Hej igen, försätter fortfarande med renoveringen
Ska renovera köket, nytt kök , sänka tak och sätta spotar men har en vägg som förstör min plan, jag vill riva ner en vägg mellan köket och matrummet, det är icke bärande vägg men en snickare sa till mig att jag borde inte göra det för att den väggen är bärande till övre våningens vägg men jag vill öppna den väggen så att blir öppet kök och tänkte göra som köksö
170cm lång vägg där jag vill riva
Hur ska jag göra ?
Tack för allas hjälp
 
  • Inredning med potentiell bärande vägg mellan kök och matrum som planeras att rivas för öppet koncept.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök och matrum separerat av en möjlig bärande vägg markerad med röda linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med markerad vägg som användaren överväger att riva för att skapa ett öppet utrymme mot matrummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Där jag har markerat ska rivas
 
Hur vet du att den inte är bärande? Har du konstruktionsritningar?
 
1 16386 skrev:
Hur vet du att den inte är bärande? Har du konstruktionsritningar?
För att först tänkte jag öppna väggen mellan vardagsrum och matrummet men förra ägaren sa att det kkan jag inte göra för att den väggen är bärande och sen var det en snickare här och då sa han också den vägen är bärande när han kollade hur taket såg ut
Vi har ingen ritningar men jag kan rita ner hur planlösningen är
 
Hur gammalt är huset? Hur är det byggt? Bara för att en vägg är bärande är inte nödvändigtvis en annan vägg inte bärande. Har du inte konstruktionsritningar behöver du en konstruktör som kan göra en bedömning.
 
BirgitS
Kommunen brukar ha en del ritningar från när bygglov söktes.
 
  • Gilla
Renovator 88
  • Laddar…
Handritad planritning av ett rum med mått och markeringar för dörrar och skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Handritad skiss av en bostadsplanslösning med mått och rumsetiketter som vardagsrum, hall och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.