Efter många års läsande på detta forum och några års malande med myndighetsbyråkrati är det äntligen dags att bli konkret med planlösning för kommande husbyggnation. Tar tacksamt emot konstruktiva synpunkter – såväl positiva som kritiska. Först lite fakta och bakgrund.

Vi som ska bygga är jag och min sambo, 41 och 35 år. Inga nuvarande eller planerade barn. Vi kommer att bygga ett hus som i första hand passar för oss två, men som förhoppningsvis även ska kunna fungera för en tvåbarnsfamilj, med viss modifiering.

Vi ska bygga utanför detaljplan. Vi har tillstånd för att bygga 1,5 plan eller 1,5 plan med förhöjt väggliv. Max BYA 140 kvm. Vi har även tillstånd för en komplementbyggnad med max BYA 100 kvm, men ingen ritning klar ännu. Det finns en del övriga restriktioner, men hoppar över alla detaljer nu.

Vi ska bygga i ett lantligt läge på en höjd i ett jordbrukslandskap. Åkermark och utsikt/utblick åt norr, väst och öst. En granne i syd.

Vår största utmaning är att i sydväst hamnar både fram- och baksida. Här finns tillfartsväg och garage men även uteplats, trädgård och sol på em/kväll. Vi har därför fått gå ifrån den klassiska planlösningen med publik/sluten framsida och privat/öppen baksida på huset.

Vi vill hitta ett hus som är personligt och som smälter in i miljön. Vi har inspirerats av ladhus, men inte skapat ett klassiskt ladhus. Tänkt fasad är järnvitrol.

Våra förutsättningar gör att vi väljer lösvirke för maximal möjlighet till anpassning. Tänkt leverantör av materialsats har tagit fram ett första förslag utifrån våra behov och husritarens idéer. En första revidering har nu gjorts. Vi är i stort nöjda, men är medvetna om att huset har både styrkor och svagheter. Det finns en del saker som ska justeras. Inför nästa revidering vore det kul att höra era synpunkter.

Se bilder för mer detaljer och fråga om något är oklart.

Arkitektritning av enplanshus med mått, rum och möblering, i svartvit stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av en våning i ett hus med markerade rum som sovrum, badrum, bastu, kontor och allrum, orienterat norrut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk sektionsritning av ett 1,5-plans hus med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektoniska ritningar av ett hus med två fasadvyer, sydost och nordost, som visar en modern tolkning av ett ladhus i lösvirke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritningar av ett modernt ladhus-liknande hem med fasader mot nordväst och sydväst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Situationsplan med topografiska linjer, byggnader och tomtgränser för planerad husbyggnation i lantlig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Ganska lite förvaring i köket, inte ett enda överskåp?
Opraktiskt med fasta fönster på ovanvåningen, svårt att putsa
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ganska lite förvaring i köket, inte ett enda överskåp?
Opraktiskt med fasta fönster på ovanvåningen, svårt att putsa
Bra synpunkter. Förvaring i köket ser jag också som en utmaning i denna lösning. Är inte heller nöjd med att U/M, K och F är en bit bort. Funderar på hur man kan förbättra detta...

Jaha, ska de putsas också? ;)
Får ta med mig den synpunkten och fundera på det.
 
BirgitS
Ha skrivbord där solen lyser rakt på hela eftermiddagarna under sommarhalvåret kan vara lite jobbigt. Man får nog mörklägga rätt mycket då.

Det är bra att kolla upp om det kommer in någon solljus på undre plan kring jul. Om inte så blir det väldigt mörkt även soliga vinterdagar. T.ex. kolla om badrumsutbyggnaden skuggar så att ljuset inte kan komma in genom fönstret mittemot trappan och/eller skjutdörrarna vid matplatsen.

Ledsen att säga det men för mig är köket så dåligt att bara det skulle få mig att välja ett annat hus eftersom det inte heller ser ut att vara enkelt att göra om det utan stora ingrepp.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ha skrivbord där solen lyser rakt på hela eftermiddagarna under sommarhalvåret kan vara lite jobbigt. Man får nog mörklägga rätt mycket då.

