P
Hej alla!
Tänkte börja planera för värme i min snickarbod, just nu värmer jag med en 9kw fläkt men det funkar inte i längden då jag vill hålla underhållsvärme på vintern för alla maskiner..

Det jag funderar på är en luft/luft värmepump men då jag läst att det inte är så bra i snickarbod så blir jag fundersam?
Den ska endast gå när jag inte är där, och spånsugen är mer eller mindre sluten så ifrån den kommer det inget damm ifrån, samt luftrenare i taket.
Eller är en luft/vatten pump bättre? Ytan som skall värmas upp är cirka 160kvm

Tack på förhand!
 
A
Varför är inte luftvärmepump bra? Jag har 2 st i snickeriet, funkar hur bra som helst. Klart man får blåsa rent dom ngn gång i veckan, men det tar ju ca 2 min/pump.
 
  • Gilla
pleqtiz och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
Är det någonstans en luft/luft VP är lämplig så är det väl i ett snickeri. En enda stor yta så värmen kommer åt överallt. Låter lite men spelar knappast någon större roll i ett snickeri.

Spara du dina pengar och köp en bättre luft/luft VP, det kommer du tjäna in snabbt.
 
  • Gilla
pleqtiz och 1 till
  • Laddar…
P
mowatom skrev:
Varför är inte luftvärmepump bra? Jag har 2 st i snickeriet, funkar hur bra som helst. Klart man får blåsa rent dom ngn gång i veckan, men det tar ju ca 2 min/pump.
Jag har själv ingen aning ,men efter alla trådar jag läst om det så skulle de inte va optimalt, lager håller inte i längden, den sätts igen osv..
Tänkte med denna tråd om någon kunde reda ut det hela!

Men att du har och att det funkar bra så får jag nog ta det som första val..
Fick pris av en vvsare 60k för en Nibe luftvatten, 6st 2meters element,material och arbete.
Men då blir de problem vart man ska montera en del av elementen, Så de tål att tänkas på.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
För 10-12 år sedan var snickeriet bara ca 60 m2. Då hade jag en zibro Quick Connectorpump från Silvan, köpt på rea för 3995:-. Den höll i 5 år, sen pajade den. Det var inga lagerras eller så, det var slangarna som gav upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.