Hej!

Situationen är som följer:

Har ett illa isolerat fritidshus på ca 450 kvadrat som värms med en modern bergvärmepump NIBE F1345 från byggnadens pannrum. På fastigheten finns en annan, liknande byggnad med flera lägenheter som hyrs ut som permanentbostäder och som värms av samma BVP via kulvert. Varmvatten värms oberoende av BVP av ett antal elektriska VVB.

När vi inte är i fritidshuset skall det sparas så mycket energi som möjligt, samtidigt som huset givetvis skall må bra. I dagsläget sänks temperaturen genom att skruva ner termostaterna på elementen. Det finns inga inomhusgivare till BVP, endast utegivare.

Hur skall vi sänka temperaturen i fritidshuset på effektivaste vis när vi inte är där, och vad behöver jag ta reda på för att den frågan skall kunna besvaras?
(Jag gissar nånting i stil med ”ta reda på om det är en egen krets för huset, isåfall, sänk framledningstemperaturen via Nibes app, låt elementen stå på full gas”).

Tacksam för svar
 
Du är redan på spåret, hur är det nu, en VP med utgående rör som grenar av till fritid/permanent och styrs via utgivare, för att få det bra ska det tas ut värme från stammen till fritid och sättas en ren shuntgrupp ( inte någon s,k push eller liknade ) som styrs av utegivare. Med detta så kan du ställa en temp vad som helst ner till frysrisktemp ca + 10 C. VP kommer att ge värme till permanent i den omfattning som behövs.
 
det är inte 2 olika värmesystem på pumpen ?
att husen så att säga går på varsitt system?
 
DonPablo R134a skrev:
det är inte 2 olika värmesystem på pumpen ?
att husen så att säga går på varsitt system?
Så kan det absolut vara. Typ två värmepumpar i samma låda, men ändå helt uppdelat? Hur tar man enklast reda på det? Isåfall borde det ju vara en smal sak att skruva ner den ena i menyn/via appen kanske?

Har inte utforskat pannrummet så noga mer än att jag endast sett 1 expanionskärl och 1 ack tank, om det kan ge någon ledtråd.
 
10clu skrev:
Typ två värmepumpar i samma låda, men ändå helt uppdelat?
Nej, två värmesystem betyder att den kan styra en shunt för ett extra system med egen värmekurva. Det är fortfarande samma kompressor som värmer.
 
  • Gilla
DonPablo
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, två värmesystem betyder att den kan styra en shunt för ett extra system med egen värmekurva. Det är fortfarande samma kompressor som värmer.
Ah, rimligt, så borde det vara redan nu i och med olika hus + kulvert med förlust = olika framledningstemperatur.

Är det normalt själva BVP:n som har koll på båda shuntarna eller det skulle kunna vara shuntar som är helt fristående med egna utesensorer?
 
Det primära systemet brukar vara utan shunt och styr den temperatur kompressorn producerar. Det sekundära shuntas utifrån det primära och måste ha en lägre värmekurva än det.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Tänker jag rätt om jag påstår att värmepumpen egentligen går lika effektivt oavsett framledningstemperatur på det sekundära systemet (=fritidshuset), eftersom den alltid måste vara lägre än permanentbostaden?

Alltså, det enda jag kan spara in genom att sänka innetemperaturen via shunten istället för termostaterna är förlusten från rören (till följd av onödigt hög framledningstemperatur) i det sekundära systemet?
 
10clu skrev:
Tänker jag rätt om jag påstår att värmepumpen egentligen går lika effektivt oavsett framledningstemperatur på det sekundära systemet
Ja, om det är byggt på 'rätt' sätt med flytande kondensering så stämmer det.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.