Idag har vår ecoheat börjat larma om "lågt brineflöde", samtidigt som den blivit väldigt dålig på att producera värme, och manualen hade kunnat vara tydligare kring de åtgärder som föreslås.

Jag har avluftat genom att vrida på säkerhetsventilen på expansionskärlet, verkar inte gett någon effekt.

Nästa steg ska då vara att kontrollera brinefilter, vilket jag förstått ska sitta i påfyllnadskopplet (?) och här blir jag ordentligt osäker på stegen som ska tas för att genomföra kontrollen korrekt. Bilden visar hur mitt koppel ser ut, jag antar att jag ska stänga någon ventil i samband med detta? Ska jag även stänga av hela värmepumpen (isåfall hur, bryta strömmen eller finns det smidigare sätt?)

Och slutligen: finns det några andra knep man kan ta till?
 
  • Påfyllnadskopplet för en värmepump med röda ventiler och åldringstecken, som en användare ber om hjälp att handskas med.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stäng av bvp på lämplig brytare, sen stänger du de två röda kranarna i kopplet, och lossar muttern mellan dom som pekar uppåt, där inne är filtret. Rengör och återmontera, öppna kranar och kör igång bvp igen.
Blir det ingen skillnad, skulle jag undersöka om det är luft i systemet på kb sidan, eller dålig/trasig cirkpump.
 
  • Gilla
hars
  • Laddar…
Tack! Lite småbös där men inget som borde ha alltför stor påverkan. Troligen annan felkälla mao... Luft i systemet på kb-sidan, kan jag kolla det på något enkelt sätt själv?
 
prova kör maskinen, och vrid igen den ena av de röda kranarna, i någon sekund, typ 3, sen öppnar du fram och tillbaka. några gånger, här om det gurglar mycket, då kan du ha luft.
Kan du annars köra pumpen och kolla vad du har för temperatur på brine in och ut, efter några minuters körning.
 
Men vad lynnig den är. Nu efter den hårda omstarten så återkommer inte larmet, panntemp som var nere på 32 är uppe på 42 nu. Brine in/ut var på 7/2 efter några minuter och 7/0 nu (säger dock inte mig så mycket? :) ).

Om den larmar imorgon igen, finns det något annat sätt att avlufta än via expansionskärlet?
 
7 in och 2 ut? sen 7 in och 0 ut?
Öka hastigheten på cirkulationspumpen för köldbäraren, deltat bör ligga mellan 2-4 graders diff på kb in/ut
 
  • Gilla
hars
  • Laddar…
Hm, nu ligger det på 6/5, håller ett öga på det där under dagen och justerar om det blir för stort gap, eller det är kanske lite litet delta nu?
 
Nu var deltat i minsta laget, bör ligga mellan 2-4 i alla fall på onoff maskiner, har sett att invertrar varierar mer.
 
  • Gilla
hars
  • Laddar…
Nu låg den på 6/3 så jag håller ett öga på den ett tag framöver om den fluktuerar, kanske är pumpen som börjar ge sig ändå...
 
  • Gilla
DonPablo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.