Hej,

Skall bygga hus och känner mig villrådig gällande uppvärmningen. Vi skall bygga ett etagehus på 185 kvm strax utanför Göteborg. Vi skall ha vattenburet i hela huset, 125 kvm golvvärme i plattan och 60 kvm övre plan med radiatorer.
Som standard från hustillverkaren är det vanlig frånluft. Frågan är om man skall nöja sig med detta eller satsa på något annat, ex bergvärme? Vi är inte intresserade av pellet eller liknande p g a den regelbundna tillsyn som detta kräver. Har hört att bergväme inte lönar sig i ett så litet nybyggt hus?

Tar tacksamt emot synpunkter och förslag :)
 
Det är möjligt att bergvärme får svårt att bära sig ekonomiskt i ett nybyggt hus. Jag skulle dock räknat på hur mycket dyrare det blir och se om inte bekvämligheten väger upp priset. Kommer ni sen att bygga separat garaage eller liknande så finns de tju möjlighet att även få värme dit till en rimlig kostnad.

Det finns ju flera alternativ, tex luftvärmeväxling. Hör med komunens energirådgivre och se vad de föreslår.

Vi har bergvärme och det är väldigt bekymmersfritt och det värdesätter jag mycket.

/zeb

/Zeb
 
Det borde väl räcka med det. Satsa pengarna på en rejäl kamin istället. Vackert att se på, bra att ha vid strömavbrott, spetsa när det är riktigt kallt.
 
Jag förstår inte varför så många skall blanda med golvvärme och radiatorer.

Skall man ha båda systemen så åker man på dubbla shuntar då de olika systemen vill ha olika framledningstemperaturer. Troligtvis behöver man dubbla cirkulationspumpar också, en till varje system.

Varför inte golvvärme i hela huset? Varma golv är skönt för fötterna och välbefinandet i övrigt.
 
flundra skrev:
Som standard från hustillverkaren är det vanlig frånluft. Frågan är om man skall nöja sig med detta eller satsa på något annat, ex bergvärme? :)
Kör ett race med alla leverantörer och be dem räkna på 'the hard facts' ----bergvärme kostar minst 130 lappar och det är int ett måste. Vi kör själva med frånuftsvärme - fast int een standard vanlig, ta en kik på www.comfortzone.se för nya sorters frånluftsvärme.

F ö vad räknar Ni med för effektbehov? Ocvh naturligtvis så slår Ni till med massor med isolering och treglas va?
Skorsten och möjighet å elda är aldrig dumt för här på Västkusten får vi faktiskr strömavbrott mellan varven....
 
Att överhuvud taget tänka på bergvärme i ett nybyggt hus förvånar mej.Måste vara snacket att "alla" skaffar det,och att det är så bra sååå.Ett modernt hus ska vara såpass bra isolerat att bergvärme inte har en möjlighet att betala sig.En frånluft-VP är precis lika bekväm.Lägg då helre till och skaffa en comfotzone frånluft istället,och en vedkamin,som man även kan elda briketter i.
 
Vi var också inne på bergvärme i vårt nybygge i början för det är ju som sagt "såååå himla braaaa, alltså". Men när jag väl satte mig med en kalkyl och räknade så spelade det ingen roll hur högt elpris jag än lade in så blev det ändå billigast med frånluftsvärmepump. Det mest ekonomisk lär vara FTX (från-tilluftsvärmeväxling) men det gick fett bort. Jag vill absolut inte titta in i de rören efter 10 år - usch... Rör ut går väl an, men rör IN?

För att återgå till ämnet. Välj frånluftsvärmepump och komplettera med en kamin. Det självklara valet för oss blev en kamin som klarar BÅDE ved och pellets. Käckt att kunna elda lite pinnar som blivit över och praktiskt med ved när det är strömavbrott (pelletsmatningen kräver ström, som man i o f s kan få från ett bilbatteri). Pelletsen är självklara valet när man inte vill stå och bälga och blåsa och stånka igång en eld med sura vedträn.
 
Ellax skrev:
Jag vill absolut inte titta in i de rören efter 10 år - usch... Rör ut går väl an, men rör IN?
Är oftast rören ut ur huset (frånluften) som ser alla värst ut efter 10 år (fukt + damm). Tilluftskanalerna är rena om man skött intagsfiltret.
(bara en liten kommentar)
 
Ellax, varför sura vedträn?
En björkvedsbrasa är mkt vackrare att se på än pellets som brinner, tycker jag i alla fall. Det beror som sagt på vad man är ute efter. Själv eldar jag pellets i pannan i källaren och det fungerar alldeles utmärkt.
 
Betina
Ellax skrev:
Det mest ekonomisk lär vara FTX (från-tilluftsvärmeväxling) men det gick fett bort. Jag vill absolut inte titta in i de rören efter 10 år - usch... Rör ut går väl an, men rör IN?
Väljer man en FTX ska man göra rent filtren en gång per år...har jag läst. Alltså inte så underhållsfritt. :p

Ellax skrev:
Pelletsen är självklara valet när man inte vill stå och bälga och blåsa och stånka igång en eld med sura vedträn.
Ska du elda ved så ska veden först ha torkat i 1-2 år beroende på träslag, sedan ska den ha legat innomhus förslagsvis i vedkorg ett halvt dygn innan du stoppar den i kaminen...så gör vi iaf. Inga sura vedträn här inte. ;)
 
Varken FTX eller FVP är direkt underhållsfria.
Filtret i FVP bör göras rent/bytas minst var annan månad.

Filterna i dom flesta FTX är av utbytestyp, en kostnad man inte skall glömma att räkna med per år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.