Hej!

Jag köpte nyligen ett radhus som har en GROHE Sense Guard vattenfelsbrytare installerad. Vi har även 5st GROHE Sense sensorer utplacerade under diskbänk, under diskmaskin, vid vattenmätaren, på golvet under tvättställ i nedre badrum samt på golvet under tvättställ på övervåningen.

Ett par gånger har Guarden varnat för tryckfall under natten. Jag tror att det bara har varnats på natten alt tidigt på morgonen. Som jag förstår det så stänger den av vattnet en kort stund och mäter sen trycket. Om trycket då fallit så kan det betyda att man har tex smygläckage, läckande kranar/toalett osv.

Jag har kontrollerat så mycket jag kan och har inte hittat att det är blött någonstans. Ingen Sense-puck har heller registrerat något.

Så...jag tänkte sätta en mugg vid varje kram inatt för att se om det droppar något där.
Men hur kan man göra med toalett tex? Några tips?
Några andra tips på vad man kan göra?
 
Vattnet till wc-stolen kan du väl stänga med en kran bredvid stolen?
 
  • Gilla
Gleb
  • Laddar…
Samma problem. Stängde av 2 av tre toaletter men fortfarande varning. Kan inte märka att någon toa läcker.
Första 3 nätterna så varnade den inte.
Har en varmvattenkran som gör 96°C vatten i en termos. Jag undrar om det är den som spökar...

L LinusMarton skrev:
Hej!

Jag köpte nyligen ett radhus som har en GROHE Sense Guard vattenfelsbrytare installerad. Vi har även 5st GROHE Sense sensorer utplacerade under diskbänk, under diskmaskin, vid vattenmätaren, på golvet under tvättställ i nedre badrum samt på golvet under tvättställ på övervåningen.

Ett par gånger har Guarden varnat för tryckfall under natten. Jag tror att det bara har varnats på natten alt tidigt på morgonen. Som jag förstår det så stänger den av vattnet en kort stund och mäter sen trycket. Om trycket då fallit så kan det betyda att man har tex smygläckage, läckande kranar/toalett osv.

Jag har kontrollerat så mycket jag kan och har inte hittat att det är blött någonstans. Ingen Sense-puck har heller registrerat något.

Så...jag tänkte sätta en mugg vid varje kram inatt för att se om det droppar något där.
Men hur kan man göra med toalett tex? Några tips?
Några andra tips på vad man kan göra?
 
J josa100 skrev:
Samma problem. Stängde av 2 av tre toaletter men fortfarande varning. Kan inte märka att någon toa läcker.
Första 3 nätterna så varnade den inte.
Har en varmvattenkran som gör 96°C vatten i en termos. Jag undrar om det är den som spökar...
För mig var det en toalett som rann lite lite (svårt att se och hände inte alltid efter spolning). Fick byta en gummiring bara. Det har blivit mycket bättre sen dess men det händer dock att sen varnar nu också men det är väldigt sällan.
 
Läser på inför installation av Grohe, vid setup finns några olika val - bla om man har tryckkompenserad VVB. Jag tolkar som det blir standardinstallation med en vanlig värmepump med blandarventil med backventil (dvs motsvarande tryckreglerad VVB = backventil?). Eller kan detta leda till felindikeringar? Det vekar dock inte vara nåt att göra åt annat än att stänga av kontroll av microläckage, om VVB skulle stöka till det?

Finns andra tips, som jag ska ta till mig inför installation? Jag ska ta hit en rörmokare, men vill vara helt påläst innan.
 
L LinusMarton skrev:
För mig var det en toalett som rann lite lite (svårt att se och hände inte alltid efter spolning). Fick byta en gummiring bara. Det har blivit mycket bättre sen dess men det händer dock att sen varnar nu också men det är väldigt sällan.
hej! Får du fortfarande dessa meddelanden?
Jag har fått 2 av dessa tryckförlust meddelanden fast med 2 månaders mellanrum. Misstänker med en gammal toalett och defekt flottör men är inte säker ännu.
 
M Mattias117 skrev:
hej! Får du fortfarande dessa meddelanden?
Jag har fått 2 av dessa tryckförlust meddelanden fast med 2 månaders mellanrum. Misstänker med en gammal toalett och defekt flottör men är inte säker ännu.
Det händer fortfarande men är väldigt sällan. Mindre än en gång per månad i snitt skulle jag gissa.
 
L LinusMarton skrev:
Det händer fortfarande men är väldigt sällan. Mindre än en gång per månad i snitt skulle jag gissa.
ah ok. Ser det ut såhär?
Tycker det är konstigt att larmet inte kommer mer frekvent då den gör trycktest varje natt om det nu är en läcka någonstans. Bör inte gå en månad eller två imellan
 
  • Skärmdump av varningsmeddelande om tryckförlust i hushållets vattenledning med möjliga orsaker och val för åtgärder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mattias117 skrev:
ah ok. Ser det ut såhär?
Ja precis så ser det ut.

M Mattias117 skrev:
Tycker det är konstigt att larmet inte kommer mer frekvent då den gör trycktest varje natt om det nu är en läcka någonstans. Bör inte gå en månad eller två imellan
Nej, därför tror jag inte jag har något direkt läckage heller. Famous Last Words™
Jag tror mer på att Grohen inte mäter 100% rätt, temperaturförändringar i ledningarna eller dylikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.