Bor i en villa på sandmark. Uppvärmning med 14 år gammal IVT värmepump. Jordvärme drygt 450 meter.

Vi ska nu bygga ett rejält komplementhus med en gjuten platta på ca 90 m2. Vattenburen värme med golvslingor i plattan och VP luft/vätska är planerad. Tyvärr måste byggnaden delvis hamna över befintlig konvektorslang. Efter att ha kollat på kartan över var slangen ligger så bedömde vi att det går att kapa del av slang och sätta ihop, för att slippa ha slang under plattan. Förlust ca 50 m. Vi har nu frilagt del av slangen. Tyvärr stämde inte kartan. Vi förlorar ca 150 m och det är inte ok. Kommer inte funka!
Tomten ger inte utrymme för att flytta slangen.
Alternativa lösningar som att slopa den 14 år gamla värmepumpen i villan och sätta in en för luft/vätska i villan oxå eller överdimensionera den i komplementhuset och lägga kulvert till villan finns ”på bordet”.

Min fråga är:
Hur problematiskt är det att ha konvektorslangen under plattan? Som sagt sandmark många meter ner...

Gräva ner slangen djupare?
Finns någon klurig person som kan reda ut detta med risker med konvektorslang under plattan.
 
H
Om slangen är 450 meter och är 14 år gammal. Då för 14 år sedan så la man kortare slanglängd än vad man gör idag, och ska du deessutom bygga ut så kommer slanglängden bli för kort specillt om ni ska köpa ny värmepump om några år som kommer ta ut mera effekt ur markslangen. Så det är bara att börja gräva ner mera slang och pararellkoppla den mot befintliga slangen. Det finns inga genvägar.
 
Tack för respons. Jag hade hoppats ha kvar bef VP till villan några år till. Räknade då oxå med att ha slangen motsvarande tid. Medveten om att man lägger längre slang idag. Med detta i bakhuvudet bedömde jag att en luft/vätska i komplementhuset kändes bra.

Min fråga blev inte riktigt besvarad. Hur stort är problemet kring att låta villans slang ligga ca en meter under nya byggnadens platta så länge bef VP i villan funkar, t ex 1, 5 eller 10 år.
Om jag förstått det rätt så kan det bli is kring slangen och det i sin tur bör kunna resultera i tjälskott under plattan. Hur allvarligt är det problemet? Hur sannolikt är det?
 
Jag har 390m slang till en 10kW VP, förbrukning (värmepumpen) var ca 12.000kWh till värme och varmvatten
Sand/silt i marken. Dvs ganska dåliga förutsättningar.
Det jag gjorde för att förbättra detta var att installera 6m2 poolsolfångare, växelventil och automatik.
Solvärmen värmer upp marken såpass att det nu mer inte blir minusgrader på inkommande brine.
Det här systemet har fungerat fint i snart 20 år.
Så det finns andra lösningar än att bara gräva ner mer slang. Magasinera värmen i marken fungerar också bra.
 
  • Gilla
moew och 1 till
  • Laddar…
P HerrAnonym skrev:
Tack för respons. Jag hade hoppats ha kvar bef VP till villan några år till. Räknade då oxå med att ha slangen motsvarande tid. Medveten om att man lägger längre slang idag. Med detta i bakhuvudet bedömde jag att en luft/vätska i komplementhuset kändes bra.

Min fråga blev inte riktigt besvarad. Hur stort är problemet kring att låta villans slang ligga ca en meter under nya byggnadens platta så länge bef VP i villan funkar, t ex 1, 5 eller 10 år.
Om jag förstått det rätt så kan det bli is kring slangen och det i sin tur bör kunna resultera i tjälskott under plattan. Hur allvarligt är det problemet? Hur sannolikt är det?
Det är nog en ganska dum idé, om du har minusgrader på brineslingan så blir det isbildning runt slangen.
 
Klarar inte slangen och köldbäraren minusgraderna?

Jag föreställer mig att det inte är något problem att bara låta slangen ligga kvar och fortsätta använda slangen såvida nu inte vi talar om något urtungt som ett 5000 ton brofundament.
 
D doddo skrev:
Klarar inte slangen och köldbäraren minusgraderna?

Jag föreställer mig att det inte är något problem att bara låta slangen ligga kvar och fortsätta använda slangen såvida nu inte vi talar om något urtungt som ett 5000 ton brofundament.
Nu bara gissar du på något du inte vet något om.
Slangen klarar så klart att omges av is och vara fylld av köldbärare med flera minusgrader.
Men betongplattan uppepå mår inget vidare av den tjällyftning som uppstår då marken runt slangen fryser.
Nu kanske det inte är så farligt då TS skriver att det är sand i marken. Men jag skulle då aldrig ställa ett hus uppe på jordvärmeslangar.
Det man eventuellt kan göra är att gräva fram slangarna och lägga frostisolering runt dom där huset skall stå om man vill ha slingan intakt.
 
GoC GoC skrev:
Nu bara gissar du på något du inte vet något om.
Ja det gör jag.
Eller jag frågade för att jag inte visste.

Jag hoppades på att få lära mig något och hoppades att någon kunde såga sönder min ide och berätta hur det egentligen ligger till.

Tack :)
 
D doddo skrev:
Ja det gör jag.
Eller jag frågade för att jag inte visste.

Jag hoppades på att få lära mig något och hoppades att någon kunde såga sönder min ide och berätta hur det egentligen ligger till.

Tack :)
Var så god, isens kraft är enorm och kan spräcka fjäll. Så att bygga in en liten frysanläggning (som en jordvärmekollektor är) under en betongplatta, som effektivt hindrar solen att värma upp marken under den, är en ganska dum idé.
Hela finessen med en markollektor är att solens strålar värmer upp marken under sommarhalvåret och så tar värmepumpen vara på den värmen under vintern.
Isolerar man med ett hus på ovansidan så har man väl snart permafrost mitt under huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.