Hej, bor i ett hus i Skåne byggt 1932. Är i färd med att göra om ett tidigare kontor till sovrum. Det finns en alkov i rummet, som dock är för kort, så har ägnat dagen åt att riva tretex för att se vad jag kan göra för att få några cm till på längden.
Huset har mansardtak och kallvind. Ingen nämnvärd isolering.
Under alkovens golv är det trossbotten. Här är ca 30cm luft ned till böset. Under ligger köket. Ska man isolera ngt här? vill ju inte ha kalldrag i sängen.
Vad ska jag isf isolera med? Finns inga ångspärrar. Skulle helst köra träull eller dyl, men verkar bara gå att köpa på pall i byggvaruhusen. Någon som vet var man kan köpa en mindre mängd i Malmötrakten?
Tänkte riva brädväggarna på bild och ersätta med 4mm plywood + 6mm gips. Är det rimligt? Finns det ngt annat bra styvt materiel? Våtrumsskiva?
På detta vis vinner jag ca 2cm vilket ger mig 199cm
Det verkar som föregående ägare isolerat mot yttertaket, kan skymta ngn form av glasfiber. Han hade gjort det på andra sidan huset med, utan luftspalt. Ska jag riva eller låta det vara? Ingen avvikande lukt, ngn lätt missfärgning på ngn bräda. Taket bytte vi för 10 år sedan och körde då på diffusionsöppen duk från Monier.

Tack på förhand - Magnus
Ommålade träpaneler och en hörnalov i ett renoveringsprojekt, med små missfärgningar där tretex tagits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alkov i renovering med rivet golv som visar trossbotten och bjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bjälklag
En öppning i ett golv med synligt rörverk, fragment av tretexplattor, tegelstenar och rörmokardetaljer i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bjälklag med yttervägg
Bild av en öppnad vägg med träbjälkar och spår av isolering, vissa tecken på missfärgning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Missfärgning mot yttertak
 
Fyll mellanbjälklag mer träull, mest för att ta bort ev köldbryggor och ljudisolering nedifrån. Jag skulle inte tagit bort väggen. På med renoveringsgips eller väggpanel tex. Har du någon tilluftsventil där uppe?
 
  • Gilla
mangeroffe
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fyll mellanbjälklag mer träull, mest för att ta bort ev köldbryggor och ljudisolering nedifrån. Jag skulle inte tagit bort väggen. På med renoveringsgips eller väggpanel tex. Har du någon tilluftsventil där uppe?
Hej, tack för svar. Sidoväggarna måste bort pga utrymme iaf, men kan smacka på tunn gips på brädorna mot taket. Tilluft finns. Har du ngn rekommendation på träull i Skåne? Funderade annars på en pall iCell som är cellulosa. Finns på Bauhaus iaf. Har brutit upp golvet och bifogar en bild till.

Golv med upprivna brädor och synliga träbjälkar över en underliggande struktur av tegel och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Icell blir bra. Bor i 08:a-land. Är sidoväggar isolerade?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Icell blir bra. Bor i 08:a-land. Är sidoväggar isolerade?
Hittade på Bauhaus :)
Sidoväggarna ej isolerade, men om jag köper isolerskivor så trycker jag nog in där med. En pall verkar vara runt 25m2 så lär räcka
 
Ja, gör det när du ändå är igång.
 
  • Gilla
mangeroffe
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, gör det när du ändå är igång.
Tack för inputs! Slipper jag ligga och grubbla inatt
 
M mangeroffe skrev:
Tack för inputs! Slipper jag ligga och grubbla inatt
Har rivit vidare och har ett par funderingar till.
Ångbroms, behövs det eller är det overkill på denna lilla yta? Kommer köra 95mm träull från Hunton
De tvärgående brädorna här, skulle man kunna ta bort dem och ersätta med 4mm plywood eller är det för klent? Antar att de har ngn stabiliserande funktion då bjälken ej har något annat stöd i sid- och längsled.
Anledningen är att jag behöver ngn extra cm för att få in en standardsäng
Renoveringsprojekt som visar en öppnad vägg med exponerade träbjälkar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bjälken i fråga är till höger
 
Svårt att förstå från bilderna tyvärr. Försök ladda upp fler.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Svårt att förstå från bilderna tyvärr. Försök ladda upp fler.
Handritad skiss av en takkonstruktion med en markerad stolpe och brädor som planeras att ersättas med plywood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

samma bild som ovan. Stolpen till höger står på en bjälke.
Det verkar som att brädorna som går ut mot takstolarna stabiliserar i sidled. Det är dessa som jag tänkte ta bort och ersätta med en täckande plywoodskiva (isoleringen bakom)
 
OK, ser ut som någon hemmabygge, tror inte de har någon bärande funktion. Kanske någon annan här inne har varit med om liknande?!
 
  • Gilla
mangeroffe
  • Laddar…
Ok, tack tror inte det heller. Mer stöd vid bygget kanske. Byter de nog
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.