Det är många trådar om detta men har en bild på hur inställningen ser ut och undrar bara om det är rätt. Det är sutteräng 1,5 plan som används. Har öppnat alla termostater på max, har bytt ut alla och bytt pluggar på en del. Men under natten så rasar värmen å det är kallt överallt. Ska ja ändra något här?

Tacksam för svar.
 
  • Inställningspanel för värmesystem med rattar för temperatur och driftlägen, en tänd lampa visar att systemet är på.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tahir A skrev:
Det är många trådar om detta men har en bild på hur inställningen ser ut och undrar bara om det är rätt. Det är sutteräng 1,5 plan som används. Har öppnat alla termostater på max, har bytt ut alla och bytt pluggar på en del. Men under natten så rasar värmen å det är kallt överallt. Ska ja ändra något här?

Tacksam för svar.
Hej,
Jag har likadan styrenhet. Jag använder en utegivare som styr framledningstempetaturen. Jag använder ingen innegivare, låter alltså termostaterna på radiatorerna styra temperaturen i olika rum.
Den lilla potentiometern som står på 0.6 styr lutningen på värmekurvan. Höj den till 1.0 och se om det blir någon skillnad. Min står på 1.2.
 
  • Gilla
Tahir A
  • Laddar…
Jag har endast utegivare, och har termostaterna på max. Det är det jag har läst härinne bland annat man ska göra.

Jag ska testa det du säger. I övrigt ser det ok ut eller?
 
largab// Natten till idag så ökade utetempen faktiskt så då blev det kallare inne, bidrar den justering till mer bibehållen innetemp oavsett utetempen?
 
Vrid även alla reglage fram och åter i ändlägena fem gånger, det kan vara oxid på kontaktbanor. Hade det problemet en höst i en sån regulator.
 
Rostig, jag har auto inställt och AUTO innebär alltså nattsänkning beroende på utetemperatur.

Då bör jag bara ställa den i mitten av spannet mellan 1-4 som är första alternativet, då splitter jag skiftningar under natten. Har jag förstått det rätt?

AUTO Glidande naftsänkning (AUTO)
Utan rumsgivare: Temperatursänkningen beror
på utetemperaturen. Tilloppstemperaturen sänks
för att hålla den önskade sänkningen.
Formel: 8 °C x avläst värde/bO x kurviutning x 2,5.
Med rumsgivare: Temperatursänkningen beror
på utetemperaturen. Rumstemperaturen sänks
med 8 C x avläst värde/lOD. Temperaturen
sänks inte om utetemperaturen är under -8 C.
 
Fotografen// vilka reglage menar du?
Har inte vågat röra så mycket i centralen,

Har bytt och öppnat alla termostater till max, alla element är varma från alla håll. Men jag märker att värmen försvinner under natten speciellt i natt då det var högre grader än igår på dagen.. Om det är en inställning så vill jag gärna ändra den, men vet inte vilken det är.. Misstänker AUTO som texten ovan beskriver
 
Är tyvärr lite dålig på att tolka dessa kurvor...jag hade ju gissat att konstant komforttemperatur (som du har inställt) skulle strunta i nattsänkning, men det kanske den inte gör?

Det Fotografen menar är att vrida alla potentiometrar fram och tillbaks, fram och tillbaks ett antal gånger och sedan ställa dem som de stod, han menar alltså de tre steglösa potentiometrarna (två små till vänster och den stora uppe till höger)
 
Jag ändrade nu lutkurvan till 1.2 som den var fabrikinställt och tog bort AUTO inställning.

Nu känner vi inte längre den kalla "vinden" som blev under dagen. Får se hur det blir under natten och när man vaknar,

Blir ju självklart en viss säkning ändå när man inte har elektronik på men i morse var det kallt.

Återkommer om jag behöver er expertis, uppskattar verkligen alla svar. Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.