Det är bra att kolla upp om det kommer in någon solljus på undre plan kring jul. Om inte så blir det väldigt mörkt även soliga vinterdagar. T.ex. kolla om badrumsutbyggnaden skuggar så att ljuset inte kan komma in genom fönstret mittemot trappan och/eller skjutdörrarna vid matplatsen.
Det är inte lätt med solljus. Antingen för mycket på sommaren eller för lite på vintern. :giggle:

Nej, men vill ju inte sitta och kisa när man arbetar. Får ta med mig den kommentaren och fundera på om det kan lösas på ett bra sätt.

Bra synpunkt om vinterljuset. De utskjutande byggnadsdelarna syftar till att skapa platser för uteplatser i lä kring huset, som ligger högt och vinden kommer åt. Just vardagsrummet är placerat för inte bli en ugn på sommaren, men kanske blir det för mörkt. Vi vet inte heller exakt hur utgången till uterummet ska utformas och vilket ljusinsläpp det ger. Vi får ta med oss detta och titta extra på det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ledsen att säga det men för mig är köket så dåligt att bara det skulle få mig att välja ett annat hus eftersom det inte heller ser ut att vara enkelt att göra om det utan stora ingrepp.
Om det är någon som blir ledsen så är det vi om vi bygger ett hus som har brister. Så tar just därför tacksamt emot alla tankar. Och om det i slutändan leder till att ritningen hamnar i papperskorgen, så är det bättre än att bygga ett "dåligt" hus.

Vi har själva lite huvudbry kring köket och vet att vi måste justera vissa saker om det ska fungera. Kan du ge några exempel på vad som gör köket dåligt för dig?
 
BirgitS
M Martin1979 skrev:
Det är inte lätt med solljus. Antingen för mycket på sommaren eller för lite på vintern.
Visst är det så :)

M Martin1979 skrev:
Vi vet inte heller exakt hur utgången till uterummet ska utformas och vilket ljusinsläpp det ger.
Har släktingar med uterum utanför vardagsrum/matplats och alltihop mot sydväst. Det är stor skillnad på mängden ljus som kommer direkt från fönstren i rummet och det som kommer från fönstren i uterummet via de glasade dörrarna.

M Martin1979 skrev:
Vi har själva lite huvudbry kring köket och vet att vi måste justera vissa saker om det ska fungera. Kan du ge några exempel på vad som gör köket dåligt för dig?
Som du själv är inne på, det är långt till högskåpen. Det gör det svårt att se när något blir klart i ugnen samtidigt som man tillagar det sista på spisen. Det blir jobbigt att bära ingredienser från kyl och frys bort till diskho och häll. Det känns trångt i det område där man är mest, dvs. ho, bänken bredvid och hällen, att det finns en köksö 120 cm bort underlättar inte så mycket för trots allt är det så mycket effektivare om man slipper flytta ingredienser till/från en köksö.

Jag skulle inte vilja ha vinglas och annat ömtåligt i en låda som åker omkring och där de riskerar att välta, men det finns ingen annan förvaring för dem.

Diskmaskinen är i vägen om man ska göra något annat i köket samtidigt som den töms eller fylls.

M Martin1979 skrev:
De utskjutande byggnadsdelarna syftar till att skapa platser för uteplatser i lä kring huset, som ligger högt och vinden kommer åt.
Det är bra men tänk på att i mars/april kan det vara så att det enda stället man kan sitta ute och ta en kopp kaffe är vid en södervägg/hörn (fast då kanske det fungerar i hörnet vid uterummet). En sommarfrukost i solen är skönt också.
 
Åsa Lund
Funderade på att tagga dig om köket @BirgitS. Men du hittade inlägget alldeles själv ;)
Kan jag få skicka ett utkast till pentry i ett personalrum till dig? Jobbfråga...
 
Sovrum i söderläge kan bli varmt man brukar eftersträva norr/väst. Känns inte sovrummet litet på 12m2? 3x4m?
Vad för värmepump ska ni ha?
Ska ni ha något annat än frånluft hade jag satt vp på yttervägg för att undvika köldbäraren i plattan.
Vad vill ni åstadkomma med väggen mellan kök och tv del?är det för att klara med taksolarna eller annars hade varit nice med en kamin där.
 
