mark vilket då endast blir 2 eller 1,5 meter ovan jord utan fönster.
Är det då fritt fram att göra detta under sitt hus?
Får man ha hur mycket biarea som helst?
Om man har ett berg på sin tomt, får man spränga ut det till en stor konsertlokal?
Låter som en kanonidé, skulle jag också vilja ha! Regelverket beror väl på vad detaljplanen medger: bruttoarea, källare eller inte, byggnadshöjd...
 
Har du tänkt dig 10*20 m öppen yta utan pelare eller väggar under huset?
 
K kest skrev:
Har du tänkt dig 10*20 m öppen yta utan pelare eller väggar under huset?
Det får nog bli pelare på ett så stort rum.
 
MrJay
Vill du ha bäst svar då är det bäst att du tar kontakt med byggnadskontoret i din kommun som har koll på de bestämmelserna som gäller i ditt område.
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 1 till
  • Laddar…
Hamnar det så pass högt över mark räknas det nog som byggarea. Ligger det helt under mark tror jag att det tekniskt sätt är fritt fram att bygga hur mycket man vill, men det är snårigt det där, och jag vet inte hur många gånger det faktiskt har prövats i domstol.
 
Bygg altan ovanpå så klarar du dig !
Vad det är under altanen behöver ingen bry sig om
 
Ska lokalen sticka ut under det kommande huset eller kommer huset att täcka hela lokalen? Då är det väl inget annat än en källare. Om inte DP förbjuder det ser jag inga problem.
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Väldigt relevant för frågeställningen är ju vad detaljplanen säger om areor, våningar, etc.....?
 
L lars1one skrev:
Hej, jag önskar att bygga en lokal om 20x10 lokal och gärna 3 eller 4 meters takhöjd under det hus vi önskar att bygga. Ändamålet skall vara musikrum samt lokal för test av ljusutrustning.
Hur fungerar det med Biarea?
Lokalen kan grävas ner 2 eller 2,5 meter under mark vilket då endast blir 2 eller 1,5 meter ovan jord utan fönster.
Är det då fritt fram att göra detta under sitt hus?
Får man ha hur mycket biarea som helst?
Om man har ett berg på sin tomt, får man spränga ut det till en stor konsertlokal?
Man får inte ha hur mycket biarea man vill. Det räknas väldigt ofta in.

Det kommer säkerligen räknas som byggnadsarea och i princip vara ett gigantiskt källarplan. Om detaljplanen tillåter det är det ni inga problem, men jag skulle tro att rätt få detaljplaner tillåter detta, då det innebär >400m2 totalarea och är det inte detaljplanerat så får du ju diskutera med kommunen men det riskerar ju att se rejält udda ut.
 
Byggnadsarea är arean byggnaden upptar sett uppifrån. Om det är 200m2 källare och 200m2 hus rakt ovanför blir byggnadsarean 200m2. Att boyta eller biyta är 200+200 eller inte brukar inte vara begränsat. Vad säger detaljplanen?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Jag kan säga att det definitivt inte skulle vara enligt detaljplanen där jag bor. Men det beror väl väldigt mycket på vad det står i din detaljplan.
Kan du inte kopiera in stycken från din detaljplan som har med byggnadsyta, bygghöjd mm?

Vad har du tänkt dig för höjd på våningen ovan och taket då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.