Hej! Tacksam för input.
Testkörde vedpannan tidigare i veckan. Systemtrycket låg vid uppstarten på 0,5 bar kallt (lufttryck i kärlet under 0,5) då det var vid detta tryck som vatten sluttat droppa från säkerhetsventilen och stabiliserades. När jag väl börjat elda och kommit upp i temp runt 70 grader så ligger vattentrycket på nära 1,5 bar och vatten börjar släppas ut. I slutet av dagen hade uppskattningsvis 1 liter tömts och trycket lagt sig på runt 0,5-0,6bar varmt. Nu när jag inte eldat mer och systemet är kallt ligger trycket på strax under 0,3 bar.

Förstår att jag inte behöver ha något jättetryck i systemet iom att avståndet från exp.kärlet och översta punkten på radiatorn på ovanvåningen max är 2 meter. Men är detta verkligen normalt tryck? Dvs att ha 0,2-0,3 bar kallt och 0,5 bar varmt? Eller är något fel?

Alla elementen kändes varma och inga kalla punkter.
 
Det är inget fel eller problem för dig med de trycken det enda som inte är bra är att säkerhetsventilen droppar vid låga tryck den ska vara helt tät upp till över 1.5 bar. Det är därför du hamnar vid 0.5 bar vid varmt system och kommer inte att få det vettigt utan att byta ventilen. Håller det sig vid läget du har utan att du behöver fylla vatten är det inte så överhängande men nu när det går mot vinter är det så klart bäst byta direkt vid tillfälle.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det är inget fel eller problem för dig med de trycken det enda som inte är bra är att säkerhetsventilen droppar vid låga tryck den ska vara helt tät upp till över 1.5 bar. Det är därför du hamnar vid 0.5 bar vid varmt system och kommer inte att få det vettigt utan att byta ventilen. Håller det sig vid läget du har utan att du behöver fylla vatten är det inte så överhängande men nu när det går mot vinter är det så klart bäst byta direkt vid tillfälle.
Då får det bli att köpa en ny ventil och byta ut innan vinterkylan slår till ordentligt. Är det ett enkelt arbete för en hyffsat händig? Vilka verktyg behövs?
 
Nytt år! Och tråden fortsätter...

Fick för en tid sedan säkerhetsventilen bytt av rörmokaren och problemet med läckande skvallerrör har upphört. Dock fortsätter vattentrycket i systemet att sjunka efter ett antal eldningar, dock betydligt långsammare än tidigare. Över jul och nyår när huset stått tomt (och kallt) har trycket sjunkit med ca 0,5 bar till strax över 3 bar. Inget har kommit ut från skvalleröret dock har läckande termostater på två radiatorer upptäckts vilka droppat kanske 2dl (uppsamlat) totalt på kanske 1,5 månad. Termostaterna ska fixas till våren men kan det verkligen vara sådana "smådropp" som ändå sänker trycket i systemet så pass?

Sedan har jag en fråga angående mätaren på vedpannan. Vad visar den röda respektive svarta visaren? Ingen av visarna visar samma värde som expansionskärlets manometer varken I kallt eller varmt system, är det korrekt?

Sen tycker jag att det skiljer mycket i temperatur på utgående och inkommande vatten, så mycket som 14-15 grader (se bilder). Är detta verkligen normalt? När jag slutar elda och pannan svalnar så synkar de mer med endast någon enstaka grads skillnad.

Tack för era erfarenheter!
 
  • Termometer med svart och röd visare visande temperatur på en vedpanna, omgivet av slitna klistermärken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termometer på varmvattensystem som visar cirka 60 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska också tillägga att jag luftat samtliga element två ggr sedan bytet av säkerhetsventilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.