BirgitS
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Funderade på att tagga dig om köket @BirgitS. Men du hittade inlägget alldeles själv ;)
Kan jag få skicka ett utkast till pentry i ett personalrum till dig? Jobbfråga...
Visst, men pentry har jag har inte mycket erfarenhet av.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Utan att veta exakt hur utsikten verkligen ser ut så kan jag tänka mig att den är väldigt fin åt nordost med tanke på att huset ligger 10m+ meter ovanför omkringliggande marknivå. Jag skulle överväga att ha några större fönster år det hållet om det går att få in, antingen i köket ovan diskbänk eller i vardagsrummet.

I övrigt tycker jag mycket ser bra och genomtänkt ut. Förutom möjligtvis köket som inte känns perfekt.
 
Mina reflektioner

Köket är I mina ögon katastrof
  • Långt till kyl/frys/ugn
  • Diskmaskin mellan häll och ho, som upplagt för kaos. Har själv så idag och det retar skiten ut mig!
  • Dåligt med bänkyta vid häll och ho, måste nyttja bardisken bakom ryggen vilket ger onödigt springande
Dåligt med förvaring, enda förrådet är under trappan vilket är ett väldigt begränsat utrymme. Känns onödigt med ett trädgårdsförråd när ni ändå får lov att bygga 100kvm komplementbyggnad.
Jag hade istället "spegelvänt" entrén och haft dörren till förrådet i anslutning med entrén.

Ovanvåningen har jag inga invändningar mot, funkar bra i mina ögon. Tycker även grundlayouten funkar helt ok :D

En sista sak, hade gärna sett att det fanns ett fönster rakt fram från entrédörren så man får en tydlig siktlinje rakt igenom huset och ut :cool:
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som du själv är inne på, det är långt till högskåpen. Det gör det svårt att se när något blir klart i ugnen samtidigt som man tillagar det sista på spisen. Det blir jobbigt att bära ingredienser från kyl och frys bort till diskho och häll. Det känns trångt i det område där man är mest, dvs. ho, bänken bredvid och hällen, att det finns en köksö 120 cm bort underlättar inte så mycket för trots allt är det så mycket effektivare om man slipper flytta ingredienser till/från en köksö.

Jag skulle inte vilja ha vinglas och annat ömtåligt i en låda som åker omkring och där de riskerar att välta, men det finns ingen annan förvaring för dem.

Diskmaskinen är i vägen om man ska göra något annat i köket samtidigt som den töms eller fylls.
Vi har en fundering på ett par ändringar, men jag vet inte om det snarare handlar om att laga något som är trasigt eller om det kan bli bra.

Vi funderar på att ta bort fönstret mot norr i köket och placera spis mot denna vägg. Fönstret över diskbänk kan då breddas lite för mer ljus. Ugn flyttas till under spisen, snarare än i en ugn-/micropelare. Då samlas matlagningen. Detta skapar vidare hörnskåp under bänk som blir lite problematiska, men man får samtidigt hörnyta på bänksom kan användas för kaffebryggare, micro m.m. Sådan yta saknas i ritningen idag.

Samtidigt funderar vi på att öka avståndet mellan diskbänk och köksö med ett par dm för mer luft. Vidare flytt av diskmaskin till höger om diskhon. Placeringen påverkar flödet in i tvättstugan visserligen, men inte flödet i köket.

Slutligen funderar vi på att ta lite utrymme från tvättstugan. K/F hamnar där VP och U/M är placerat på ritningen. K/F/Sittyta på ritningen kan bli högskåp och/eller sidobänk med överskåp för förvaring av sådant man inte använder dagligen, t.ex. vinglas.

Vad tror du om detta?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är bra men tänk på att i mars/april kan det vara så att det enda stället man kan sitta ute och ta en kopp kaffe är vid en södervägg/hörn (fast då kanske det fungerar i hörnet vid uterummet). En sommarfrukost i solen är skönt också.
Tack för tipset.

En uteplats i SO är tänkt vid groventrén, för frukostar och på förmiddag. Annars blir uteplatsen framför glaspartierna i SV. Båden inom den avskärmade ytan, men en bit ut. En bänk mot entréväggen får nog också att få till. Annars får det inglasade uterummet vara reserv.
 
Varför inte ha Master Bedroom på övre plan där gästrum/allrum är placerat idag?

Känns "off" att ha det precis innan för entrén, plus att det känns som att alla besökare måste använda det badrummet man själv använder varje dag.. Har man sovrummet på övre plan slipper man det..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.